Aviseringar
Rensa alla

Rasist mot mig själv?


Ämnesstartare

Hej,

Jag är själv en ungdom på 17 år som är född i Sverige men har föräldrar som kommer från Mellanöstern. Jag skulle inte vilja klassificera mig själv som en snubbe som skapar problem då jag aldrig varit involverad med polisen eller varit i slagsmål. Min tid ägnar jag istället åt plugg då jag går på naturvetenskapsprogrammet, datorspel och ibland brukar jag vara med vänner.

Även om jag har en annan etnicitet har jag noll empati för vissa invandrare. Jag har inget problem med invandrare överlag då jag är för att ta emot människor från utlandet, så länge de inte skapar problem. Tolka mig inte fel, jag har kompisar som kommer från konflikter och krig. Men det finns många invandrare, som skapar kaos, drama och konflikter i Sverige. Jag syftar på invandrare som är 15-25 år. Varje jävla dag hör jag något i nyheterna och i allra flesta fall är det invandrare som är involverade. Varje vecka är det alltid ett slagsmål i någon skola i min stad och jag svär att det är ALLTID någon invandrare som är involverad i slagsmålet. 

Det är även ett faktum att svenskar begår brott men sedan massinvandringen har kriminaliteten ökat drastiskt och invandrare står för en stor procent. Vill ni ha källor på statistik och studier, är jag mer än villig att skicka er det.

Jag är så jävla trött på detta. Ungdomar i tonårsåldern går ofta runt på staden, klädd i svarta Adidas kläder med luva och trakasserar människor. Idag satt jag själv på en bänk och tre snubbar gick förbi och började helt random prata skit om min familj och eftersom jag har glasögon och det regnade så sa dem ”kolla han gråter”. Jag valde att totalt ignorera dem då jag inte ville skapa någon konflikt, så de fortsatte att gå.

Min fråga är: Är jag rasist mot mig själv för att jag hatar de invandrare som är ute för att slåss och skapa konflikter i ett fredligt samhälle?

Ursäkta för grammatiska missar men jag orkar inte läsa igenom allt jag skrivit en gång till.

En annan sak jag vill lägga till som bygger på rasism mot mig själv är att jag anser att många ser mig som någon som skapar konflikter för att jag har en utländsk etnicitet. När Jimmie Åkesson var på besök i vår stad tyckte jag att jag inte passade in i folkmassan och kände mig extremt otrygg.


   
Citera
Ämnesstartare

Du må ha utseendet av någon från Mellanöstern men jag tror du identifierar dig som Svensk.

Själv är man född i Sverige men mamma är från Kina så ah ser inte direkt svensk ut om man säger då. Så känner som dig ibland att jag inte riktigt passar in i stora folkmassorSover

Tror inte du är rasist men det är ju svårt att inte ha fördomar när så många av samma etnicitet uppför sig dåligt.


   
SvaraCitera

jag är inte heller svensk men jag är helt och hållet emot invandringen från afrika och vissa arabiska delar av mellanöstern som det inte är krig i det är typ de som skapar bråk och massa annat


   
SvaraCitera

Invandrare (alltså inte etniska svenskar) står idag för ca 16% av befolkningen så jag vet inte var du fått den där 1%:en ifrån.


   
SvaraCitera

Jag tycker inte att du är rasist men jag tycker att det är konstigt att du tycker att det är konstigt att du upplever att du inte passar in i åhörarmassan som lyssnade på Jimmie Åkesson, varför skulle du inte passa in? Jag vet inte vad du har för politiska preferenser, du ska rösta på vad du vill, vill du rösta på SD, gör det. Vill du rösta på ett helt annat parti, gör det.


   
SvaraCitera

Se dig själv som bättre än dem - inte ens en del av deras grupp, så är du inte "rasistisk" mot dig själv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:
Invandrare (alltså inte etniska svenskar) står idag för ca 16% av befolkningen så jag vet inte var du fått den där 1%:en ifrån.

Vart i min text syftar du på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:
Jag tycker inte att du är rasist men jag tycker att det är konstigt att du tycker att det är konstigt att du upplever att du inte passar in i åhörarmassan som lyssnade på Jimmie Åkesson, varför skulle du inte passa in? Jag vet inte vad du har för politiska preferenser, du ska rösta på vad du vill, vill du rösta på SD, gör det. Vill du rösta på ett helt annat parti, gör det.

Anledningen till att jag känner att jag inte passar in är för att många av Sveriges invånare har fått en negativ syn av invandrare på grund all kriminalitet. Därför vet jag inte hur alla tolkar mig; de kanske kollar på mig och inombords tänker ”jävla invandrare” eller något liknande fastän jag är född i Sverige. Men hur ska de veta det? Jag anser att många har fördomar så svårt man ser någon med svart hår. Det är just därför jag känner mig otrygg bland stora folkmassor och speciellt vid politiska scenarion 


   
SvaraCitera

Bikaboo: invandrare står för en stor procent

''invandrare står för en stor procent.'' innan så skrev du visserligen ''sedan massinvandringen''. Men som sagt jag kan ha feltolkat dig.


   
SvaraCitera

Bikaboo:

Anledningen till att jag känner att jag inte passar in är för att många av Sveriges invånare har fått en negativ syn av invandrare på grund all kriminalitet. Därför vet jag inte hur alla tolkar mig; de kanske kollar på mig och inombords tänker ”jävla invandrare” eller något liknande fastän jag är född i Sverige. Men hur ska de veta det? Jag anser att många har fördomar så svårt man ser någon med svart hår. Det är just därför jag känner mig otrygg bland stora folkmassor och speciellt vid politiska scenarion 

Alla invandrare är inte dåliga, om jag skulle säga ''dessa jävla invandrare'' t.ex. så menar jag de idioter som begår brott och beter sig allmänt illa, det är inte riktigt mot folk som kan bete sig vettigt. Sen är det visserligen ett dumt sätt att uttrycka sig på. Men som sagt, det kan inte vara alla invandrares fel för att det finns drägg som är invandrare och att svenskt rättsväsende fungerar så att enbart 1 av 5 invandrare som begår brott utvisas men att någon som har tjänat ca 100kr för lite eller är felförsäkrad snabbt utvisas. Det är extremt kefft.
Du får såklart känna dig otrygg i stora folkmassor och vid politiska scenarion, men du ska inte få för dig att bara för att folk är invandringskritiska så betyder det inte att man inte gillar folk som sköter sig, även om de invandrat.


   
SvaraCitera