Aviseringar
Rensa alla

rätt eller fel av mig?


Ämnesstartare

Ska försöka ta detta så kortfattat som jag kan.

Mamma har druckit way too much de senaste 10 åren. Vi är invandrare (dock kan jag svenska perfekt och ser i princip ut som vilken svensk som helst). Då vi bodde nära en invandraraffär så fick jag ofta gå dit och köpa öl åt mamma (jag var 12-14). Pengarna försvann dessa dagar snabbare än de kom in då jag fick gå x antal ggr/dag och x antal ggr/vecka.

Sen flyttade vi därifrån och mamma hade fått jobb. Jag fyllde 18 och kunde då köpa ut åt henne i vilken butik som helst (förutom systemet såklart). Oftast så var hon bakis dagen efter och sjukskrev sig från jobbet. Många nätter fick jag vara uppe hela natten för att hålla koll på henne då hon hotade med att ta sitt liv genom att bl.a skära sig i handlederna, knarka ner alla tabletter hon hade etc.
Vissa dagar var värre än de andra. Men jag höll tyst om detta, för jag visste inte vad som skulle hända om jag berättade det för någon. Hon hotade dock med: om du säger det till någon så hamnar du på barnhem, så man var rädd att hamna där om man sa något.

Nu detta året har jag tagit mod till mig och pratat med flera kompisar om detta och sagt hur det är och har varit hemma. Det är långt ifrån lika ofta som hon dricker, hon dricker bara när hon får sin lön (sjukpenning) och pengarna försvinner snabbt då då hon slösar bort på mer än alkohol. Så hon är full typ 2-3ggr/mån nu istället för nästan varje dag som det var förr.

Det har hänt en massa skit som jag inte tagit upp.

För snart en månad sedan tog jag kontakt med soc som tipsade om en annan enhet angående detta. De sa att de ville träffa mamma och snacka om detta.

Jag hade inte sagt något till mamma om att jag berättat det för någon, så det var dags att göra det. Jag gjorde det, tillsammans med en äldre kvinna som jag berättat det för och som varit ett enormt stöd, och mamma blev arg. Ville slänga ut mig.
Hon berättade detta sedan för flera personer som hon känner, vad jag har gjort (sagt detta till soc o så), och de sa att det var dumt av mig och bla bla bla, för det är fullt normalt att man dricker sig full någon gång då och då. Visst det kanske det är (tyvärr) men då de inte vet hur det varit hemma dagarna hon har varit full och vad hon har gjort dessa dagar så kan de knappast säga att det är normalt anser inte jag.

Nu är det iallafall någorlunda lugnt hemma, men om jag gör minsta lilla fel så blir hon garanterat arg på mig och hotar med att slänga ut och förbjuda vissa saker hemma.

Men nu när flera personer sagt till henne att det är normalt att dricka lite för mycket ibland (och ja det är väl lugnt om hon dricker lite, även om jag hatar detta också) så känns det som om att det jag gjort, som ställde till ett kaos hemma, var dumt gjort.

Mitt syfte med allt vara att få henne att sluta dricka helt då det bara förstör familjen och våran ekonomi har sedan massor av år tillbaka pajat, och nu kan vi knappt få stabil ekonomi som gör att pengarna räcker innan nästa sjukpenning kommer.

Men ehm.. gjorde jag rätt som försöker hjälpa familjen genom att fixa problemen hemma eller var det bara rejält korkat gjort? [tard]


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tycker du gjorde rätt.
Visst har man väl rätt att supa till ibland, men det ska ju vara hanterbart, och eknomin ska inte rasa helt bara därför.

Tycker det var riktigt taskigt av din morsa att snacka skit om dig, när du bara vill göra saker bättre. Inget blir ju sämre av att din mor slutar supa bort inkomsten.

