Aviseringar
Rensa alla

Rasism/bitterhet på McDonlads


Ämnesstartare

Stod i kön till donken för ca 15 minuter sedan från att ha stått där i ungefär en halvtimme, kanske mer.
När jag och pappa kom in genom dörrarna, stod bara män och pojkar i kö, bortsett från några tonårstjejer som snart hade beställt klart. Jag var den enda tjejen som gick och ställde mig i kön och då i den längst bort, eftersom att den såg kortare ut. Efter ungefär tio minuter blir det fler tjejer/kvinnor i kön. Många i kön tittar snett och stirrar mycket på mig och pappa - antagligen för att vi är de mest mörkast färger på hår, hud och eventuellt ögon - men vem bryr sig, egentligen?
Snart är det vår tur och de två sista köerna har kopplats ihop till en kö med större vidd. Bredvid oss står folk från kön som tidigare stod bredvid vår kö och närmast - till höger om mig - står det två tonårskillar och två medelålders (är dock inte så duktig på att gissa ålder men de såg ut att vara ca 10-15 år äldre än jag) kvinnor. När mannen framför mig tar sin bricka och backar bakåt, tänker jag att det snart är min tur, efter nästa man, men då - plötsligt - tar en av tonårskillarna ett stor, bestämt kliv fram så att han hamnar framför lilla mig. Jag tittar upp mot honom och han möter min blick men kollar snabbt bort. Jag blir smått irriterad och ställer mig framför honom, för det gick med tanke på min lilla kropp. Då hör jag en av kvinnornas röst med en irriterad ton.
- Där stod de och nu kommer de hit, till vår kö.
Den första sekunden efter att hon avslutat sin mening, tänkte jag ingenting alls utan försökte förstå vad hon kommenterade. Den andra sekunden tror jag att jag förstod och den tredje sekunden var jag säker på att hon på något sätt syftade på mig, eftersom att jag var en av "dem", som hon kommenterade. Den fjärde och femte sekunden kände jag blodet rusa runt, snabbt, i kroppen. Jag stod och stirrade på den, kollade bort åt vänster och klev bakåt.
- Det är du nu.
Pappa sa det på persiska men jag svarade honom på svenska.
- Jag vet, vi har stått här i tre timmar men låt dem gå före - om det är det de vill.
- Va?
Pappa är (nästan?) döv på ena örat och stod på min vänstra sida med ett ganska långt avstånd från mig så jag antar att han inte hade hört hennes kommentar.
- Ja, låt dem gå före. Det är inte mitt samvete som blir lidande av det.
Pappa förstod inte riktigt, det såg jag på honom, men han ville verkligen ha fram mig för det var ju vår tur, så han sa till mig att komma fram men jag minns inte riktigt vad han sa eller på vilket språk han sa det. För mig spelade det dock ingen roll vilket språk han använde, det var heller inte viktigt att veta vad han sa för jag hade bestämt mig för att stanna kvar, bakom dem. Jag försökte möta kvinnans blick men hon kollade bort. Hon såg tårögd ut; kanske för att hon skämdes eller blev arg? Och det var jag också.
Vi var två stycken varav en av oss stod en bit bort från mig och såg halvt frånvarande ut, jag däremot stod i kön hela tiden och hade två tjugor i handen. De var fyra stycken och trängde sig före. De två kvinnorna kom in långt efter att jag ställt mig i kön, killarna vet jag faktiskt inte något om, de kanske var där innan men de stod inte framför mig/oss. Jag tänker mig att de kan ha stått på ungefär samma plats som mig men i kön bredvid... Hur som helst så stod de senare med kvinnorna och pratade med dem och då stod de snett bakom oss - det märktes tydligt - varför skulle han annars ha tagit ett stort kliv före mig, om han redan stod framför mig?
Hur det än var så tänker jag mig att det var en onödig kommentar från henne när hon vet att hon kom in efter mig och pappa. Jag hade observerat vartenda kotte därinne, särskilt i kön, och jag hade inte lagt märke till en endaste tjej förutom de där unga som var på sin väg ut. Om jag sett fel eller missat någon så såg jag iaf inte fel när de klev in i McDonald's.
- Fattar inte... Att gå före för en hamburgare
... Haha.
Pappa höll armarna i kors, som han brukar, och pekade med pekfignret mot dem, så att bara jag skulle se.
- Ja, dem.
Sa jag och fortsatte på persiska
- Hörde du inte vad hon sa?
Pappa skakade på huvudet och jag gav ifrån mig en nonchalant, irriterad min följt av ett flin som bidrog till min kommande tystnad. Tonårskillen stirrade på mig. Han stirrade så, så, så mycket och tittade bort när jag försökte fånga hans blick.

