Aviseringar
Rensa alla

Rasism


Personsomskabörjagymnasiet:

så du säger att om SD vinner då ökar hatbrottet om folk med invandrar bakgrund? och jag förstår länder som inte vill att soppåsar ska kunna gå runt för vi är i västvärlden om dom vill ha det kan dom gå tillbaka till Mellanöstern eller kan man gilla läget och inte ha på sig slöja

Ja, om SD vinner kommer säkerligen rasistiska och antisemitiska hatbrott att öka. 

"Soppåsar".. den där skildringen börjar bli gammal nu. Mycket riktigt vi bor i västvärlden, där det råder så kallad religionsfrihet. Religionsfriheten innebär inte att samhället ska vara fritt från religion, utan att alla har frihet att välja sin religion och att utöva den eller att inte utöva den. Religionsfriheten skall också gälla alla personer med olika trosuppfattningar, dvs muslimer har också friheten att praktisera eller att inte praktisera här i Sverige/ i väst.

Många som bär slöja är födda och uppväxta i Sverige. Även många konvertiter från svensk bakgrund väljer att bära den. Sverige är lika mycket deras land som ditt. De är välkomna att åka till Mellanöstern om de känner för det och lika välkomna hit. Jag tror förresten att fler beslöjade kvinnor skulle valt att stanna i Mellanöstern om det inte var så att västvärlden lade sig i konflikter och bombade där, så det har ni lite er själva att skylla på.

"Gilla läget och inte ha på sig slöja".. som sagt, Sverige är ett demokratiskt land med religionsfrihet. Även muslimer har rätt att bära sin slöja för religiösa skäl här. Om slöjan skulle förbjudas skulle Sverige inte längre kunna kallas ett land med religionsfrihet, och sakta men säkert skulle demokratin demoleras och vi skulle gå emot ett fascistiskt, förtryckande statsskick.


   
SvaraCitera

Det vi ser som tråden syftar på är normalisering av rasismen. I takt med att SD och NMR växer tycker allt fler att det är ok att vara rasistisk, att uttala sig rasistiskt, och att till sitt försvar när någon har vett nog att påpeka ens rasism säga något i stil med "haha är du lättkränkt lr".

Och på samma sätt som terrorism inte vet några gränser vad gäller kvinnor och barn gör inte heller rasismen det. Senaste exemplet:  http://www.gp.se/sport/fotboll/så-utsätts-unga-för-rasism-1.4445424

Eftersom detta sker sakta men säkert så får det väldigt lite utrymme i media. Väldigt få talar om det så det möter inte något direkt motstånd. Medans rasismen fortfarande är "relativt liten", så tillåts den ändå att växa stadigt. Den blir mer märkbar, och den kommer definitivt att bli mer märkbar efter nästa val.

Ska även tilläggas att detta tyvärr inte är unikt för Sverige.

Hjärta


   
SvaraCitera

bintdawah:

Ja, om SD vinner kommer säkerligen rasistiska och antisemitiska hatbrott att öka. 

"Soppåsar".. den där skildringen börjar bli gammal nu. Mycket riktigt vi bor i västvärlden, där det råder så kallad religionsfrihet. Religionsfriheten innebär inte att samhället ska vara fritt från religion, utan att alla har frihet att välja sin religion och att utöva den eller att inte utöva den. Religionsfriheten skall också gälla alla personer med olika trosuppfattningar, dvs muslimer har också friheten att praktisera eller att inte praktisera här i Sverige/ i väst.

Många som bär slöja är födda och uppväxta i Sverige. Även många konvertiter från svensk bakgrund väljer att bära den. Sverige är lika mycket deras land som ditt. De är välkomna att åka till Mellanöstern om de känner för det och lika välkomna hit. Jag tror förresten att fler beslöjade kvinnor skulle valt att stanna i Mellanöstern om det inte var så att västvärlden lade sig i konflikter och bombade där, så det har ni lite er själva att skylla på.

"Gilla läget och inte ha på sig slöja".. som sagt, Sverige är ett demokratiskt land med religionsfrihet. Även muslimer har rätt att bära sin slöja för religiösa skäl här. Om slöjan skulle förbjudas skulle Sverige inte längre kunna kallas ett land med religionsfrihet, och sakta men säkert skulle demokratin demoleras och vi skulle gå emot ett fascistiskt, förtryckande statsskick.

så det är sveriges fel att ryssland och usa bombar? är det sveriges fel att alla länder där nere krigar hela tiden? 


