Aviseringar
Rensa alla

Recept på nätet eller från böcker?


Ämnesstartare

När ni ska laga till er mat där hemma i hushållen, använder ni er utav en receptsida på nätet eller använder ni kokböcker?

Det finns ju så många såna matsidor nu och jag blir inte riktigt klok på dem, vilken receptsida är bäst tycker ni? 


   
Citera

internet kompletterat med matlagningsskills, så när receptet säger något uppenbart korkat så kan jag modifiera det. när jag läser recept så brukar det ändå vara mer som en påminnelse än som en instruktionsbok.


   
SvaraCitera

sen finns det ingen sida som är bra på allt, det gäller att hitta de sidor och/eller enskilda recept som är bra för vad just du tänkt tillaga just idag. enda vettiga sättet att sålla mellan recept som man inte testat är att skaffa sig en teoretisk insyn i hur man lagar mat korrekt, då ser man vilka recept som innehåller mängder av generella fel, och kan utgå från att personen som skrev dem förmodligen inte har så bra koll. då hittar du helt enkelt ett nytt recept. när du hittat ett recept som gör samma antaganden som du lärt dig vid de delar som du är bekant med, så kan du utgå från/hoppas att de rent receptspecifika instruktionerna och tekniker som du inte kan än även de är bra. sen är det bara att testa, experimentera och modifiera.


   
SvaraCitera
Kudhos

Internet såklart vad tror du att vi lever i? 40 talet?


   
SvaraCitera
ida
 ida

Jag följer några matbloggar, mest på instagram och facebook för att få inspo. Sen så brukar jag söka upp de recept jag tycker verkar mumsiga. En bra sida på FB är vin och matguiden!


   
SvaraCitera

Beror på. Om jag har en bok hemma med ett recept som låter gott, kan jag använda det.


   
SvaraCitera

internet recept är oftast inte testade och det är sällan de blir bra 😛

kan ge dig restaurang recept om du vill


   
SvaraCitera

Kudhos:
Internet såklart vad tror du att vi lever i? 40 talet?


   
SvaraCitera

Beror på vad jag ska göra, men mest kokbok eller det jag skrivit ner själv 

Awflauggz
kan ge dig restaurang recept om du vill

Blink


   
SvaraCitera

Jag stoppar bara in billys-pizzan i mikron. Inget recept behövs.


   
SvaraCitera

Man ska laga krubbet själv. Om man vill äta god mat så ska man göra den helt själv. Kanske blir det gojja utav hela alltet dom första gångerna men när man väl vet hur man ska tillaga krubbet så blir det superb, just för att man själv vet vad man gillar och hur man själv är. Smidigare att äta personligt skräddartillagad mat istället för att låta någon annan bestämma vad och hur man ska göra maten man äter.

Fast... det är juh bara min tanke. 🙂

Sedan så kan man såklart få bra idéer ifrån recept som andra testat och så. Så kan man ändra eller göra något helt nytt utav det.


   
SvaraCitera

Xuzkie:
Man ska laga krubbet själv. Om man vill äta god mat så ska man göra den helt själv. Kanske blir det gojja utav hela alltet dom första gångerna men när man väl vet hur man ska tillaga krubbet så blir det superb, just för att man själv vet vad man gillar och hur man själv är. Smidigare att äta personligt skräddartillagad mat istället för att låta någon annan bestämma vad och hur man ska göra maten man äter.

Fast... det är juh bara min tanke. 🙂

Sedan så kan man såklart få bra idéer ifrån recept som andra testat och så. Så kan man ändra eller göra något helt nytt utav det.

så du står hellre i 2h och lagar din egen mat rather than äta på restaurang och njuta av samma maträtt? 😛


   
SvaraCitera

schimBlink

😀
vill du ha? Hjärta


   
SvaraCitera

Awflauggz:

så du står hellre i 2h och lagar din egen mat rather than äta på restaurang och njuta av samma maträtt? 😛

För att njuta utav en rätt på restaurang brukar ta 2 timmar att jobba ihop Ledsen 
Nae men nu ska jag inte bli långsökt =D Klart det är härligt att käka på restaurang eller hos någon annan. Men jag hade valt att tillaga maten man gör själv utan recept och hitta på något fyndigt solo Glad


   
SvaraCitera

Xuzkie:

För att njuta utav en rätt på restaurang brukar ta 2 timmar att jobba ihop Ledsen 
Nae men nu ska jag inte bli långsökt =D Klart det är härligt att käka på restaurang eller hos någon annan. Men jag hade valt att tillaga maten man gör själv utan recept och hitta på något fyndigt solo Glad

aha nice.

har du några färdiga solo recept du kan bjussa på?


   
SvaraCitera