Aviseringar
Rensa alla

Råttor!


Ämnesstartare

Ska skaffa mej 2 tama råttor nästa vecka..
jag vet bara inte va man ska ha för nått i botten av buren.
på en hemsida står de att man absolut inte ska ha kutterspån till dom, eftersom de dammar o retar lufvägarna. men på en annan stod de att de e helt ok att ha de.
tror jag hade kutterspån till mina chinchillor, men de e en annan sak.
sen finns de ju massa annat me, blir lite förvirrad [crazy]

Om du har / har haft råtta, va använde(r) du för nått? [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

Såna där träpellets man brukar ha i kattlåda [y]


   
SvaraCitera

Använde kutterspån till min rabieshamster.
Hon dog visserligen tidigt av någon skum sjukdom, så jag hann nog inte märka av om kutterspånet påverkade.


   
SvaraCitera

hittade en dränkt råtta i en vattentunna igår. Grät och kände mig hemsk :c

Den var så fin och söt. och död. [cry]


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Den var så fin och söt. och död.

[cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry]

Iaf jag änvänder vanligt burspån till mina gerbiler och det funkar... Gerbiler e ju släkt med råttor så... du kan ju prova iaf [wink]


   
SvaraCitera

*använder


   
SvaraCitera

BFMVlove:

[cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry]

mm, ble vjätteledsen och var inte ett dugg sugen på att hoppträna med min hest senare. Tänkte återuppliva råttan men den var nog död sedan länge, ty ögonen hade blivit vitgrå :c


   
SvaraCitera

thiscityhatesme:

Om du har / har haft råtta, va använde(r) du för nått?

Kutterspån går utmärkt så länge du är noga med att byta en gång i veckan. Det är också viktigt att ha buren i ett luftigt utrymme så det inte samlas damm (dock inte i ett dragit rum!). Men det är viktigt att kolla upp vad som finns i spånet om du köper från något sågverk eller liknande, annars finns det att köpa på de flesta djuraffärer. Där är det dock dyrare.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

mm, ble vjätteledsen och var inte ett dugg sugen på att hoppträna med min hest senare. Tänkte återuppliva råttan men den var nog död sedan länge, ty ögonen hade blivit vitgrå :c

asså jag var seriös[sad] jag älskar råttor [smile] jag har ju en gerbil [bigsmile] fast tre av dem har dött [cry] fast det var pga de var gamla[no-no] jag tar hand om min lilla gerbil [love]


   
SvaraCitera

Eller ja, det beror på hur stor bur du har by the way. Du måste nog byta var femte dag om du har en 60 x 60 x 30 eller liknande. Har du större bur än så räcker det med var sjunde dag.


   
SvaraCitera

BFMVlove:

jag tar hand om min lilla gerbil

vill dom inte vara mer än 1
har för mig att gerbiler också måste vara 2, liksom marsvin
har dock ingen koll på andra djur förutom katt häst och marsvin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kindergartner:

Eller ja, det beror på hur stor bur du har by the way. Du måste nog byta var femte dag om du har en 60 x 60 x 30 eller liknande. Har du större bur än så räcker det med var sjunde dag.

okej, tack! [smile]
har nog större bur än de.
hade chinchillor innan o dom kräver mycket plats + att jag köpte syrrans bur ,som hon hade till sina degusar, o satte den uppe på [crazy]
så har en special byggd bur [y]


   
SvaraCitera

kindergartner:

Kutterspån går utmärkt så länge du är noga med att byta en gång i veckan.

Håller ej med om detta, kutterspån går fetbort när det gäller råttor.

Gillar hampaströ, DAMMSUGET kutterspån, toa-lätt/remiss och andra material som inte är så dammigt. Bäst är väl egentligen att bara ha tidningspapper (kom ihåg att ta bort häftstiften!) som man byter ofta och en liten toalåda med någon dammfri kattsand.

Håller på med musuppfödning på fritiden och praktiserar med att föda upp råttor + har haft egna råttor och jag har alltid lärt mig att kutterspån är dåligt. Håller dessutom på att utbilda mig inom djurvård och min specialinrikning är just smådjur.

Annars finns ju http://rattor.ifokus.se/ som är ett mycket bättre forum att fråga på.


   
SvaraCitera

Ett hett tips är att gå på granngården och kolla vad de har, det finns ett relativt billigt burmaterial som är gjort av typ kartongliknande småbitar, har hört att det ska vara bra.

BFMVlove:

jag har ju en gerbil

Postorderhoran:

vill dom inte vara mer än 1
har för mig att gerbiler också måste vara 2, liksom marsvin

Det stämmer mycket bra, gerbiler är flockdjur och ska inte leva ensamma, inte under några omständigheter (detta står även i djurskyddsLAGEN och det är således straffbart).


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

vill dom inte vara mer än 1
har för mig att gerbiler också måste vara 2, liksom marsvin
har dock ingen koll på andra djur förutom katt häst och marsvin.

jag vet -.- men min lilla honey dog i höstas (puffeys bror) och han är väldigt bråkig, så jag kan inte flytta ihop honom men nån annan gerbil (speciellt inte yngre för då blir han väldiiigt dominant) jag letar efter en kompis till honom, men jag har inte hittat nåt än [sad] så jag försöker underhålla honom så mkt som möjligt så att han inte känner sig ensam... men som sagt han e ganska gammal oxå. han e 4 och gerbiler lever vanligtvis i 4-5 år [shake]


   
SvaraCitera