Aviseringar
Rensa alla

Rättigheter?


Ämnesstartare

Man får inte fota random folk på stan. Eller hur? I alla fall inte framifrån så ansiktet syns. Men bakifrån är okej. Men jag funderar på .. Ett foto där man ser näsan och hakan i profil, men inget mer av ansiket? Hur pass okej är det? Någon som vet?


   
Citera

jo, det får du, det finns inget som säger att du inte får ta kort på folk. däremot om du skulle publicera bilden på tex en hemsida är du skyldig att ta bort/censurera den om dom skulle vilja det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gugge_heter_jag:

publicera bilden

Ja, det var så jag menade.. När man sedan publicerar.. Kan dom stämma mig om jag lägger upp en näsa och haka i profil?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sowana:

Ja, det var så jag menade.. När man sedan publicerar.. Kan dom stämma mig om jag lägger upp en näsa och haka i profil?

Om personen inte går att identifiera på bilden så tror jag det är okej [rolleyes]


   
SvaraCitera

Sowana:

Ja, det var så jag menade.. När man sedan publicerar.. Kan dom stämma mig om jag lägger upp en näsa och haka i profil?

dom kan inte stämma dig alls, men jag har FÖR MIG att du kan bli tvungen att ta bort bilden, detta är inget jag är säker på dock. men jag tvivlar på att det kan bli värre än att du får ta bort bilden[zzz]


   
SvaraCitera
Jeay_L

Om du tar kort på en grupp människor typ står mitt på stan och tar kort på människor som är långt borta och därmed kan bli svår identifierade så tror jag nog de är godkänt, däremot så får du väl inte zooma in en specifik person


   
SvaraCitera

Sowana:

Man får inte fota random folk på stan. Eller hur?

Helt tillåtet. https://www.flashback.info/showthread.php?t=314170 [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Helt tillåtet. https://www.flashback.info/showthread.php?t=314170

Bara för att folk gör det betyder det ju inte att det är tillåtet för det.
För det är det faktiskt inte. Man får fota, som sagt. Men INTE publicera!


   
SvaraCitera

Sowana:

Man får fota, som sagt. Men INTE publicera!

Vilket jävla nonsens. Vilka är klausulerna i yttrande- eller tryckfrihetslagarna som förbjuder det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Vilket jävla nonsens. Vilka är klausulerna i yttrande- eller tryckfrihetslagarna som förbjuder det?

Okej. Man får publicera MEN... PUL lagen t.ex! Man får inte kränka någon! Och om personen på bilden nu känner sig kränkt?


   
SvaraCitera

gugge_heter_jag:

jo, det får du, det finns inget som säger att du inte får ta kort på folk. däremot om du skulle publicera bilden på tex en hemsida är du skyldig att ta bort/censurera den om dom skulle vilja det.


   
SvaraCitera

Sowana:

Man får inte kränka någon!

Varför skulle personliga fotografier klassas som personuppgifter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

personuppgifter

Vart har du fått personuppgifter ifrån? Jag har inte sagt något om personuppgifter! Jag säger att personen i fråga kan känna sig kränkt (:


   
SvaraCitera

Sowana:

Vart har du fått personuppgifter ifrån? Jag har inte sagt något om personuppgifter! Jag säger att personen i fråga kan känna sig kränkt (:

Ett porträtt är ingen kränkning. Du skrev om PUL, varför det om inte för att jämställa porträtt med personuppgifter?


   
SvaraCitera

Flera grisar har sagt till mig att det är lagligt.


   
SvaraCitera