Aviseringar
Rensa alla

Rasismens uttryck


Ämnesstartare

Jag tror nog inte att någon kan undgå att vi i hela världen går igenom en väldigt stark kraft av rasism och främlingsfientlighet. Minst sagt inte bara i Sverige. 

Vilket verkar bli mer ok, normal. Jag har dock aldrig vad jag vet blivit kränkt rasistiskt eller liknande, kan nog vara pga Jag håller mig till en viss grupp av människor (som nog inte är rasister :p) och isolerat. Men hur har ni sett rasism? Dolt eller inte dold? Hur uttrycks verkligen dagens rasism och främlingsfientlighet i vardagen?


   
Citera
Ämnesstartare

Anura:
Jag tror nog inte att någon kan undgå att vi i hela världen går igenom en väldigt stark kraft av rasism och främlingsfientlighet. Minst sagt inte bara i Sverige. 

Vilket verkar bli mer ok, normal. Jag har dock aldrig vad jag vet blivit kränkt rasistiskt eller liknande, kan nog vara pga Jag håller mig till en viss grupp av människor (som nog inte är rasister :p) och isolerat. Men hur har ni sett rasism? Dolt eller inte dold? Hur uttrycks verkligen dagens rasism och främlingsfientlighet i vardagen?

Att främlingsfientlighet och rasism ökar i samhället är bara ett dumt vänsterpåhitt. Det kommer alltid finnas rasister i samhället och det är troligtvis inget som ökat eller minskat avsevärt mycket senaste tiden. Svenskar är i regel ett av de mest icke-rasistiska folken som finns i världen, titta bara på hur vår invandringspolitik sett ut. Och nej, SD är fortfarande inget rasistiskt eller främlingsfientligt parti. Att SD ökar i opinonsundersökningarna betyder inte att främlingsfientligheten ökar utan snarare tvärt om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rullar ögonen

NiklasW: Att SD ökar i opinonsundersökningarna betyder inte att främlingsfientligheten ökar utan snarare tvärt om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW sammanfattade det bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HAHAHAHAHAHHAHHAHAHAhahahahhahahahahahaha!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
NiklasW sammanfattade det bra.

sarkasm? :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och så har någon hittat pillerburken ser jag. Rullar ögonen

Jag ser rasism väldigt sällan. För människor av skilda etniciteter brukar skapa sina egna cirklar och umgås sinsemellan, helt i enighet med etnocentriska principer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:
Rullar ögonen

Med tanke på din brist på följdfrågor eller motargument så får jag väl anta att du håller med mig. Trevligt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aldrig sett rasism i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

'uttryck' är ett så starkt ord


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ludwig van Beethoven:
Aldrig sett rasism i Sverige.

inte mot etniska svenskar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
HAHAHAHAHAHHAHHAHAHAhahahahhahahahahahaha!!!

Hjärta


   
SvaraCitera
mynona

Jag varken hör och ser till rasism särskilt ofta, men det är ju lätt för mig att säga med tanke på att man märker de orättvisor man själv utsätts för mest. Främlighetsfientlighet däremot hörs här och där, det är mycket riktigt vanligare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Främlighetsfientlighet däremot hörs här och där, det är mycket riktigt vanligare.

hur uttrycks det då?


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

hur uttrycks det då?

När folk förenklar riktiga problem: det är till exempel legitimt att kritisera köns- och sexualsynen inom konservativa muslimska grupper, men jag tycker att det förenklas alldeles för mycket och framställs som om de problemen nästan har biologisk orsak när problemen i själva verket är strukturella. Det tror jag att jag har utryckt förut. Rasism ser jag sällan till, men ogillande över "invandrare" pga kulturkrockar och liknande är inte ovanligt. 


   
SvaraCitera