Aviseringar
Rensa alla

Rättigheter?


Jag har för mig att det är lagligt att ta kort och filma på publik egendom. Alltså är det helt lagligt för pedofiler att ta kort på dina barn i stan eller ta kort på dem i badkläder på stranden.

Men får man ta kort på någon annans egendom? Till exempel ta kort på någon som befinner sig på sin tomt, eller ta kort på någon igenom hans fönster.


   
SvaraCitera

Beror på vart du vill publicera den. Svenska massmedier är inte omfattade av PUL, men du bör till exempel inte publicera en bild där man kan identifiera personen på en privat hemsida utan dens tillåtelse. Bilder räknas som personuppgifter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Ett porträtt är ingen kränkning. Du skrev om PUL, varför det om inte för att jämställa porträtt med personuppgifter?

Det behöver inte finnas med personuppgifter. Det kan vara så att personen känner sig kränkt!
Om personen gör något på bilden, som den känner sig kränkt över att visa upp!?!?!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Unexpected:

Beror på vart du vill publicera den. Svenska massmedier är inte omfattade av PUL, men du bör till exempel inte publicera en bild där man kan identifiera personen på en privat hemsida utan dens tillåtelse. Bilder räknas som personuppgifter.

Men precis.. Jag hade inte tänk pubilcera bilderna i tidningen precis. Så.. Ja. Du har rätt!


   
SvaraCitera

Sowana:

Det behöver inte finnas med personuppgifter. Det kan vara så att personen känner sig kränkt!
Om personen gör något på bilden, som den känner sig kränkt över att visa upp!?!?!

Har du någon källa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sowana:

jämställa porträtt med personuppgifter?

Förästen är väl utseende en personuppgift?!


   
SvaraCitera

Jag tycker inte om sånt där [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Har du någon källa?

PUL!!!!!


   
SvaraCitera

Sowana:

PUL!!!!!

!1111


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera