Aviseringar
Rensa alla

Rätt att omhändeta barn?


Ämnesstartare

Precis som rubriken lyder så undrar jag om du tycker att det är rätt/fel att omhänderta barn.

Oftast så är de socialmyndigheter som fattar beslutet gällande frågan. Majoriteten av dom som blir omhändertagna har antingen själva problem som kriminallitet, drogmissbruk och så vidare. Eller så är det föräldrarna som styrs av sitt beroende och gör så att man inte längre kan ta ansvar över sina eller sitt barn, vilket gör att barnet/barnen får problematisk uppväxt.

Jag har en tjej kompis på 15 år, hon omhändertogs när hon precis hunnit fylla 13 år. Hon blev tvångsomhändertagningen för att hennes far var alkoholist och hennes mor dog några år innan. Sen efter det så har hon fått byta fosterfamilj hela fyra gånger av olika anledningar. Ljust nu sitter hon på ett som kallat ''hem'' av olika orsaker, vilka vet jag tyvärr inte. Hon sköter sig så bra så att hon får permission varje helg och då hälsar hon på sin pojkvän och familj, det vill säga sin 16 åriga autistiska bror. När jag var hemma hos henne, då såg jag bara ren glädje och sammanhållning.

En gång berättade hon för mig när jag hade frågat om hennes far hade bettet sig illa mot henne som exempel slagigt eller kränkt henne. Hon svarade nej och han aldrig skulle göra så, men hon kände en rädsla när han kom hem om kvällarna, bara för att han var alkoholpåverkad och att han kunde dö, det var hennes enda oro. Skulle de här då inte kunnat lösas tidigare, vad tycker DU? Är det rätt att splittra familjer?

Men är det verkligen rätt? Min personliga åsikt om det hela:

Man ska inte ta bort barnen från sina föräldrar, det är FEL. Särskilt biologiska föräldrar.
Man måste ha någon att kunna identifiera sig med, det är så otroligt viktigt.
Man måste kunna behålla kontakten.
Man måste få träffas även om föräldrarna är hur ruttna som helst så måste man hur som helst få träffas. Utan att någon annan säger '' Nej du ska inte ha kontakt med dina föräldrar för dom är inte passande ''.


   
Citera
Ämnesstartare

zulgum:

Man ska inte ta bort barnen från sina föräldrar, det är FEL. Särskilt biologiska föräldrar.

Om barnet bor i en otrygg miljö där vadsomhelst kan hända anser jag att man ska kunna skydda barnet genom att ta det ifrån föräldrarna/föräldern och flytta det till en trygg miljö.
Dock först efter att man har diskuterat igenom saken med barnet/barnen först för att se vad de känner.

Alla föräldrar klarar inte av att ta hand om sina barn, och om man dessutom är missbrukare så blir det i många fall ännu sämre barnuppfostran.

Sedan ska man som soc, som oftast tar barnet, ta sitt ansvar att hjälpa föräldern att komma upp ur missbruket igen om det skulle vara det som gör att man tar barnen ifrån dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

Man måste få träffas även om föräldrarna är hur ruttna som helst så måste man hur som helst få träffas. Utan att någon annan säger '' Nej du ska inte ha kontakt med dina föräldrar för dom är inte passande ''.

VIsst, få träffa, men om barnet inte vill/dess säkerhet inte är garanterbar, bör annan vuxen vara med barnet.

zulgum:

Man måste kunna behålla kontakten.

Ibland är det bästa att bryta helt.

zulgum:

Man ska inte ta bort barnen från sina föräldrar, det är FEL. Särskilt biologiska föräldrar

Så. Om ett barn blir misshandlat psykiskt och fysiskt och mår dåligt av tanken på att gå hem eftersom då väntar merbråk, då ska man inte skilja barn och föräldrar åt?