Är du nu 18 så är det kanske inga större problem att fixa en egen lya, jag vet inte hur det fungerar med bidrag och grejer när det är ohållbart att bo hemma, och vart gränsen för ohållbart går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowboy:

när du bara vill göra saker bättre

hon förstår nog helt enkelt inte att jag vill göra det bättre.. sen är hon väl rädd att tappa den kontroll hon har genom att låta folk blanda sig in i familjen.

Cowboy:

Är du nu 18 så är det kanske inga större problem att fixa en egen lya

är 19, o ska förmodligen flytta hemifrån nästa höst då jag ska plugga vidare återigen.. men om hon skulle slänga ut mig så kanske soc hjälper mig med bidrag och så.. men bara jag sköter mina kort rätt nu så tror jag att jag kan bo kvar tills jag flyttar hemifrån nästa höst.

men tror dock inte de skulle se det som helt ohållbart då hon bara dricker några få ggr.. men om de kanske får veta allt som hänt hemma under alla åren så kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaVeD:

låta folk blanda sig in i familjen

Om nu din morsa snacka med andra om vad som händer, så är ju "skadan" redan skedd. Möjligtvis så får de personer hon snackar med höra "rätt" berättelse (hennes oskyldiga syn på det hela), men nog ska man väl ha rätt att söka hjälp om ens mor ställer till problem.

Tycker nog att du ska ta upp allt som hänt, hur mycket hon drack förut och så. Men det beror på om du vill bo kvar hemma ett tag till. Vet inte hur det annars fungerar i din familj. Ett halvår kanske inte är några problem att stanna hemma, och i så fall bör du kanske ta det lungt, och göra det du kan för att få bo kvar.

Sen kanske det är svårare att få någon hjälp om man är 19, än om man är minderårig. Är man 19 kanske myndigheterna bara tycker att man ska flytta, men är man yngre är det ett riktigt problem, eftersom man normalt inte bara kan sticka iväg hemifrån hur som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowboy:

"rätt" berättelse

mm hon skyller ju ifrån sig.. skyller på mig o mina bröder [rolleyes] o drar till med några lögner [tired]

Cowboy:

Men det beror på om du vill bo kvar hemma ett tag till

det jag vill är att mina bröder ska slippa behöva köpa ut åt henne o stå ut med henne när hon är full.. o hjälpa familjen att ha en stabil ekonomi.. men när dem är på hennes sida så känns det inte som om de bryr sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så dina bröder tycker att det är okej att hon dricker..?

Jag vet inte vad jag ska tro, men det känns ändå som att du borde prata med någon, det ska ju inte vara så att familjen drabbas av att man dricker. Men händer det bara ett par gånger i månaden, så undrar jag om det är så farligt...

Får man fråga om sjukpenningen beror på riktig skada, eller på grund av alkohol?
Ligger alkoholen till grund för det, så är det definitivt fel, och då skulle jag gjort något åt det direkt. Man dricker om man har råd, inte för att man ska få en ännu sämre ekonomi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowboy:

Så dina bröder tycker att det är okej att hon dricker..?

egentligen inte, men de är väl på hennes sida för att de är rädda att de kanske hamnar på fosterhem o så.

Cowboy:

Men händer det bara ett par gånger i månaden, så undrar jag om det är så farligt...

med tanke på vad som händer dessa dagar/nätter så tkr iaf jag att det är farligt

Cowboy:

Får man fråga om sjukpenningen beror på riktig skada, eller på grund av alkohol?

p.g.a riktig skada


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaVeD:

egentligen inte, men de är väl på hennes sida för att de är rädda att de kanske hamnar på fosterhem o så.

Okej, förståeligt.
Det behöver ju inte vara helt åt helvete att bo hos en fosterfamilj heller, nya "föräldrar", nya regler, men ett tryggt boende.
Men å andra sidan så verkar det ju bara vara problem som befogar flytt till fosterfamilj ett par gånger i månaden...
Sen kanske det går mer utför för mor din om alla ungar sticker därifrån.

