Aviseringar
Rensa alla

Rasistiskt undervisningsmaterial


time
 time
Ämnesstartare

En rasismanklagad skolbok byts nu ut efter att ha blivit uppmärksammad på instagram av Sara Bessa, som såg bilden när hon hjälpte sin lillebror med läxorna. Nu sprids bilden och ett budskap vidare på Twitter under hashtaggen #spridintehat (Hjärta), en kampanj startad av Amer och Samaa Sarsour. 

Vad tycker ni om kampanjen? Själv är jag fruktansvärd glad för att budskapet sprids vidare. Det är helt vansinnigt att såna här nidbilder förekommer i läroböcker, det är så missvisande att det inte finns. 

f%C3%B6rlagskritik.jpg


   
Citera

Negerbollskämparna kommer nu byta namn!


   
SvaraCitera

På riktigt? Ser ut som om det är någon SD:are från Avpixlat som skapat den där skoluppgiften.


   
SvaraCitera

(Tog mig friheten att länka in bilden i huvudinlägget.)


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

hade sista meningen inte varit där så hade frågeställningen ändå varit hyffsad.

vad gäller kampanjen så är det ju alltid sunt att diskutera hur läromaterial ska utformas, Och det är väll det som är det positiva i den här kampanjen, att sånt som kan anses vara fel i den nuvarande litteraturen lyfts fram och diskuteras.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

André Vifot Haas:
(Tog mig friheten att länka in bilden i huvudinlägget.)

Tack, vad snällt!


NEMI: hade sista meningen inte varit där så hade frågeställningen ändå varit hyffsad.

vad gäller kampanjen så är det ju alltid sunt att diskutera hur läromaterial ska utformas, Och det är väll det som är det positiva i den här kampanjen, att sånt som kan anses vara fel i den nuvarande litteraturen lyfts fram och diskuteras.

Håller helt med dig.


   
SvaraCitera

TACK för att du skapade denna tråd. Ville göra det efter att jag skrev statusen, men orkade inte nu haha. 

Kan tillägga att det inte är första gången jag ser formuleringar i läroböcker som inte bara är till Israels fördel, utan får även araberna att framstå som fientliga och skadliga. Sist var på gymnasiet då jag skulle skriva en konfliktanalys om Suezkanalen och använde bland annat Almqvist och Wiksells historiebok Epos A.

Formuleringarna hade jag inte reflekterat över om det inte vore för att jag var tvungen att analysera mina källor närmare. Det var både värdelösa formuleringar OCH undanhållande av avgörande information (som jag upptäckte via andra källor). Jag blev jätteförvånad, hade lixom inte tänkt på det innan :S förstå vad som registreras undermedvetet av barnen på grund av alla dessa idioter till författare..


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

honolulu: TACK för att du skapade denna tråd. Ville göra det efter att jag skrev statusen, men orkade inte nu haha.

Jag tänkte skriva först och bara "hej är det okej om jag gör en tråd" men jag blev så himla uppretad över hela nyheten att jag bara DO FIRST ASK LATER. Rodnar


Sitter mest och frågar mig själv hur jäkla svårt det egentligen kan vara att lära ut Israel-Palestinakonflikten på ett objektivt sätt? Utan nidbilder, rasism och ställningstagande? Det är ju så otroligt, otroligt viktigt att speciellt unga barn kan lära sig allt utan att någon prackar på dem åsikter de inte bett om. 


   
SvaraCitera

Rasistiskt? Verkligen inte. Generaliserande? Absolut. Olämpligt? Ja.


   
SvaraCitera

honolulu:
TACK för att du skapade denna tråd. Ville göra det efter att jag skrev statusen, men orkade inte nu haha. 

Kan tillägga att det inte är första gången jag ser formuleringar i läroböcker som inte bara är till Israels fördel, utan får även araberna att framstå som fientliga och skadliga. Sist var på gymnasiet då jag skulle skriva en konfliktanalys om Suezkanalen och använde bland annat Almqvist och Wiksells historiebok Epos A.

Formuleringarna hade jag inte reflekterat över om det inte vore för att jag var tvungen att analysera mina källor närmare. Det var både värdelösa formuleringar OCH undanhållande av avgörande information (som jag upptäckte via andra källor). Jag blev jätteförvånad, hade lixom inte tänkt på det innan :S förstå vad som registreras undermedvetet av barnen på grund av alla dessa idioter till författare..

Stereotyper av människor i Filmer/böcker och tidningar är ett välkänt ondskefullt företag som    disney har spridit denna Agenda hårdast  ex Nästan all media styrts ifrån USA innehåller ofantligt mkt sånt . Dock inte så mkt i lärohjälpmedel längre men va mer sänt förr och hemskt är det !


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW: Rasistiskt? Verkligen inte.

Du har en bild från en lärobok som svart på vitt visar att en folkgrupp utmålas som onda mördare eller terrorister, och du vägrar ändå förstå den rasistiska strukturen? Är du verkligen så blind?


   
SvaraCitera
GraGo

Haha, först trodde jag att det var bilden på "judisk man" som störde alla, och tänkte då att alla måste vara brutalt pk-skadade. Men sedan så såg jag sista meningen och då började jag bara asgarva av att det är så bisarrt.

Men jag håller med NiklasW (Förvånad), inte rasistiskt men jävligt olämpligt.


   
SvaraCitera

time:

Jag tänkte skriva först och bara "hej är det okej om jag gör en tråd" men jag blev så himla uppretad över hela nyheten att jag bara DO FIRST ASK LATER. Rodnar


Sitter mest och frågar mig själv hur jäkla svårt det egentligen kan vara att lära ut Israel-Palestinakonflikten på ett objektivt sätt? Utan nidbilder, rasism och ställningstagande? Det är ju så otroligt, otroligt viktigt att speciellt unga barn kan lära sig allt utan att någon prackar på dem åsikter de inte bett om. 

Haha ja, klart det är lugnt. Hade jag sagt.

Ja, jag tänkte fan också det. :S Hur jävla svårt kan det vara att sätta ens egna åsikter åt sidan och inse att man inte FÅR ge en vinklad bild på det sättet. Helt sjukt..

NiklasW:
Rasistiskt? Verkligen inte. 

Kan inte du definiera vad DU anser är rasism i samband med Israel-Palestina-konflikten? Ge också några exempel och utgå från en vedertagen definition.


   
SvaraCitera

GraGo: Men jag håller med NiklasW (), inte rasistiskt men jävligt olämpligt.

Du också:

honolulu: Kan inte du definiera vad DU anser är rasism i samband med Israel-Palestina-konflikten? Ge också några exempel och utgå från en vedertagen definition.


   
SvaraCitera

time:

Du har en bild från en lärobok som svart på vitt visar att en folkgrupp utmålas som onda mördare eller terrorister, och du vägrar ändå förstå den rasistiska strukturen? Är du verkligen så blind?

Rasism är i min värld när en hel folkgrupp utmålas som mindre värd enbart på grund av dess etnicitet. I det här fallet så används en generaliserande bild som kommer från bilden av att många självmordsbombare just är araber. Texten skriver ju inte heller att alla araber skulle vara självmordsbombare utan ställer bara en teoretisk fråga som elever ska ta ställning till. "Varför tänker flickan spränga sig själv och andra i luften?". Det förmedlar en generaliserande bild, som förvisso det möjligtvis finns grund i, men den är fortfarande olämplig. 


   
SvaraCitera