   
SvaraCitera

Personsomskabörjagymnasiet:

så det är sveriges fel att ryssland och usa bombar? är det sveriges fel att alla länder där nere krigar hela tiden? 

Sverige kan inte ta ansvar för Rysslands bombningar eftersom de inte är del av samma koalition, nej. Men sedan 2014 är Sverige med i den USA-ledda koalitionen i Syrien och Irak vilket innebär att man stöttar USA. Oavsett om Sverige är med och bombar eller inte så har man tagit ställning i konflikten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Det vi ser som tråden syftar på är normalisering av rasismen. I takt med att SD och NMR växer tycker allt fler att det är ok att vara rasistisk, att uttala sig rasistiskt, och att till sitt försvar när någon har vett nog att påpeka ens rasism säga något i stil med "haha är du lättkränkt lr".

Och på samma sätt som terrorism inte vet några gränser vad gäller kvinnor och barn gör inte heller rasismen det. Senaste exemplet:  http://www.gp.se/sport/fotboll/så-utsätts-unga-för-rasism-1.4445424

Eftersom detta sker sakta men säkert så får det väldigt lite utrymme i media. Väldigt få talar om det så det möter inte något direkt motstånd. Medans rasismen fortfarande är "relativt liten", så tillåts den ändå att växa stadigt. Den blir mer märkbar, och den kommer definitivt att bli mer märkbar efter nästa val.

Ska även tilläggas att detta tyvärr inte är unikt för Sverige.

Hjärta

Rasism är terrorism, om inte värre, för det är oärligt och växer på ett smygande sätt, medan terrorism är ärligt och helt synligt. Så på riktigt är ju rasism värre. Bevis för mitt uttalande är förintelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och rasism blir värre när andra folk tillåter fördömelser som dem ser att någon gör mot en annan i vardagen. Är man passiv är det också att inte agera mot det oacceptabla, utan man tillåter det att hända. Om man väljer att inte säga ifrån det oacceptabla och tillåter att man ignoreras när man säger ifrån är också att inte göra något, det är också en giltig handling.
         Folk försöker komma undan sitt ansvar för varandra när dem "ser på men inte gör"- men dem är också ansvariga, det går inte att fly från det. Vi är alltid kopplade till varandra även om Sverige (eller svenskar) har en vana att ignorera/utesluta varandra, därmed ignorerar sitt ansvar gentemot varandra.
         Och det är just detta beteende som även tillåter oacceptabla handlingar att växa när man inte stoppar det när man ser det på en gång.


   
SvaraCitera

Qwerty789:

Rasism är terrorism, om inte värre, för det är oärligt och växer på ett smygande sätt, medan terrorism är ärligt och helt synligt. Så på riktigt är ju rasism värre. Bevis för mitt uttalande är förintelsen.

Har för min del väldigt svårt för att hålla med om, att rasism i sig på riktigt skulle vara värre än terrorism, skulle mycket hellre vilja vara rasist än terrorist om jag skulle välja mellan dom alternativen...

btw är jag inte rasist utan främlingsfientlig i så fall puss


   
SvaraCitera

Lilla Trollungen:
btw är jag inte rasist utan främlingsfientlig i så fall puss

termen främlingsfientlighet används som en synonym till rasism

varsågod för upplysningen


   
SvaraCitera

Qwerty789:

Rasism är terrorism, om inte värre, för det är oärligt och växer på ett smygande sätt, medan terrorism är ärligt och helt synligt. Så på riktigt är ju rasism värre. Bevis för mitt uttalande är förintelsen.

Så kan man också se det. Och eftersom det växer på ett smygande sätt så har det enorm potential att få stöd (exempel: alla talar om och känner till lastbilsterroristen i Sverige, men ingen känner till eller iafl talar om dom tre terrordåd som skedde på mindre än 3 MÅNADER runt om i Göteborg, samt viken absurd lagstiftning vi har som 1. Inte klassar dessa som terrorism och 2. Tillåter en terrororganisation som NMR att finnas SOM ÄR ÖPPET EMOT DEMOKRATI för att det är en "demokratisk rättighet" istället för att terrorstämpla och utplåna) än om man utför vansinnesdåd som sprängningar av civila eller kapar lastbilar för att meja ner folk i någots namn. Vad man vet kommer ju ingen till fysisk skada heller och då är det lätt att säga att man inte är rasist utan att alla är så lättkränkta och PK etc.