Jag undrar vad hon tänkte när han sa det där, om hon ens tänkte alls, jag menar: Tror hon att jag står i hörnet, nära kassan, och bara "tar det lugnt" eller "kollar in" stället klockan halv två på natten? Vad tror hon att jag gör om inte köar? Och om hon nu ansåg att hon stod före oss, varför visade fysiklagarna inte det? Varför behövs det att man kliver före för att hamna just före, om man redan är före?!
Jag förstår inte riktigt... Och hon bör ha lagt märke till att vi stod där från början... Varför gör man inte det när det skapas stor kontrast mellan de långa, snaggade männen framför oss och lilla mig samt mörka pappa? Då är man inte tillräckligt uppmärksam, anser jag.
Förstår heller inte varför hon känner att fyra stycken ska gå före (eller hamna före - dock måste en kompromiss ske eftersom att två köer blev till en -) två, eller en, person. Hur tänker man då? Kan man inte visa lite medmänsklighet eller trevlighet genom att erbjuda "sin" plats?

Fult som fan, tycker jag, och pappa blev småirriterad över att jag inte tog den platsen jag förtjänade. Tycker hans irritation var onödig.

Hur hade ni reagerat?


   
Citera
Ämnesstartare

Hade nog reagerat som din pappa om jag köat länge


   
SvaraCitera

ok                       


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Hade nog reagerat som din pappa om jag köat länge

Ville inte att hon skulle säga "vad var det jag sa" och slänga ur sig en rasistisk kommentar efter det - risken för det var väldigt stor. Ville heller inte visa mig girig inför så många människor. Tänk om alla de som stod där, inte höll koll på vem som var först? Det var ändå bara fyra personer som gick före, ville inte ta fram krigaren inom mig hehe 

internet: ok

Hade du reagerat "ok", eller vad menar du?


   
SvaraCitera

orjtkat inte löäsetsa


   
SvaraCitera

hade dödat nån om den x cp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet: orjtkat inte löäsetsa

Men varför är du då ens här? För att irritera mig eller ;)))))))))
......? onödigt kommentar iaf 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad har detta med rasism att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon: Vad har detta med rasism att göra?

Jag upplevde situationen rasistiskt (kanske för att jag utgjorde en minoritet rent etniskt) men jag kan ha tänkt fel. Jag kände att hon dömde ut mig, sa något onödigt ganska högt antingen för att visa sig mer värdig till platsen än mig eller för att hon inte trodde att jag förstod.
Situationen hade nog blivit (mer) rasistisk om jag börjat tjafsa.

Är en fördomsfull person och gillar att leka med rubriker, så haka inte upp dig på det ordet som jag använde


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hde de varit en vit tant istöllet för er hade de aldrig hänt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: hde de varit en vit tant istöllet för er hade de aldrig hänt

Ja eller om jag var 10 cm längre och lite blondare Tumme ned


   
SvaraCitera
Exner

De gjorde rätt om de disriminerade dig.


   
SvaraCitera

Eftersom jag är sjukt mån om att andra ska ge mig space och inte negligera mig skulle jag nog sagt ursäkta, jag stod före dig i en rlite skarpare ton. Pga är trött på att bli Bortviftad. Jag vill att din och min situation ska vara jämförbar, men jag vet inte om den är det. Om de hade rasistiska värderingar eller bara var sjukt sugna på att beställa och du såg ut att vara någon lätt att tränga sig före. Jag vet inte. Hur eller som är det ju liksom folkhyfs att där köer är inrättade, hålla sig bakom personen före och vänta på sin tur. Oavsett vem som står före. 


   
SvaraCitera

Det vore jättecoolt att kunna buta kropp med någon för en period för att se hur denne bemöts i kontrast till hur jag bemöts. Tror många som ser typiskt svenska ut inte vet hur bra de har det. Det är synd. Jag vet nog inte vilka fördelar min längd + kroppsfärg ger mig egentligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: De gjorde rätt om de disriminerade dig.

Vrf?


   
SvaraCitera