Aviseringar
Rensa alla

Rasistisk?


ClosingTime:

Du har i varje fall kunskapsföraktande, du vill ha längre straff, du tycker människor som begår brott inte är något värda, du tror att de begår brott för att de känner för det och inte pga deras situation. Du går emot punkter där vetenskapen är ganska klar.

Kablash__:

Sen tycker jag att det verkar som att ni tror att alla sånna brott begås av folk som haft det svårt förut. Det är absolut inte sant.

ClosingTime:

Tror nog de redan vet att det är fel att misshandla, det är inte bara i Sverige vi inte tycker om sådana där vildefasoner. Det har återigen med sociala och ekonomiska faktorer att göra, inte varifrån du kommer eller vad du känner för att hitta på idag.

Om de nu vet det. Varför gör de de då?
Varför misshandlar man någon för att man inte har mkt pengar? Eller varför misshandlar man någon pga sociala problem?


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Varför snöar du in dig på ordet förut, ingen har hävdat att det var förut de haft svårt, utan även under den perioden då brottet begås. Nej, du har rätt, alkoholpåverkan är nog en enorm del också, men hur är det relevant?

Vet inte, men menar inte bara förut, nutid också.
Yes, skulle även vara för ett alkoholförbud, men det kommer aldrig hända.


   
SvaraCitera

Kablash__:

Om de nu vet det. Varför gör de de då?
Varför misshandlar man någon för att man inte har mkt pengar? Eller varför misshandlar man någon pga sociala problem?

Ska vi ta varvet runt igen menar du?

ClosingTime:

Ju mer trängd eller försvagad en människa blir ju mer irrationellt agerar den.


   
SvaraCitera

Kablash__:

Yes, skulle även vara för ett alkoholförbud, men det kommer aldrig hända.

Vilket är en helt annan debatt, var ville du komma med det argumentet?


   
SvaraCitera

Nachac:

Ingenstans. Man stänger ut dem från landet, ganska likvärdigt med att stänga ute människor som kommer från krigshärjade, eller på annat vis miserabla, länder.

Nej inte likvärdigt. Eftersom en liten del av de som vandrar in i Sverige är flyktingar så har de flesta fortfarande ett land det kan bo i.

Nachac:

Statistik? Du behöver siffror? Är det inte bättre att man kollar på studier av människors psyken genom psykologi och kriminologi?

Okej, visa det då. Så jag kan läsa.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Ska vi ta varvet runt igen menar du?

Varför inte, det går ändå bara runt och runt i den här diskussionen.
Vi har helt olika åsikter och jag säger inte att du har fel, säger inte heller att jag har fel. Bara olika åsikter. Orkar inte med att dra runt i cirklar med denna diskussion då det är grymt tråkigt.

ClosingTime:

Vilket är en helt annan debatt, var ville du komma med det argumentet?

Eftersom du verkade vilja peka ut mig som rasist så nämnde jag det för att du ska veta att jag är emot de som pushar folk till att begå brott.


   
SvaraCitera

Kablash__:

Vi har helt olika åsikter

Skillnaden är att du slår ifrån dig vad vetenskapen säger inom områden där du har ett tänk som hör hemma någon gång på 60-talet.

Kablash__:

Varför gör de de då?

Är således en jättedum fråga då den redan besvarats.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Skillnaden är att du slår ifrån dig vad vetenskapen säger inom områden där du har ett tänk som hör hemma någon gång på 60-talet.

Okej.

ClosingTime:

Är således en jättedum fråga då den redan besvarats.

Okej.

Bra då var det klart. Orkar inte längre. [smile]


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Det jag vill komma fram till är att mycket forskning pekar på att brott begås pga just ekonomiska och sociala förhållanden, och bör enligt mig behandlas därefter. Att skicka hem alla som begår brott är den enkla vägen, det gör den inte mer vettig.

Jaha vad intressant. Individen har alltså systemet att skylla på när denne förgriper sig på en kvinna eller sticker en kniv i magen på någon. Man hade ingen aktiv handling alls i brottsincidenten, eller i varje fall för uppsåt att varken våldta eller mörda. Man gjorde det för att socialbidraget inte räckte till för både en splitterny Mp3 och ett par fräna Levi jeans. Förstod jag dig rätt nu?


