Aviseringar
Rensa alla

Rätt med Jakt?


vill gå med i animal liberation front nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cirka 10 000 jägare är intresserade av vargjakt.

Tvivlar på att media vet den egentligen kvoten avskjutna/skadeskjutna vargar.

Kritik mot vargjakten:

Det torde finnas en risk med att skjuta slumpmässigt utvalda vargar, om så sker.
Vilka vargar fälls? Alphahanar, alphahonor? Om vi bortser från att en reducerad vargstam kan vara negativt, kan detta ensamt vara värt att överväga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

ytterst få boskapsdjur som någonsin ser en varg, dem lever mest på älg och annat vilt.

Älgar och vilt som de skjutglada jägarna hellre skulle vilja skjuta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anklever:

Älgar och vilt som de skjutglada jägarna hellre skulle vilja skjuta!

var det ett argument?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

var det ett argument?

Ja, om vargar glider omkring på ens marker och äter ens älgar borde man ju har rätt att skjuta dem om man vill.


   
SvaraCitera

Anklever:

Ja, om vargar glider omkring på ens marker och äter ens älgar borde man ju har rätt att skjuta dem om man vill.

Vad ger dig mer rätt till "dina älgar" än vargen?

De är inte lika utvecklade som vi. De ska inte underordna sig våra lagar eller regler - de ska vara fria och ges utrymme att utvecklas - inte utnyttjas som idag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anklever:

Ja, om vargar glider omkring på ens marker och äter ens älgar borde man ju har rätt att skjuta dem om man vill.

det var det dummaste argumentet jag någonsin hört, vad ger dig rätten att säga "mina älgar", älgar är ett fritt djur, du har inte äganderätten på alla älgar bara för att du vill skjuta och kanske eventuellt äta dem.


   
SvaraCitera

Hörde av miljöministern eller nån att det handlade om att de svenska vargarna är inavlade och har svaga hjärtan eller nåt. Så om man skjuter några så ger man invandrande vargar en möjlighet att slå sig in.
Vet inte hur sant detta är dock! [rolleyes]


   
SvaraCitera

tycker det är som att fuska irl, fail


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

älgar är ett fritt djur, du har inte äganderätten på alla älgar bara för att du vill skjuta och kanske eventuellt äta dem.

Lagen säger annorlunda.
Men rådjur då? Fåglar, ekorrar, möss, skalbaggar, var sätter du gränsen för fria djur och djur man kan döda om man vill?


   
SvaraCitera

Anklever:

Vad gör vargarna för nytta egentligen? De käkar ju bara upp alla andra värdefulla djur.

Vad gör du själv för nytta?

Anklever:

Lagen säger annorlunda.

Lagen säger inte att du har äganderätten på älgar, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anklever:

Lagen säger annorlunda.
Men rådjur då? Fåglar, ekorrar, möss, skalbaggar, var sätter du gränsen för fria djur och djur man kan döda om man vill?

som är gjorda av vilka? människorna, djuren har ingen rätt att om dem nu skulle kunna säga något om det, utan dem blir bara objekt.
Det finns drygt 200 vargar i sverige, du har inte äganderätten eller rätten att döda nått djur, det är som att säga att jag har rätten att döda en människa, för människor är också djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lidande små barn:

Lagen säger inte att du har äganderätten på älgar, nej.

Men lagen säger att jag kan få rätt att skjuta vissa älgar på min mark om jag vill det. De är inte heliga fria djur som har mänskliga rättigheter.

TwiZtah:

som är gjorda av vilka? människorna, djuren har ingen rätt att om dem nu skulle kunna säga något om det, utan dem blir bara objekt.
Det finns drygt 200 vargar i sverige, du har inte äganderätten eller rätten att döda nått djur, för människor är också djur.

Det är ett bra tänk det där att man ska respektera alla levande varelser och inte döda dem. Men det fungerar inte riktigt i verkligheten där Svenssons vill äta sin oxfilé och vill slippa sina vägglöss hemma.


   
SvaraCitera

Anklever:

Men lagen säger att jag kan få rätt att skjuta vissa älgar på min mark om jag vill det. De är inte heliga fria djur som har mänskliga rättigheter.

Då ska jag få skjuta människor som kommer in på min mark om jag vill det. Det är precis samma argument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lidande små barn:

Då ska jag få skjuta människor som kommer in på min mark om jag vill det. Det är precis samma argument.

Du verkar inte ha den åsikten att människor är mer värda än alla andra djur.


   
SvaraCitera