Självklart görs en bedömning av socialen, INNAN de gör något åt situationen. Bedömer de att detta är bäst, då är det för tillfället bäst. Om förhållandena blir bättre i framtiden kan beslutet ändras, de har inte huggit något i sten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De har ingenting med henne att göra ;s Stör mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är deras jobb, se till att barnen har det bra.

bara för att hon inte trivs betyder inte att hela omhändertags grejen suger.

jag är själv omhändertagen och känner flera som är det och det går hur bra som helst [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med tanke p hur kapabla en del människor är att ta hand om sina barn så ser jag inget fel i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

Man ska inte ta bort barnen från sina föräldrar, det är FEL. Särskilt biologiska föräldrar.

Biologin spelar ingen roll.

Tar du ett svenskt barn och får några pygmer att ta hand om honom kommer han "klickspr¨åka" sig fram genom livet och antagligen tro att han är rätt kort också 😀

Just därför jag skrattar om nån kallar mig för rasist, t.ex. när jag kritiserar vissa kulturer.

Jag tycker det är helt ok att ta kidsen, men jag tycker man ska vara jääävligt försiktig då många omhändertagna kids verkar gå åt helvete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

Är det rätt att splittra familjer?

Är det rätt att vuxna som är missbrukare har hand om barn? Nej.
Är det rätt att splittra familjer? rätt och rätt, barn ska ju inte känna sig otrygga. man jag tycker inte att man ska "avskärma" barnen helt från sin biologiska familj, men de ska definitivt inte bo hemma om någon förälder, eller båda föräldrarna, är missbrukare till exempel. Alla barn förtjänar en trygg uppväxt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du måste ju vara den mest korkade ungen ever. Självklart är det rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du måste ju vara den mest korkade ungen ever. Självklart är det rätt.

Är det meningen att jag ska ta illa upp genom din kränkning? förlåt men till låt mig skratta.

I många fall omhändertas barn som inte är i behov av det. Det är precis vad jag syftar på men du verkar missuppfattat hela frågan. Men tack för du gör din röst hörd genom att hata någon du inte känner. Jag vet att det finns vissa brushuvuden men du slår nog alla rekord, stort grattis men blommorna får du ta och köpa själv. [bigcheers]

Gör om och gör rätt, VÄLKOMMEN till internet. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

I många fall omhändertas barn som inte är i behov av det.

Nej, så är det inte. Det är tvärtom. Du vet inte ett skit om soc lilla vän.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

I många fall omhändertas barn som inte är i behov av det.

Du har kollat upp detta så du kan styrka ditt påstående med källa/källor?

Du vet knappast till 100% vad som exakt försiggått i din kompis's familj som gjort att det blivit som det blivit, eller i dem andra fallen för den delen


   
SvaraCitera

zulgum:

Man ska inte ta bort barnen från sina föräldrar, det är FEL. Särskilt biologiska föräldrar.

Ah fan vad dåligt det var när man fängslade Josef Fritzl, det var ju hans barn! Man kan ju inte ta honom ifrån dem eller barnen från honom...
Och så vidare...

zulgum:

Man måste ha någon att kunna identifiera sig med, det är så otroligt viktigt.

Det kan man även med någon man inte är släkt biologiskt med.

Eftersom du är P16 väljer jag att inte skriva mer, du är uppenbarligen för ung för sådana här tankar och diskussioner.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Greger_EFG:

Tar du ett svenskt barn och får några pygmer att ta hand om honom kommer han "klickspr¨åka" sig fram genom livet och antagligen tro att han är rätt kort också 😀

[rolleyes]
I ett sådant fall skulle svensken självklart inte tro att han/hon var kort. Hur tänkte du nu? Eller frågan är kanske om du tänkte alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja ofta så kan det ju kanske vara så men LVU används lite väl flitigt och många ggr vid tillfällen då det inte behövs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Luna Lovegood:

I ett sådant fall skulle svensken självklart inte tro att han/hon var kort.

Människor och djur är inte så annorlunda som du tror, och det är fanimej inte svårt att få en häst t.ex. att tro att den är mindre och svagare än dig, grunden av all djurträning^^


   
SvaraCitera