Aviseringar
Rensa alla

Räknas det här som våldtäkt?


Ämnesstartare

Jag funderar lite på vad som egentligen räknas som våldtäkt och vad som inte räknas.

Jag träffade en kille för några månader och visst vi hade sex och jag var med på det oftast. Men det var ofta som jag sa tydligt nej och visade att jag inte kände för det, några gånger fick jag putta bort honom flera gånger när han låg över mig, men ändå fortsatte han att försöka. Ofta när jag sa att jag inte ville och hade puttat bort honom, så började han vända allt emot mig och att det var jag som var taskig och han menade att vi hade ju haft sex tidigare. Han tjatade verkligen till sig och vart arg på mig för att jag inte ville. Några gånger så hade jag sex med honom ändå för att slippa att han skulle vara sur på mig, men jag hade sagt nej ett flertal gånger innan jag gick med på det fast det inte kändes nå bra.

Sen en gång så kom jag hem till honom och var väldigt full, visste knappt var jag var nånstans eller nånting. Men ändå så tog han av mig kläderna och började hålla på med mig. Jag sa ju aldrig nej men efter som jag nästan hade tuppat av så är det väl ändå inte okej ? Man måste väl ge sitt medgivande ?
Jag pratade med honom dagen efter om det och han bad om ursäkt och sa att han hade druckit lite mycket den kvällen också. Men jag tror honom verkligen inte. Sen om han var väldigt packad så är det väl ändå inte okej eller ?


   
Citera
Ämnesetiketter

Ja det är våldtäkt då isåfall. Tyvärr liten chans att han skulle bli dömd för det i min mening.


   
SvaraCitera

Om han någonsin hade sex med dig mot din vilja så är det våldtäkt, där inkluderar jag dock inte övertalning genom tjat. Om han däremot låg med dig när du var i ett redlöst/hjälplöst tillstånd så räknas det som våldtäkt.


   
SvaraCitera

Frågan du bör ställa dig själv är om det påverkat dig som person och inte ifall det är någon våldtäkt. Visst, det var fult gjort av honom. Och då du har lågt förtroende för honom bör ni inte vara ihop. Men riktigt farligt var det inte ifall du frågar mig. Våldtäkt är enligt mig något grovt och inte en term man ska missbruka, det gör bara kvinnor misstrodda och försämrar det för de verkliga offren. Genom att ens börja tala i dem termerna gör även att det kan få vidare konsekvenser för ditt mentala tillstånd.


   
SvaraCitera
kachin

The fuck läste jag nyss? Posten ovan mig alltså. [shake]

Ja det är våldtäkt

"Våldtäkt är att mot en persons vilja, tvinga på denna samlag eller annan jämförbar sexuell handling."

Fan inte okej någonstans att han tvingar dig, vilket jävla svin. Gör dig av med honom. Anmäl. Och man ska anmäla sånt oavsett hur stor/liten chansen är att det leder till något.


   
SvaraCitera

elinelinelin:

Sen en gång så kom jag hem till honom och var väldigt full, visste knappt var jag var nånstans eller nånting. Men ändå så tog han av mig kläderna och började hålla på med mig. Jag sa ju aldrig nej men efter som jag nästan hade tuppat av så är det väl ändå inte okej ? Man måste väl ge sitt medgivande ?

Jag har för mig att ett liknande fall gick upp till HD och att de kom fram till att det var våldtäkt, i vilket fall är han ett jävla as som förtjänar all skit han kan få, om du vill skulle jag anmält, även om det inte är så troligt att han döms iom att det är så svårt att bevisa så kommer han inte må bra av en anmälan, och han kommer antagligen tänka över vad fan han har gjort.


   
SvaraCitera

Ja, han verkar besitta psykopatiska tendenser.. Du bör ta avstånd från honom, och glöm inte att göra en polisanmälan! [smile]


   
SvaraCitera

elinelinelin:

Man måste väl ge sitt medgivande ?

Ja, det var våldtäkt annars. Anmäl honom innan han gör samma sak med någon annan.


   
SvaraCitera
mynona

Ja: våldtäkt är då någon tvingar dig till sex trots att du inte vill ha sex och trots att du inte har gjort klart att du vill. Du sade flera gånger att du inte ville och han tvingade dig ändå.

Men: tänk på att det bara är du själv som bestämmer hur du ska känna över det här. Du kan anmäla om du känner att du själv vill göra det. Visserligen kommer anmälan nog inte att leda någonstans, men det blir en markering som kanske lär honom något.

Vehnk:

Våldtäkt är enligt mig något grovt och inte en term man ska missbruka, det gör bara kvinnor misstrodda och försämrar det för de verkliga offren.

Det är sant att missbruk av termen kan leda till att offren inte blir trodda, men det är också sant att våldtäkt inte är synonymt med ett våldsamt och brutalt överfall av ett främmande och sinnessjukt monster i en skogspark.

Det är den föreställningen som gör att offer aldrig blir trodda när de har blivit våldtagna av en vanlig schyst och vanligtvis snäll kille som de känner på en fest, och som inte har behövt använda något våld eftersom en vanlig reaktion hos våldtäktsoffer är att de paralyseras och varken kan slåss eller skrika.