Lilla Trollungen: skulle mycket hellre vilja vara rasist än terrorist om jag skulle välja mellan dom alternativen...

Same shit, different methods. Terrorism är direkta handlingar, rasism går ut på att få folket med sig. Båda är lika vidriga, den ena utförs vidriga handlingar direkt, den andra över längre tidsperiod (se SD och framförallt NMR).

Hjärta


   
SvaraCitera

Ja ingen tvekan om att Sverige har blivit mer rasistiskt. Tror dock rasismen är större än vad vi kan se utåt idag pga hur konflikrädda svenskar är.


   
SvaraCitera

Storchen84: Same shit, different methods. Terrorism är direkta handlingar, rasism går ut på att få folket med sig. Båda är lika vidriga, den ena utförs vidriga handlingar direkt, den andra över längre tidsperiod (se SD och framförallt NMR).

Same shit? Fy fan nej, definitivt inte i mina ögon i alla fall. Enligt mig måste den, som tycker att rasism är lika vidrigt som terrorism, vara jävligt förvirrad. Sorry


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Det vi ser som tråden syftar på är normalisering av rasismen. I takt med att SD och NMR växer tycker allt fler att det är ok att vara rasistisk, att uttala sig rasistiskt, och att till sitt försvar när någon har vett nog att påpeka ens rasism säga något i stil med "haha är du lättkränkt lr".

Och på samma sätt som terrorism inte vet några gränser vad gäller kvinnor och barn gör inte heller rasismen det. Senaste exemplet:  http://www.gp.se/sport/fotboll/så-utsätts-unga-för-rasism-1.4445424

Eftersom detta sker sakta men säkert så får det väldigt lite utrymme i media. Väldigt få talar om det så det möter inte något direkt motstånd. Medans rasismen fortfarande är "relativt liten", så tillåts den ändå att växa stadigt. Den blir mer märkbar, och den kommer definitivt att bli mer märkbar efter nästa val.

Ska även tilläggas att detta tyvärr inte är unikt för Sverige.

Hjärta

Vill lyfta upp Storchen84's text här om "normaliseringen av rasism". Det är en väldigt bra beskrivning av vad jag försöker få fram med denna tråd.


   
SvaraCitera

någonsin hört att rasismen mot vita i Sverige ökat?


   
SvaraCitera

Lilla Trollungen:

Same shit? Fy fan nej, definitivt inte i mina ögon i alla fall. Enligt mig måste den, som tycker att rasism är lika vidrigt som terrorism, vara jävligt förvirrad. Sorry

Nej. Terrorism direkta våldsdåd mot oskyldiga människor, män, kvinnor, barn, sjuka, gamla... Inga gränser. Rasism = långsamt skapa hat mot människor som är "annorlunda", vilket på sikt får mer stöd än terrorism och leder till både psykisk och fysisk misshandel (våld) av oskyldiga människor - män, kvinnor, barn, sjuka, gamla... Inga gränser. Och detta tycker du är mer ok än terrorism. Ja jo, inte alls är du den förvirrade Rullar ögonen nej det som förvirrar är när man inte ser att två lika hemska saker som rasism och terrorism är lika hemska bara för att en av dom sker mer "smygande" över lång tid istället för direkt. Därför är du och väldigt många andra så förvirrade och ser inte att dessa två är lika hemska.

Kebaab02:
någonsin hört att rasismen mot vita i Sverige ökat?

Shiiiit va länge det tog för den här "ursäkten" att visa sig Rullar ögonen

Väntar nu bara på "fan va alla är lättkränkta här då"-"ursäkten".

Hjärta


   
SvaraCitera

Kebaab02:
någonsin hört att rasismen mot vita i Sverige ökat?

hah va. Att säga korkade saker och hänvisa till hudfärg nationalitet är töntigt men det finns inget strukturellt förtryck mot vita i Sverige. punkt slut. du har inte svårare att få jobb för att du har ett svenskt namn eller är vit, du blir inte stoppad av polisen oftare. osv osv 


   
SvaraCitera