Aviseringar
Rensa alla

Rasförbud!


mynona:
Ja, hundar som kan bli farliga med fel ägare/stimulans bör få "körkortskrav". 

alla hundar kan bli farliga


   
SvaraCitera

mynona:
Ja, hundar som kan bli farliga med fel ägare/stimulans bör få "körkortskrav". 

ja är nog lite inne på isolas håll, tror nog att alla hundar kan bli farliga i fel ägarskap 🙁 


   
SvaraCitera
Kudhos

isola:

🙁 du borde ha kidnappat hen

I wish. Jag ville inte röra om i en gryta fylld med farliga ägare och en instabil hund. 


   
SvaraCitera

Hmm med risk att få off topic, men finns det någonstans man kan tipsa om man vet att djur blir illa skötta? Är det polisen som gäller då? Kan tänka mig att det inte är så "roligt" att anmäla någon för djurmisshandel om ägaren på någotvis är farlig, för anonyma anmälningar/tips är inte legit? 


   
SvaraCitera

FruLiten:
Hmm med risk att få off topic, men finns det någonstans man kan tipsa om man vet att djur blir illa skötta? Är det polisen som gäller då? Kan tänka mig att det inte är så "roligt" att anmäla någon för djurmisshandel om ägaren på någotvis är farlig, för anonyma anmälningar/tips är inte legit? 

Bra grej att ta upp!
http://www.djurensratt.se/vara-fragor/juridik/hur-anmaler-man-brott-mot-djur
Sthlm har även en polisenhet som är inriktad på brott mot djur.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det vore vettigare att stärka djurskyddet snarare än förbjuda raser, när det är ägaren som det är fel på i 99,90001% av fallen


   
SvaraCitera
time
 time

smilinglikeanidiot:

Hur menar du med Urbana områden?

Stadsområden.


   
SvaraCitera
mynona

isola:

alla hundar kan bli farliga

FruLiten:

ja är nog lite inne på isolas håll, tror nog att alla hundar kan bli farliga i fel ägarskap 🙁 

Mja, en sådan där pytteliten hund som är lika stor som en vattenkanna och som man kan ta om med ena handen skulle nog jag kunna försvara mig mot och en sådan betraktar jag inte som ett hot, det gör jag däremot då det handlar om tex en pitbull. En kamphund kunde bita av mitt ansikte och en sådan är jag rädd för när den är felbehandlad; en sådan där ilsken småhund blir jag inte rädd för hur arg och skadad den än är, jag blir bara arg tillbaka och är fullt trygg i vetskapen att den inte kan göra mig något. Så jag kan inte hålla med er om ordet "alla", om ni menar att vara bokstavliga, vilket jag inte gjorde i min post: jag vet att alla hundraser blir skadade vid fel behandling, men en skadad pyttehund utgör inget hot.

En bekant har en pyttehund som är så enormt bortskämd att den hatar alla människor som inte gullar med den och skäller som en vansinnig på alla som inte fjäskar för den. Den har ett ego som Napoleon och ett temperament som Hitler, men den har inte kroppskrafter att åsamka mig någon skada.


   
SvaraCitera

mynona: Så jag kan inte hålla med er om ordet "alla", om ni menar att vara bokstavliga, vilket jag inte gjorde i min post: jag vet att alla hundraser blir skadade vid fel behandling, men en skadad pyttehund utgör inget hot.

Jag tänker mig att en liten aggressiv hund kanske inte kan utgöra speciellt stort hot mot just dig, men det finns ju andra som inte kan försvara sig lika lätt. Sen kanske jag tycker att det vore lättare att inskaffa körkortkrav för alla sorts raser och inte bara vissa om ett sådant krav skulle träda fram.


   
SvaraCitera
Kudhos

FruLiten:
Hmm med risk att få off topic, men finns det någonstans man kan tipsa om man vet att djur blir illa skötta? Är det polisen som gäller då? Kan tänka mig att det inte är så "roligt" att anmäla någon för djurmisshandel om ägaren på någotvis är farlig, för anonyma anmälningar/tips är inte legit? 

Tror du kan ringa 114114 eller vad som är polisens tips nummer. Jag var ute på en löprunda en gång och såg en hund som satt i en bil med alla fönstren uppe, ingen AC och bilen stod mitt i solen. Så jag ringde först 112 men de sa att jag skulle till tipsnumret. 
När jag kom fram och förklarade situationen så kom en tant ut ur huset, sneglade på mig, klev in i bilen och körde iväg. 


