Aviseringar
Rensa alla

Rättegången kan tas om (TPB)


Ämnesstartare

I fredags dömdes alla fyra grundarna av The Pirate Bay till ett års fängelse och över 30 miljoner kronor i skadestånd. Men nu visar en granskning som P3 Nyheter har gjort att domaren i Pirate Bay-målet kanske är jävig. Och rättegången kan behöva tas om.
– Jag tycker att domaren borde ha avsagt sig målet. Det är ett klart delikatessjäv, säger advokaten Leif Silbersky.

Vår granskning visar att det finns kopplingar mellan domaren i Pirate Bay-målet och målsägarsidan, det vill säga film- och skivbolagen och deras advokater.

Svenska föreningen för upphovsrätt (SFU)
Här är domaren medlem på fritiden. Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted som företräder rättighetsinnehavarna i Pirate Bay-rättegången är också medlemmar. Föreningen skriver på sin hemsida att de är ”en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner”.

Svenska föreningen för industriellt rättsskydd (SFIR)
Föreningen jobbar med frågor som patent och mönsterskydd, men har också verkat för en starkare upphovsrätt. Här sitter domaren med i styrelsen.

Stiftelsen .SE
Ett extrajobb som domaren har vid sidan om jobbet som rådman i tingsrätten. En av hans kolleger här är just Monique Wadsted som företräder de amerikanska filmbolagen i rättegången.

– Det kan bli aktuellt att ta om rättegången, säger Leif Silbersky. Men då måste advokaterna ta upp det här omedelbart.

Kritik från fler håll
Vi har pratat med flera experter som exempelvis professorer i processrätt, före detta domare i Högsta domstolen och lärare i juridik.

– Jag hade själv inte tagit målet i den situationen, säger förre justitieombudsmannen Rune Lavin.

– Det är väldigt tydligt att han aldrig borde ha tagit det målet, säger en professor i processrätt som inte vill bli namngiven.

Domare får inte ens misstänkas
Det finns olika sorters jäv. Det mest uppenbara är om en domare till exempel är släkt med någon av parterna i målet. Så är det inte här. Men det finns något som heter delikatessjäv också och det betyder att man som domare inte ens får misstänkas vara jävig.

– Men jag har inte bedömt att jag är jävig på grund av de där engagemangen, säger Tomas Norström, domare i Pirate Bay-målet.

Hur förklarar du att flera andra experter gör den bedömningen?

– Det får du fråga dem om. Varje gång jag tar ett mål bedömer jag om jag anser mig vara jävig. Det har jag inte bedömt i det här fallet, säger Tomas Norström.

Men det spelar ingen roll vad domaren själv tycker. Det menar Eric Bylander, lektor i processrätt vid handelshögskolan i Göteborg.

– Oavsett vilken inställning domaren har kan det här se illa ut. I ett högprofilmål som det här kan det förvåna mig att man inte har varit försiktigare, säger han.

Källa


   
Citera
Ämnesetiketter

Ett skott i pannan på Monique hade inte suttit fel alltså, typiskt Monique att fuska med allt för att göra de rika rikare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det verkar onekligen ganska fult.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Välkommen till total dekadens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mmmmmm.. korruption!!!!! Varför är jag inte förvånad? Vilka losers de är som måste ta till en jävig domare för att få en fällande dom.

Hur kan hans ens förneka det?


   
SvaraCitera

Det mest komiska är att dom just fick en domare som har koppling till SFIR och SFU. Rättegången bör göras om med en opartisk domare annars är Sverige epic fail.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Det mest komiska är att dom just fick en domare som har koppling till SFIR och SFU. Rättegången bör göras om med en opartisk domare annars är Sverige epic fail.

Jag tror som sagt inte att det är en tillfällighet att de blev dömda, inte heller att det var den domaren som var med och dömde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför är jag inte ett dug förvånad. jävla sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Domaren borde ha avsagt sig målet från början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

varför är jag inte ett dug förvånad. jävla sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jucka:

Sverige epic fail

Sverige är fail no matter what


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spyr och dör på sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Missade den här tråden [zzz]

Mawns:

Känns lite som en komplott. Jag undrar hur mycket skivbolaget betalar för allt detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är trevligt när domaren själv får avgöra om han är jävig eller inte [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera