Aviseringar
Rensa alla

RÄDSLA FÖR SCHIZOFRENI


Ämnesstartare

Tjena. Är en kille på 18 bast som experimenterade endel med cannabis i somras.
Något jag märkte under varje rus var att jag hörde mina tankar högre.
Vilket jg fortfarande gör, har diagnostiserad paniksyndrom och jag intalar mig själv hela tiden att
Jag håller på att bli schizofren. Men går hos en terapeut och han säger att jag lider av ångest i form av tvångstankar... Men jag är så rädd..
När jag ska sova så kommer det "tankar" i huvudet som är som impulser som jah inte kan stoppa, det kan vara som en låt som man har fått på huvudet som man kan få men som inte slutar om jag verkligen inte sysselsätter mig.
Jag är så rädd och mår skit, min psykoterapeut säger att jag kommer inte bli det men jag hittar en sportslig chans ändå då min mormor är schizoaffektiv.
Jag har även svårt att fokusera på saker med synen vilket schizofrena ska ha.
Det går i vågor, ibland är jag inte nojjig på 2 dagar sen mår jag skit o en vecka.
Äter antidepressiva i form av fluoxetine.
Är så rädd för dessa impulser som kommer i huvudet att jag orkar inte mer snart.
Vad ska jag göra? Är jag i en "utvecklingsfas" / prepsykos??
/ ung kille som mår skit.


   
Citera
Ämnesstartare

Mitt huvud är som en 8 filig motorväg... Tankarna bara sprutar runt i huvudet..


   
SvaraCitera

ta upp detta med din psykoterapeut/behandlande läkare, tänker jag


   
SvaraCitera

Träffa läkare som får utreda dig. Det är ärftligt men det kan hoppa flera generationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har träffat läkare osv.
Har fått 3 "diagnoser"
GAD (generell ångest)
tvångstankar (ocd)
Paniksyndrom


   
SvaraCitera
Jeay_L

Det är en bieffekt av ditt exprimenterande med droger och att du kommer ge sig själv stryk, göra tvål av människofett och starta en specialstyrka som spränger alla bankkontor

Lika bra att börja med att fixa en gasläcka i din lägenhet medans du är ute och flyger och flytta in i en övergiven förfallen lokal! [cheers]


   
SvaraCitera

så vad vill du att ungdomar.se ska göra, trolla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Va?

elverpigen:

så vad vill du att ungdomar.se ska göra, trolla?


   
SvaraCitera

zlake123:

Va?

ja, vad kan vi göra som en läkare inte kan, tänker du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill höra vad ni tycker.. Tycker ni jag oroar mig i onödan?


   
SvaraCitera

ja


   
SvaraCitera

sluta ta droger och uppsök läkare om tankarna äter upp dig mer


   
SvaraCitera

Du oroar dig väldigt mycket i onödan


   
SvaraCitera
Lounge

dina tankar är överdrivna och du vet det antagligen själv. du tjänar ingenting på att ligga och grubbla över om du är schizo eller ej. såklart är det inte lätt att bara "sluta tänka", om det vore så enkelt skulle du ju ha slutat med det för längesen. jag föreslår att du talar med psykiatrin och får hjälp att arbeta med dessa tvångstankar. ju tidigare, desto bättre. du kommer antagligen bli mer och mer nojjig. jag tror inte att du är schizo, och jag tror att dina "symptom" du upplever skapas av ångesten för att du är rädd för att få sjukdomen. sök hjälp hos psykiatrin, det löser sig [smile]

pm:a gärna mig om du vill ha någon att prata med/få stöd ifrån


   
SvaraCitera

zlake123:

Är jag i en "utvecklingsfas" / prepsykos??

nej, inte om man bedömer utefter det du beskrivit här. "utvecklingsfasen" av schizofreni liknar snarare hur ens tillvaro begränsas vid djup depression; man upplever en förlust av motivation och intresse för yttervärlden, känner sig känslomässigt döv eller likgiltig och isolerar sig från andra människor.

när man får svårt att klara av vardagen på grund av de här symptomen finns det en enklare och därmed bättre förklaring för dem i depression, och man kan inte attribuera dem till schizofreni och ställa en sådan diagnos förrän den faktiska psykosen bryter ut. det är helt enkelt inte lönt att spekulera i huruvida du håller på att bli galen eller inte; när det väl händer så kommer folk att få veta. [y]

tankarna du får är däremot vanliga vid ångeststörningar, och om du träffar terapeuten för din ångest så borde han kunna hjälpa dig att hitta ett sätt att hantera och minska dem. be om hjälp och se till att han inte blåser bort din oro.


   
SvaraCitera