Aviseringar
Rensa alla

Rasism vs Främlingsfientlighet vs Nedskärning av invandring


pumanJessica:

Kolla bara SD:s historia. Visst, de flesta partier har en mörk historia men i SD:s fall rör det sig om saker som hände för bara några år sedan så det är det lite skillnad.

SD delades upp för tio år sedan och de som pratar om vikten av svensk etnicitet är Nationaldemokraterna som bröt sig ur SD för att dem "gled åt fel håll". Bevara Sverige Svenskt och SD är väl inte samma sak.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Det skulle vara mycket bra, om folk hade läst SD:s partiprogram innan de rösta på dem skulle de knappast kommit över 4%-spärren.

Svårt att säga. Jag tror att många fler än 5,7 % håller med SD men det går emot "deras principer" att rösta på dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Det skulle vara mycket bra, om folk hade läst SD:s partiprogram innan de rösta på dem skulle de knappast kommit över 4%-spärren.

tror jag iaf [party]

Bra poäng. Undrar hur många SD-are som är emot abort och för att kyrkan ska in i skolan igen, t.ex. Halva min bonnhåla gör ju inget annat än att nuppa runt på epatraktorer utan skydd. Trösten finns väl i att alla snart kommer dö av AIDS, men undrar hur många av dem som är emot abort.
Böghatare är de däremot, det vet jag helt säkert.

Ysma1:

Men varför får alla partier utom SD förnya sig? VPK blev V och Moderaterna blev "nya" men SD är alltid rasister.

Moderaterna kommer alltid att vara arbetarklassfientligt borgarpack och är inte nya för fem öre. Det är samma vidriga politik nu som för trettio år sedan. Vänsterpartiet har inte varit kommunistiska på väldigt länge, även när de hette VPK så var de långt ifrån kommunistiska - tyvärr. Socialdemokratiska kunde man kalla dem då, och det är de väl på sätt och vis fortfarande. Vet inte när senast vänsterpartiet förespråkade revolution, men det är ett tag sedan.

Ysma1:

SD delades upp för tio år sedan och de som pratar om vikten av svensk etnicitet är Nationaldemokraterna som bröt sig ur SD för att dem "gled åt fel håll". Bevara Sverige Svenskt och SD är väl inte samma sak.

Dock tycktes inte Jimmie Åkesson ha några problem med att binda yttrandefrihet till medborgarskap när han intervjuades om det. Och han gick inte till ND.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Dock tycktes inte Jimmie Åkesson ha några problem med att binda yttrandefrihet till medborgarskap när han intervjuades om det. Och han gick inte till ND.

Vad har det med saken att göra? Jag har ju inte påstått att Jimmie Åkesson har varit aktiv i ND.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Stringburka:

Moderaterna kommer alltid att vara arbetarklassfientligt borgarpack och är inte nya för fem öre.

Håller inte med. Jag är så låginkomsttagare som man bara kan bli och en tusenlapp extra gör stor skillnad för mig. Sen har jag inte märkt av några som helst förändringar vad det gäller välfärd (vilket är dåligt!) sen borgarna tog över och jag har besökt min husläkare flera gånger de senaste åren och har inte blivit ruinerad för det. Men alla drabbas på olika sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ysma1:

Vad har det med saken att göra? Jag har ju inte påstått att Jimmie Åkesson har varit aktiv i ND.

Nej, men du antydde att de främlingsfientliga och/eller odemokratiska parterna skulle försvunnit till ND. Att neka utlänningar grundläggande mänskliga rättigheter ligger en bra bit innanför gränsen till vad som ses som främlingsfientlig politik.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Nej, men du antydde att de främlingsfientliga och/eller odemokratiska parterna skulle försvunnit till ND. Att neka utlänningar grundläggande mänskliga rättigheter ligger en bra bit innanför gränsen till vad som ses som främlingsfientlig politik.

Jaha, nej det var inte så jag menade. SD nekar inte utlänningar grundläggande rättigheter! Men det är ett jävla snack om rättigheter och väldigt lite om skyldigheter. Har inte vi svenskar rätten att kunna få stabilsera oss och åtgärda de problem som invandringen medfört?? Du verkar ju på riktigt tro att det kommer bli uppbyggnad av koncentrationsläger om SD får igenom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ysma1:

SD nekar inte utlänningar grundläggande rättigheter!

De ville det för några år sedan, när Jimmie Åkesson intervjuades i TV.

Ysma1:

stabilsera ??

Hoppas innerligt att de får igenom sina krav på språkprov för medborgarskap, så kommer de aldrig mer in i riksdagen. Det verkar fan inte finnas en enda sverigedemokrat som har bra svenska.


   
SvaraCitera

Ysma1:

Jag är så låginkomsttagare som man bara kan bli och en tusenlapp extra gör stor skillnad för mig.

men när du blir arbetslös och utförsäkrad kommer du förbanna den där jävla tusenlappen!


   
SvaraCitera

Stringburka:

Hoppas innerligt att de får igenom sina krav på språkprov för medborgarskap, så kommer de aldrig mer in i riksdagen. Det verkar fan inte finnas en enda sverigedemokrat som har bra svenska.

Det är lätt att slå fel på tagentbordet. Förlåt, jag menar stabilisera.
Krav för dig är tydligen lika med förtryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ysma1:

Krav för dig är tydligen lika med förtryck.

