Aviseringar
Rensa alla

Rätt eller fel, åldersgräns på energidryck?


Ämnesstartare

Torilla:

övertygad om att du klarar dig utan energidryck.

Det är inte det som är frågan utan, vad tycker du?

Själv så dricker jag energidryck men inte så att jag känner något beroende eller behov av att dricka.


   
SvaraCitera

zulgum:

Men är inte vi medmänniskor smarta nog för att kunna bestämma själva vad som är bäst för en själv och ens omgivning?

Nej, människor kan inte på egen hand avgöra alla gånger. Konsumenter, medborgare skall skyddas genom lag och liknande åtgärder när det är lämpligt.

Ordval "medmänniskor" passar inte in i din mening.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

Det är inte det som är frågan utan, vad tycker du?

Att du är sexton år och har således ingen talan.


   
SvaraCitera

Buddah:

Tycker att det borde vara åldersgräns på Kaffe med i sådana fall. Tönterier. Skall vi sätta åldersgräns å allt som ger minsta lilla rus så får vi ha en åldersgräns på socker också.

Kaffe är inte lika starkt kopplat till det drickbeteende man ser hos ungdomar ute på skolor osv. Energidryck innehåller även taurin, vilket misstänks ligga bakom diverse 'besvär' (hjärtstopp bl.a) i samband med träning/fysisk prestation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torilla:

Att du är sexton år och har således ingen talan.

Det har jag inte påstått. underbart att du håller dig till debattämnet *applåder* [party][bigcheers]


   
SvaraCitera

Issen:

I många läggen tycker jag staten ska lägga sig i och bestämma, därför jag är vänster och socialliberal

Funderat på att bara låta dig tycka, utan att sedan själv kategorisera dig inom en politisk flank? Känns det inte begränsande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

Rätt eller fel, åldersgräns på energidryck?

Rätt! Fast en 16:årsgräns borde räcka.. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med tanke på att människor är betydligt mindre intelligenta än dom själva tror s ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

Det har jag inte påstått. underbart att du håller dig till debattämnet *applåder*

Du frågade vad jag tyckte. [smile]


   
SvaraCitera

Som tur är det inte lag på det. Kiosken brevid mig skulle dö ut[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

20 var ju jävligt överdrivet. Men ja, 16 kanske.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Kaffe och socker är redan för ingrott i samhället. Man ska inte tillåta fler dåliga saker för att det finns andra dåliga som är det.

Menar inte att man skall tillåta energidryck för att det andra är tillåtet. Utan att man i sådana fall skall vara konsekvent och införa förbud/restriktioner mot dessa också.

Issen:

Bevisligen har skolorna problem med barn höga på energidryck... det har varit problem med socker och därför har även många skolor satt godisförbud i alla fall på lektionerna... kaffe har jag aldrig hört skolor haft problem med bland unga.

Fetma är inte ett problem? Kaffe är nog inte ett lika utsträckt problem bland unga, men koffein är ändå inget som är bra för kroppen i för stor mängd.

shajjn:

Kaffe är inte lika starkt kopplat till det drickbeteende man ser hos ungdomar ute på skolor osv. Energidryck innehåller även taurin, vilket misstänks ligga bakom diverse 'besvär' (hjärtstopp bl.a) i samband med träning/fysisk prestation.

Koffein är ju ändå en centralstimulerande drog. Men visst, effekterna är nog inte lika stora om man bara dricker koffein. Men jag tycker ändå inte att det är helt långt borta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

energidryck är fånigt så det är helt rätt


   
SvaraCitera
Issen

zulgum:

Du låter som en diktator, vet du om att vi lever i en demokrati?

Japp det gör vi, och vi har röstat fram dom som bestämmer.

shajjn:

Funderat på att bara låta dig tycka, utan att sedan själv kategorisera dig inom en politisk flank? Känns det inte begränsande?

Nej för att på högersidan är det pengarna och företagen som har makten, jag föredrar staten.

Buddah:

Fetma är inte ett problem? Kaffe är nog inte ett lika utsträckt problem bland unga, men koffein är ändå inget som är bra för kroppen i för stor mängd.

Jo fetma är ett problem, men igen alldeles för ingrott i samhället. Och som sagt så är det godisförbud på många grundskolor, i allafall när lärarna kan säga till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte hur de kan sätta en åldersgräns på energidrycker när de säljer både kaffe och saker med socker i. Idiotiskt.


   
SvaraCitera