   
SvaraCitera

mynona:

Mja, en sådan där pytteliten hund som är lika stor som en vattenkanna och som man kan ta om med ena handen skulle nog jag kunna försvara mig mot och en sådan betraktar jag inte som ett hot, det gör jag däremot då det handlar om tex en pitbull. En kamphund kunde bita av mitt ansikte och en sådan är jag rädd för när den är felbehandlad; en sådan där ilsken småhund blir jag inte rädd för hur arg och skadad den än är, jag blir bara arg tillbaka och är fullt trygg i vetskapen att den inte kan göra mig något. Så jag kan inte hålla med er om ordet "alla", om ni menar att vara bokstavliga, vilket jag inte gjorde i min post: jag vet att alla hundraser blir skadade vid fel behandling, men en skadad pyttehund utgör inget hot.

En bekant har en pyttehund som är så enormt bortskämd att den hatar alla människor som inte gullar med den och skäller som en vansinnig på alla som inte fjäskar för den. Den har ett ego som Napoleon och ett temperament som Hitler, men den har inte kroppskrafter att åsamka mig någon skada.

Visst är en stor hunds bett starkare, men aggressiviteten de kan uppvisa är absolut den samma så snälla - döm ej ut några raser pga det gör endast skada.


   
SvaraCitera
mynona

FruLiten:

Jag tänker mig att en liten aggressiv hund kanske inte kan utgöra speciellt stort hot mot just dig, men det finns ju andra som inte kan försvara sig lika lätt. Sen kanske jag tycker att det vore lättare att inskaffa körkortkrav för alla sorts raser och inte bara vissa om ett sådant krav skulle träda fram.

Ja det är sant. De kan förstås hota småbarn, även om en femåring skulle få en ganska jämn kamp mot en sådan hund. Hursomhelst: jag sade att alla raser som kan göra skada bör ha körkortskrav, så det hindrar inte att man inkluderar alla om alla kan vara farliga. 

isola:

Visst är en stor hunds bett starkare, men aggressiviteten de kan uppvisa är absolut den samma så snälla - döm ej ut några raser pga det gör endast skada.

Den där lilla hand-hunden min bekant äger är utan tvekan en av de mest aggressiva små varelser jag någonsin har sött på, men den gör mig inte det minsta rädd, enbart arg och irriterad. Sådana små dammvippor kan inte göra mig någon skada oavsett hur aggressiva de än är eftersom den skada de kan göra inte motsvarar deras aggressivitet. Jag behöver bara ta dem om midjan, hålla dem mot marken och sätta mig på den så är saken klar LedsenHjärta


   
SvaraCitera

isola:
Djur"körkort" borde införas för alla husdjur. Rasförbud är helt vanvettigt.

instämmer


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

FruLiten:
Hmm med risk att få off topic, men finns det någonstans man kan tipsa om man vet att djur blir illa skötta? Är det polisen som gäller då? Kan tänka mig att det inte är så "roligt" att anmäla någon för djurmisshandel om ägaren på någotvis är farlig, för anonyma anmälningar/tips är inte legit? 

Man kan anmäla anonymt, har gjort det själv. Men är lite krångligare eftersom de inte har kontaktuppgifter till en på samma sätt. Jag har för mig att de (polisen) då fick mitt nummer men de fick absolut inte berätta om vem jag var för djurägaren. Det verkade dock inte bli något mer med saken eftersom jag inte hade någon aning om vad ägaren hette, utan visste bara var han gick på promenad ibland. 


   
SvaraCitera

mynona: Ja det är sant. De kan förstås hota småbarn, även om en femåring skulle få en ganska jämn kamp mot en sådan hund. Hursomhelst: jag sade att alla raser som kan göra skada bör ha körkortskrav, så det hindrar inte att man inkluderar alla om alla kan vara farliga.

Ja, tänker just att barn kan bli en ganska dålig kombo ihop med en aggressiv hund. 
En bekant till mig har en liten dum hund, om jag ska vara ärlig så hatar jag den (Åh jag vet att det inte är hundens fel - det är ju faktiskt min bekanta som skämt bort den extremt), och även om hunden är liten är jag skraj över att den ska hugga mig om jag råkar röra mig för fort eller något liknande. Jag är ju inte orolig över att den ska döda mig eller så, men tänker mig att ett hugg från en arg hund kan göra ont. 


   
SvaraCitera