Aviseringar
Rensa alla

Rädslan för att spy


Ämnesstartare

Hej. Jag har emetofobi, vilket innebär att jag har en enorm rädsla för att spy. Kalla mig vad ni vill. Är van vid elaka öknamn när jag ber om hjälp.
Iallafall. Jag har ett par 'knäppa' frågor till er som inte har min fobi.
* hur vet man att man ska spy? (Jag vet seriöst inte hur det känns när man mår illa på riktigt.)
* anser du att man är knäpp om man är rädd för att spy?
* tycker ni det är äckligt att se andra kräkas? * har du hört talas om du denna fobi tidigare?
Jag vet att en del kommer tycka att den här tråden är helt puckad. Men om du inte tror mig när jag säger att rädslan för att kräkas har ett namn. Gå in på emetofobi.se.


   
Citera

Den rädslan finns på the sims under farhågor. vet hur dt känns (L)


   
SvaraCitera

Det trycker i magen och salivet rinner.
Ja, man är dum i huvudet.
Nej.


   
SvaraCitera

spindelnätaren:

Den rädslan finns på the sims under farhågor. vet hur dt känns (L)

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Tycker också det är obehagligt, men vet inte om man kan säga att jag har den fobin. Tycker bara det är sjukt äckligt, speciellt när man spytt klart och har den där äckliga smaken i munnen [chocked].

Senast jag spydde var i femman och sen dess har jag som tur är klarat varje vinter utan kräksjukan. Så jävla glad för det, men nån gång händer det väl igen [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man har fobin är det de enda man kan tänka på - tänk om jag spyr. Och så får man panik ibland också. Iallafall när det är som värst.


   
SvaraCitera

en som står mig jättenära har lite emetofobi, med KBT har han blivit mkt bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag minns inte exakt hur det känns, men man känner att det håller på att komma upp iaf, det är ett som är säkert. Iaf om man är en sån som inte kräks i sömnen. [rolleyes] Jag vet inte, men tror väl det är som Stronghold sa, att det trycker i magen.

Jag var det förut, så nej. Men det gick över. Jag behövde bara vänja mig. Nu är det skönt att spy när jag mår illa.

Ja, tål det inte.

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej. Ibland får jag bara lust att spy. Så jag vet hur det känns sen. Det är det min rädsla bygger på - vet inte när jag mår illa på riktigt.


   
SvaraCitera

Jate:

Kalla mig vad ni vill.

Slyngel!


   
SvaraCitera

Jate:

hur vet man att man ska spy? (Jag vet seriöst inte hur det känns när man mår illa på riktigt.)

Jag känner oftast att kroppen blir tung, mår dåligt och att det är tryck i halsen. Typ som att man ska rapa

Jate:

anser du att man är knäpp om man är rädd för att spy?

Nejdå, jag hatar att spy. Dock så gör jag bara det på fyllan så när jag väl spyr är det bara flytande.

Jate:

tycker ni det är äckligt att se andra kräkas?

Jag tycker att det är vidrigt att se andra spy


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack, HellMillan för ett bra svar 🙂


   
SvaraCitera

När andra spyr börjar jag spy. [y] underbart asså..


   
SvaraCitera

Jate:

Jag har emetofobi, vilket innebär att jag har en enorm rädsla för att spy. Kalla mig vad ni vill. Är van vid elaka öknamn när jag ber om hjälp.

Ser inga som helst paralleller däremellan faktiskt [shake]


   
SvaraCitera

Jate:

* hur vet man att man ska spy? (Jag vet seriöst inte hur det känns när man mår illa på riktigt.)
* anser du att man är knäpp om man är rädd för att spy?
* tycker ni det är äckligt att se andra kräkas?
* har du hört talas om du denna fobi tidigare?

* Ett extremt illamående, samt en känsla av att inte riktigt ha kontroll över innehållet i magen. Jag brukar även känna mig väldigt borta i huvudet, precis som när man har feber. Inte riktigt 100% närvarande.

* Inte alls. Jag är rädd för att spy. Inte så mycket att jag skulle kalla det en fobi, men jag mår mycket hellre illa än spyr. Jag kan ligga på duschgolvet och spola kallvatten utanpå kläderna för att slippa spy.

* Jag har aldrig sett någon spy, men skulle nog finna det skrämmande. Däremot tycker jag det är väldigt obehagligt att höra andra spy. För mig rotar det sig i att jag tolkar själva "spyandet" som en sorts svaghet. Någon är vek, mår dåligt och behöver hjälp.

* Ja.


   
SvaraCitera