Aviseringar
Rensa alla

recept


Ämnesstartare

jag och min bror ska laga mat idag. vi har fått hundra kronor till ingredienser.

vi behöver ett recept, helst veganskt eller med fisk. hjälp. 

image_164.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter

amsi: veganskt

amsi: med fisk.

amsi: hjälp.


   
SvaraCitera

du bor väl i malmö gå ner på möllan o köp detta: aubergine, tomater, persilja, vitlök, mynta, citroner, lök, bulgur. 

så gör du imam bayildi + tabouleh

har pengar över gör hummus o bröd till o oliver


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:
du bor väl i malmö gå ner på möllan o köp detta: aubergine, tomater, persilja, vitlök, mynta, citroner, lök, bulgur. 

så gör du imam bayildi + tabouleh

har pengar över gör hummus o bröd till o oliver

bättre på lucu food
låter gott
tack


   
SvaraCitera

Ingredienser

  • 1 kg musslor
  • 200 g räkor med skal
  • 200 g laxfilé
  • 200 g torskfiléer
  • 2 st schalottenlökar
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 2 dl vitt vin
  • 2 st dillstjälkar
  • 2 st persiljetstjälkar
  • 1 st fänkål, ca 350 g
  • 1 msk tomatpuré
  • 1 pkt saffran, 0,5 g
  • 2 1⁄2 dl Arla Köket® vispgrädde
  • 30 g Arla® Svenskt Smör
  • rivet skal och saft av 1⁄2 st citroner
  • 1 tsk salt

Gör så här:Tvätta och borsta musslorna noga. Släng de som är trasiga och de som inte stänger sig när du knackar på dem. Skala räkorna och spara skalen. Skär fisken i bitar. Skala och hacka schalottenlök och vitlök. Skär fänkålen i bitar. Koka upp vinet tillsammans med löken och stjälkarna från dill och persilja i en stor kastrull. Lägg i musslorna och koka under lock ca 3 min. Sila av och spara spadet. Släng de musslor som inte har öppnat sig. Koka räkskalen i musselspadet 5 min. Sila av räkskalen, spara spadet och blanda det med 2 dl vatten, tomatpuré, saffran, grädde och fänkål i grytan. Låt koka 2 min. Tillsätt smör, citron och fisk och låt sjuda på svag värme 2-3 min. Smaka av med salt. Lägg ner räkor och hackad dill och persilja strax innan servering. Fördela musslorna i 4 tallrikar. Häll på soppan och servera med surdegsbröd.


   
SvaraCitera