   
SvaraCitera

Kablash__:

Nej inte likvärdigt. Eftersom en liten del av de som vandrar in i Sverige är flyktingar så har de flesta fortfarande ett land det kan bo i.

Där döden hägrar runt hörnet.

Kablash__:

Okej, visa det då. Så jag kan läsa.

"Ofta handlar det om socialt utsatta miljöer – framför allt är det personer med missbruks- och/eller psykiska problem som begår denna typ av våldsbrott och som många gånger även drabbas av dem. "

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&module_instance=2

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=22&module_instance=2

Du som gillade statistik.


   
SvaraCitera

Miljötalibanen:

Man gjorde det för att socialbidraget inte räckte till för både en splitterny Mp3 och ett par fräna Levi jeans.

Vi verkar ha olika bild av vad ekonomiska och sociala svårigheter innebär. Tror inte det behövs några fler kommentarer än så.


   
SvaraCitera

Om folk blir kriminella av att ha det svårt så måste det brunnit utav bara helvete under digerdöden. Alla svältkatastrofer genom Sveriges historia skulle också leda till gruppvåldtäkter.

Förr i Sverige var människor betydligt fattigare. Fråga mormor eller farfar. Medelsvensson på den tiden var fattigare än underklassen idag. Var var gruppvåldtäkterna och fyrverkerierna mot polisen då?

Kriminalitet skapas av rotlöshet, brist på normer och samhörighet i ett samhälle.


   
SvaraCitera

acadi:

Om folk blir kriminella av att ha det svårt så måste det brunnit utav bara helvete under digerdöden.

Och det menar du att det inte gjorde?


   
SvaraCitera

Lejonhjärta:

Det skulle inte heller förvåna mig om en vanlig "Svensson" ändrar uppfattning gällande massinvandringen till Sverige när dom själva blir utsatta för någon brott av en invandrare.

Skulle inte förvåna mig heller, men det betyder inte att det är rationellt och smart. Skulle du som "nationell" ändra din åsikt om du råkade ut för ett brott av en etniskt svensk?


   
SvaraCitera

Kablash__:

Om de nu vet det. Varför gör de de då?
Varför misshandlar man någon för att man inte har mkt pengar? Eller varför misshandlar man någon pga sociala problem?

Det har att göra med att man lever under dåliga förhållanden tillsammans med andra människor som lever likadant. Socialt utslagna, alkoholister, pundare och invandrade fembarnsfamiljer. Man formas av omgivningen som är tämligen utsiktslös och säkerheten vilar på grupperingar. Det är killar jag avser här, för det är bara killar det gäller. Hemma har man förmodligen föräldrar som går utan jobb för att man (1 inte kan, (2 inte vill. stämningen i hemmet är påfrestande och gänget ger dom en säkerhet. Att gå från en vanlig kille som går i skolan till en rånare och misshandlare är inte särskilt lång i invandrartäta förorter. Det kan nog många som bott i invandrartäta förorter hålla med om. Man går runt i grupper (hur ofta har man inte stött på stöddiga invandrarungdomar?). Grupptrycket, ja hela atmosfären är annorlunda i förorterna helt enkelt.

I detta ligger det såklart en del förklaringar. Men man skyller allt på socioekonomiska förhållanden när det så ofta handlar om kultur. Som svensk i invandrartät förort kan jag lugnt påstå att svenskhatet existerar, och i andra mer invandrartäta områden är den större. Invandrarungdomar rånar unga svenska killar för att få makt över dom, och dryga ut inkomsten. Det handlar här om rasism. Det är rent rasistiska dåd som många invandrare utför, medvetet eller omedvetet. Exempelvis är det ganska tvivelaktigt om Parkeringsmordet i landskrona ägt rum ifall det äldre paret bröt på något utländskt språk. Om det var så eller inte får vi inte veta. Men skulle det omvända hända, som i stenkastningsincidenten i Tomelilla för något år sedan, när en somalisk kvinna och hennes dotter attackerades upprepade gånger att ett svenskt ungdomsgäng med sten, så var desto mer självklart att ropa på rasism.

Oavsett vad så är detta beteendet oacceptabelt och man förtjänar en enkelbiljett till en av dom lägre graderna i dantes inferno. Kommer man från en kultur där denna oförskämdheten gentemot oss är socialt accepterat så har man inget här att göra från första början.


   
SvaraCitera