Aviseringar
Rensa alla

Rakar sig = Växer ut snabbare och mer? (Myt?) Svar från kunniga tack.


Myt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myt.
Men om du t.ex. vaxar så tar det längre tid innan det växer ut. Men själva håren växer inte långsammare för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MYT!

Hur ska hårsäcken kunna veta att du har rakat hårstrået?!
Du rakar ju bara på ytan, alltså på hudlagret och därför påverkar detta inte produceringen av hårstrån på något sätt alls. Men precis som uppenbar säger :

uppenbar:

Anledningen till att de verkar vara grövre när de växer ut är att topparna inte är slitna, men håret blir mjukt och typ slitet om du väntar i några veckor.

Därför kan det kännas som om man har fått mer hårväxt, men så är inte fallet!! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Myt.

Capture:

Myt.

Daimchoklad:

Myt.

lejonmamman:

MYT!

Sällan att det är myt. Jag har bara behövt raka mig i ansiktet en-två gånger i veckan innan jag ryckte in i lumpen i januari. Nu måste jag raka mig varje eller varannan dag. Det var likadant för flera andra i min pluton. Det är en stor negativ grej med att ha gjort lumpen faktiskt 🙁

Det kanske är annorlunda med ansiktsbehåring och hår på benen etc. Vem vet, jag rakar inte benen så jag vet inte 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Nu måste jag raka mig varje eller varannan dag.

Du har blivit en man [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daimchoklad:

Du har blivit en man [party]

Troligtvis inte på 11 månader [crazy]. Så snabb utveckling har ju ingen om man inte stimulerar hårväxten. Alla vet att hår växer snabbast i början.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Troligtvis inte på 11 månader . Så snabb utveckling har ju ingen om man inte stimulerar hårväxten. Alla vet att hår växer snabbast i början.

Det är en myt i alla fall. Har jag hört. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daimchoklad:

Det är en myt i alla fall. Har jag hört. [smile]

Alla kroppar är ju individuella så hur det kan vara en myt har jag svårt att se. Faktan är iallafall att jag och många andra får raka sig mer än dubbelt så ofta än vad vi gjorde innan, efter att ha varit tvungen att raka sig varje morgon i 11 månader [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vaxa regelbundet så blir håret tunnare/växer inte ut alls[party]


   
SvaraCitera

majkie2:

Har du någon källa?

Logik är en bra en. Om du skär av något som är dött, hår, påverkar det inte det som lever, hårroten, som sitter under huden och långt ifrån rakhyveln. Inget du gör med något dött, håret, påverkar det levande, hårroten.

Kacki:

Sällan att det är myt.

Det är en myt - hårväxten är ofta ganska sketen hos nyblivna män, men blir bättre efter ett tag :p. Du hade otur och fick den i lumpen, surt för dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Det är en myt - hårväxten är ofta ganska sketen hos nyblivna män, men blir bättre efter ett tag :p. Du hade otur och fick den i lumpen, surt för dig.

Alla är individuella. Att raka sig stimulerar hårväxten. Så enkelt är det. Testa själv i ett år och återkom med ditt resultat!


   
SvaraCitera

Kacki:

Testa själv i ett år och återkom med ditt resultat!

Jag rakar mig, känner liksom inte för att gå omkring och se ut som Shaggy i Scooby Doo, men min hårväxt är lika dan nu som för ett halvår sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Alla kroppar är ju individuella så hur det kan vara en myt har jag svårt att se. Faktan är iallafall att jag och många andra får raka sig mer än dubbelt så ofta än vad vi gjorde innan, efter att ha varit tvungen att raka sig varje morgon i 11 månader [smile]

Det kan inte helt enkelt vara så att skägget börjar växa snabbare i den åldern? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

men min hårväxt är lika dan nu som för ett halvår sedan.

Tur för dig att inte alla är likadana då [smile]

Daimchoklad:

Det kan inte helt enkelt vara så att skägget börjar växa snabbare i den åldern? [rolleyes]

Att det skulle vara en såpass markant skillnad och snabb utveckling på bara 11 månader bland mer än 75% av de andra har jag svårt att se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett hårstrå är tjorckare vid roten än uppe vid toppen pga att det blir nött. SÅ om du kapar håret vid roten kommer det att se tjockare ut. Men det är ändå lika tjockt som innan, förstår du?


   
SvaraCitera