Aviseringar
Rensa alla

Rättviseförmedlingen


vonKissekatt:

Mjo jag har läst några av dem men jag ser ändå att det finns ett behov av rättvisare representation. De gör dock ett rätt dåligt jobb, ja. 

Men representation på basis av vadå? Rättviseförmedlingen fokuserar ju på totalt irrelevanta och dessutom helt abstrakta saker som människors "raser". Detta eftersom människors etnicitet, till skillnad från vad rasister påstår, inte styr vem man är. Att deras "mångfalds"-listor sedan är extremt likriktade vad gäller ideologi och politisk åsikt, något som faktiskt spelar roll i exempelvis myndighetsutövning, är nog bland det mest ironiska man stött på faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

Men representation på basis av vadå? Rättviseförmedlingen fokuserar ju på totalt irrelevanta och dessutom helt abstrakta saker som människors "raser". Detta eftersom människors etnicitet, till skillnad från vad rasister påstår, inte styr vem man är. Att deras "mångfalds"-listor sedan är extremt likriktade vad gäller ideologi och politisk åsikt, något som faktiskt spelar roll i exempelvis myndighetsutövning, är nog bland det mest ironiska man stött på faktiskt.

De menar ju att folk ser förbi utbildning och erfarenhet till fördel för ursprung så där har de ju en poäng. Dock är det ju inte så om de söker sig till rättviseförmedlingen. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt: Vilket resulterar i en rättvisare representation. Annars skulle de ju förmedla vem som helst.

Vad jag menar är ju att de ger lika möjligheter, representation i sig är ju antingen bara kosmetisk eller normerande, en indikator på jämställda möjligheter, inte poängen.


   
SvaraCitera

Rättviseförmedlingen förlitar sig för övrigt på gräsrotsaktivitet, så påståendet att de förmedlar människor med särskilda politiska åsikter är osakligt.


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

De menar ju att folk ser förbi utbildning och erfarenhet till fördel för ursprung så där har de ju en poäng. Dock är det ju inte så om de söker sig till rättviseförmedlingen. 

Jo, men det räknas ju som diskriminering och är olagligt. Går det att bevisa straffas man för det. Dessutom är inte det ett argument för att man ska börja diskriminera åt andra hållet, fast från myndigheterna och departementens sida. Snarare tvärtom, precis som med all kvotering och liknande, då två fel som bekant inte gör ett rätt. 


   
SvaraCitera

Puckotyckare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InABox:

Vad jag menar är ju att de ger lika möjligheter, representation i sig är ju antingen bara kosmetisk eller normerande, en indikator på jämställda möjligheter, inte poängen.

De kopplar ihop företag och andra instanser med sökande de annars inte skulle märkt ja. Möjligheten för företag att välja minoriteter fanns ju redan. Grejen är väl att många inte sökte, men främst att de inte vågade anställa dem. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:

Jo, men det räknas ju som diskriminering och är olagligt. Går det att bevisa straffas man för det. Dessutom är inte det ett argument för att man ska börja diskriminera åt andra hållet, fast från myndigheterna och departementens sida. Snarare tvärtom, precis som med all kvotering och liknande, då två fel som bekant inte gör ett rätt. 

Jo men att vilja ha fler sökande (vilket de marknadsför det som) är ju bara bra. Men ja, det framgår väl rätt tydligt i de fall där det inte handlar om anställningar att det är vissa grupper de vill ha.


   
SvaraCitera

vonKissekatt: De kopplar ihop företag och andra instanser med sökande de annars inte skulle märkt ja. Möjligheten för företag att välja minoriteter fanns ju redan. Grejen är väl att många inte sökte, men främst att de inte vågade anställa dem.

Det är ju inte att man inte vågar, utan att man söker inom en redan etablerad cirkel, eller via etablerade personer, eller förlegade kriterier. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men hade jag haft ett företag och och bara ett visst kön sökt hade jag väl frågat mig om det kanske verkligen inte fanns kvinnliga/manliga tandläkare verkligen, då är ju denna grupp bra. Men å andra sidan hade jag väl velat ha någon som hade tillräckligt med go i sig att de sökte själva. Känns väl lite som ett poängfiskande att anlita RF. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InABox:

Det är ju inte att man inte vågar, utan att man söker inom en redan etablerad cirkel, eller via etablerade personer, eller förlegade kriterier. 

mjo vill man ha en bredare representation kan man ju ej göra så 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känns om en omväg att anlita rf 


   
SvaraCitera

Spyr på proffstyckare som inte hajar att "individualism" är ett privilegium.


   
SvaraCitera

vonKissekatt: mjo vill man ha en bredare representation kan man ju ej göra så

Nej, precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

InABox:
Spyr på proffstyckare som inte hajar att "individualism" är ett privilegium.

Kvalar t ex transpersoner in där? 


   
SvaraCitera