Va? Isåfall skulle min mening lyda "hoppas innerligt att de får igenom sina förtryck på språkprov för medborgarskap, så kommer de aldrig mer in i riksdagen" vilket ju är en fullständig nonsensmening. Säker på at du inte failar på svenska igen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vart drar Du gränsen till rasism och/eller främlingsfientlighet?

Främlingsfientlighet är ett otroligt intetsägande epitet, som anti-sverigedemokratar använder sig av när dom inte är förmögna att kunna försvara sitt användande av rasism, som förvisso det är ett lika dumt epitet på sverigedemokraterna.

Men, gränsen till Rasism drar jag när folk försöker till att nedvärdera folk med anspråk på deras etniska ursprung. Mycket mer än så betyder det inte heller, hur mycket vänstern än försöker att koppla grepp om den retoriska debattekniken och sätta spelregler.

Rasism idag är ett så söndertrasat ord att den nästan förlorar innehållet. Den är såpass söndertrasad att när ordet ger skäl till att användas, inte ger en önskvärd effekt. Det är nästan som att man skulle vilja kalla det imponerande hur kreativ vänstern är på att använda sig av ordet.

Ska man få kunna kritisera kulturer, och ifall man nu får det så hur ska man gå tillväga utan att beskyllas på rasism? Ska man få kunna konstatera rent uppenbara saker om andra folkgrupper som ligger på en helt annat tekniskt plan än vad vi i västvärlden gör?

pumanJessica:

Man behöver inte vara varken rasist eller främlingsfientlig för att rösta på SD. Det räcker med att vara kliniskt hjärndöd.

Gäller det specifikt Sverigedemokrater eller kan det lika vara för andra partier också?

Stringburka:

Men men. Nej, alla som är för minskad invandring är inte rasister. När man däremot lägger sin röst på ett parti där den nuvarande partiledaren inte tycks ha haft några problem med att binda yttrandefrihet till medborgarskap och där det gång på gång visar sig att medlemmarna gjort rasistiska eller främlingsfientliga uttalanden så fort inte strålkastarna varit på dem, då är man om inte främlingsfientlig så åtminstone jäääävligt naiv.

Det finns många undersökningar i ämnet om hur det svenska folket tycker om invandringen. Vissa säger olika, vissa över 50%, vissa lite mindre. Det är lite oklart då dom varierar så mycket. Men något som är klart är att riksdagspartierna inte är efter vad svenska folket tycker i denna frågan. Då dom dom sju Riksdagspartierna var uttalat neutrala eller positiva till invandringen och "mångfalden". Ingen var emot invandringen, inte en kotte. Hade det varit någorlunda balanserat så hade det varit åtminstone två av dom sju partierna som ställde sig negativ till den.

Det partierna gör och fortsätter att göra är att dom närmar sig mitten hela tiden för att dra till sig den s.k kärnan ur väljarkåren. Den absoluta majoriteten tillhör huruvida inte denna gruppen. utan dom tillhör andra kategorier. Dessa kategorier kan man lätt erhålla stöd från genom att lova igenom tillräckligt mycket mer saker än vad ens motkonkurrenter inte gjort, så att dom trots allt förblir "det bästa alternativet" för den väljargruppen.

Men hur står det till med invandringsfrågan? Ingen har velat driva på den, det genuina ointresset från politikernas sida och bristen på ett starkt och organiserat parti ledde till att allt fler fortsatte att rösta på det minst dåliga alternativen. Men nu, när ett parti som anammat denna frågan växt sig stark och jobbat vidare med organisationen så har även väljarna som hållit invandrings och integrationsfrågan starkt om hjärtat succesivt valt att gå över. Väljarna var födda långt innan något SD kom till. Dålig organisation höll dom utanför.

Nu till min fråga stringburka, vad finns det för annat alternativ för invandringskritiska människor om inte sverigedemokraterna för tillfället?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Det finns många undersökningar i ämnet om hur det svenska folket tycker om invandringen. Vissa säger olika, vissa över 50%, vissa lite mindre.

Över 50% vad? Detta var nog det mest misslyckade jag sett dig skriva på flera timmar.
Eller nej, din felöversättning var nog mer efterbliven.

Sming:

Nu till min fråga stringburka, vad finns det för annat alternativ för invandringskritiska människor om inte sverigedemokraterna för tillfället?

Bildning, samma som jag rekommenderar till böghatare, kvinnomisshandlare och annat pack.

Alternativt, om man vill stödja ett parti som står för minskad invandring men inte tycks heila så fort journalisterna tittar åt andra hållet, så får man väl starta ett eget parti. Om man nu tror på den parlamentariska demokratin.


   
SvaraCitera

Sming:

vad finns det för annat alternativ för invandringskritiska människor om inte sverigedemokraterna för tillfället?

Det borde inte finnas en parlamentarisk representation för människorättskränkare. Någonstans måste man dra gränsen - och den tycker jag mänskliga rättigheterna är.

Invandring ska inte bara vara något vi måste tjäna på, som när vi arbetskraftsinvandrade efter andra världskriget som gjorde att Sverige blivit det välfärdsland det i dag blivit, det är också ett kollektivt och globalt ansvar. Jag tror inte på Jimmie Åkessons eller SD:are i allmänhets banala argument om att vi måste stoppa den utom-europeiska invandringen ned 90 % på grund av att vissa skolor valt att inte servera fläskkött eller att man på vissa skolor inte har sin skolavslutning i kyrkan.

Kalla saker för vad de egentligen är: SD är rasister, inget annat, om de bara kunde erkänna det skulle vi kunna fortsätta med debatten...


   
SvaraCitera