Myndigheten ska ju se till barnens bästa. Så berättar du allt precis som det är, så kan de säkert hjälpa. Att du går dit betyder ju inte direkt omedelbar flytt till fosterhem. De bryr sig inte bara om de dåliga sidorna (oerhört få familjer är perfekta), utan väger också in de bra sakerna. Borde gå att hitta en lösning.

SaVeD:

med tanke på vad som händer dessa dagar/nätter så tkr iaf jag att det är farligt

Ja, så det är mer seriöst än en flaska vodka, alltså...
Svårt det där. Nog bara du och dina syskon som kan avgöra vad som är bäst. En helt utomstående kan aldrig sätta sig in i hur saker och ting fungerar hos er.

SaVeD:

p.g.a riktig skada

Okej, inte mycket att göra åt den saken då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowboy:

Att du går dit betyder ju inte direkt omedelbar flytt till fosterhem

ne de vet jag.. hon är ju en sjukt underbar mamma när hon är nykter o älskad av alla.. men när hon är full så är hon ju en helt annan hemsk person

Cowboy:

En helt utomstående kan aldrig sätta sig in i hur saker och ting fungerar hos er.

helt sant.. men de borde få en ganska så bra bild om alla sa sanningen iaf.. vilket mamma hotat med att inte göra om detta kmr upp igen [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaVeD:

hon är ju en sjukt underbar mamma när hon är nykter o älskad av alla

Stanna!

Hoppas det ordnar sig, jag skulle nog göra allt jag kunde för att stanna, om allting fungerar fint när hon är nykter. Men som sagt, det är ett beslut du med dina bröder måste fatta.
Nu ska jag handla de sista julklapparna. God jul!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaVeD:

x antal ggr/dag och x antal ggr/vecka.

Jag löser ekvationen och får att du köpte 0 ggr/dag och vecka. Kuggis där.

[tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard][tard]


   
SvaraCitera
Hando

SaVeD:

gjorde jag rätt som försöker hjälpa familjen genom att fixa problemen hemma eller var det bara rejält korkat gjort?

Rätt, om hon inte skulle supa ner sig lika mycket skulle ekonomin vara bättre och både hon och resten av familjen skulle må bättre.
Bra jobbat [y]


   
SvaraCitera

Jag har varit med om samma sak, tyvärr.
Min mamma söp sig full varje dag, det blev alltid bråk. Varit så i flera år.

Jag och mina brossor gick till soc, vi klara helt klart inte av det längre.
Det hela sluta med att hon försökte ta sitt liv, det var vårt fel ansåg hon, hon ville inte leva för att vi hade förstör hennes liv. Det enda vi ville göra var att hjälpa henne, få ordning på familjen.
Det tog en lång tid, men till slut blev det bättre. Så kanske att vi tog kontakt med soc gjorde det bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cowboy:

et är ett beslut du med dina bröder måste fatta.

relationen mellan mig o mina bröder är tyvärr åt skogen då de är på hennes sida, de var det iaf när jag tog upp detta.

jag förstår inte vrf folk inte fattar att man bara vill hjälpa o inte sabba familjen ? [shake]

Cowboy:

God jul!

hoppas du hade en god jul 🙂

youandme:

det var vårt fel ansåg hon,

men det är det verkligen inte! mamma skyller sitt drickande på oss iaf.. o det är inget vidare kul att höra, när hon är nykter dessutom, men det är knappast så att vi ger henne flaskan o säger: drick [tired]

youandme:

Så kanske att vi tog kontakt med soc gjorde det bättre.

då mamma söp sig full för ngn dag sedan och idag igen så känner jag nästan att man borde ta kontakt med soc o snacka med dem.. har dock inte tid med det förrän efter nyår, o de har väl knappast de heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaVeD:

relationen mellan mig o mina bröder är tyvärr åt skogen då de är på hennes sida

Men låt dem köpa ut åt henne sen då, om dom inte ens har stake att reda upp situationen inom familjen, så är det ju deras problem. Kan du vänta tills du flyttar hemifrån på "rätt sätt", så låter du dom hålla på, men om det är för jobbigt, så gå till soc.


   
SvaraCitera