   
SvaraCitera

mynona:

Det är sant att missbruk av termen kan leda till att offren inte blir trodda, men det är också sant att våldtäkt inte är synonymt med ett våldsamt och brutalt överfall av ett främmande och sinnessjukt monster i en skogspark.

Det är den föreställningen som gör att offer aldrig blir trodda när de har blivit våldtagna av en vanlig schyst och vanligtvis snäll kille som de känner på en fest, och som inte har behövt använda något våld eftersom en vanlig reaktion hos våldtäktsoffer är att de paralyseras och varken kan slåss eller skrika.

Jag har hört den liknelsen förr och den är lika främmande för mig som den alltid varit.

Just begreppet våldtäkt innehåller prefixet våld. Det betyder att man i varje fall historiskt krävts ett visst mått av våld vid ett överfall för att få det att kallas våldtäkt, vilket man nu inte gör då den juridiska definitionen är omskriven.

Denna bestämmelse går inte i linje med gängse människas då när man hör att någon råkat ut för en våldtäkt förväntar sig att denne råkat väldigt illa ut. Så är inte fallet idag, ett prov på detta är denna tråden där ts inte är säker på om hon blivit utsatta för detta "vedervärdiga" brott eller inte. Vad är förresten poängen för henne att veta om hon blivit våldtagen eller inte? Är det för att hon ska veta om hon kan gotta ner sig i sin självömkan lite extra i godan tro om folks förståelse för hennes ofattbara situation eller är det meningen att hon ska ge honom fingret och stå på sina egna starka ben och dra vidare i livet?

Nu tror inte jag själv att hon är riktigt resonerar såhär. Men det är denna problematiken som uppstår när våra politiker får för sig att jämställa grova våldtäkter utomhus med lightvarianten inomhus. Att sätta ett gemensamt epitet "våldtäkt" utan att göra skillnad på dimensionen av brotten gör även att offren förväntas agera utefter liknande mönster. Det är bara idiotiskt, kontraproduktivt och hjälper verkligen inte våldtagna tjejer på något sätt alls utan göder endast en osäkerhet hos dem.


   
SvaraCitera

Vehnk:

Just begreppet våldtäkt innehåller prefixet våld.

Du är väl medveten om att det finns såväl psykiskt som fysiskt våld? Man kan inte låsa sig fast vid ett ytligt begrepp och sen inte inse att det finns så otroligt många varianter av det. Det är aldrig så glasklart som att man får en blåtira och blir sönderknullad i skogen eller på en fest.

Kvinnor som lever med partners som våldtar dem vågar inte säga emot eftersom det oftast inte är en engångsföreteelse. De blir psykiskt utpressade, misshandlade och förnedrade och antagligen en hel drös annat. När man sen har känslomässiga band till våldtäktsmannen (ja, även stiliga, pryda, lugna och snälla män kan vara våldtäktsmän) blir det ännu svårare att över huvud taget inse eller acceptera att man blir våltagen förrän långt senare.

Detta är inte lightvarianten, detta håller på en längre period och är minst lika traumatiserande. För att ta ett exempel. En våldtäkt är alltid en våldtäkt; att någon tvingar en till sex trots att man uttryckt ovilja.


   
SvaraCitera

nu mer är väll allt som inte är ömsesidigt att räkna som våldtäkt även om ingen sagt nej.


   
SvaraCitera

honolulu:

Du är väl medveten om att det finns såväl psykiskt som fysiskt våld? Man kan inte låsa sig fast vid ett ytligt begrepp och sen inte inse att det finns så otroligt många varianter av det. Det är aldrig så glasklart som att man får en blåtira och blir sönderknullad i skogen eller på en fest.

Jag har aldrig hört om att någon kan bli psykiskt våldtagen, annat än som en parodisk metafor. Psykisk våld brukar man annars beteckna som misshandel. Där brukar man inkludera psykiskt såväl som fysiskt våld under en gemensam rubricering då det är en bred beteckning.

Jag anser att det finns grader av sexualbrott precis som det finns grader av brott av andra slag. Inom ekonomiska brottslighet kan begå en mängd olika brott. Inte skulle man få för sig att klumpa ihop förskingring med personrån för att ta ett exempel. Eller mord och dråp för att hoppa över till ett annat. Anledningen är glasklar. Ur statens synvinkel är det viktigt att ditt straff mäter upp med dina handlingar. Och det föreligger inte samma motiv eller åsamkad skada bakom de dåd som idag rubriceras som våldtäkt. Och det inte för att påverkningarna är individuella utan att brotten i dess natur ter sig olika. Trubbiga sexuallagar är knappast något att vara stolt för om man står upp för ett rättssamhälle.


   
SvaraCitera

Det är nog svårt att få honom fälld för det där. Ord kommer stå mot ord.

Men jag tycker ändå att du ska anmäla. Det ÄR en våldtäkt och om inte annat så signalerar du iaf till honom och samhället att det är fel att göra som han gjorde.

Bevisen sedan.. det är ett svårare problem. Men anmäl! Absolut.


   
SvaraCitera