Aviseringar
Rensa alla

Recepttråd: Billig mat!


Ämnesstartare

Såg ingen ordentlig tråd som handlade om billig mat, här tipsar vi med recept!

jag lagar sällan mat efter recept och är dålig på det där med att konvertera ögonmått till volym-enheter så det kanske blir lite luddigt hur mycket man ska ha av varje, men kör man på känn så brukar det gå bra. går det dåligt ändå, går det säkert bra nästa gång 😛

Linssoppa med tomat och lök:

En burk passerade tomater
En gul lök
Två medelstora vitlöksklyftor (kan ju såklart anpassas efter tycke och smak)
Lite röda linser (förslagsvis en näve eller två :P)
Några deciliter grönsaksbuljong
Lite rosmarin, lite timjan, svartpeppar, några lagerblad och lite cayennepeppar

Skär löken i rimliga former och storlekar. Brukar dela på mitten och skära halvcirklar, ganska tjocka. Fräs på halv värme i olja i en kastrull, tillsammans med linserna. Pressa vitlök, häll på tomat och buljong och krydda. Låt koka några minuter (ja, kanske uppåt en kvart). Själv gillar jag när linserna har en del tuggmotstånd, det är bara att smaka av!

Jävligt enkelt recept. och billigt 😀 Löken kan ju inte kosta mer än max någon krona, vitlöksklyftorna några öre, linserna, kanske någon krona, buljong, någon krona, likaså kryddorna. En burk passerade tomater brukar väl gå på runt 4-8kr.

Det här receptet räcker väl till iaf fyra portioner skulle jag tippa på, beror väl främst på hur mycket linser man väljer att ha.

Återkommer med fler recept. Flyttar hemifrån imorgon, nu ska det levas billigt. Älskar att laga superbillig mat, som en liten utmaning 😀


   
Citera
Ämnesetiketter

Gillar inte soppa. [sad]


   
SvaraCitera

Billiga veckan.. [wink]


   
SvaraCitera

Jag rekommenderar potatis som huvudingrediens. Billigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra initiativ [y] Har också ganska nyligen flyttat hemifrån så det gäller att leva snålt. Soppor över huvudtaget är ganska billigt.


   
SvaraCitera

Lejonhjärta:

Billiga veckan..

[bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile][love][love][love][love][love][love][love][love][love][love][love][love][love][love][love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, man kan inte annat än att älska ica reklamerna [bigsmile][love]


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Rätt tid på året för rotfukter! Våck på vitkål, gullök, morötter och palsternacka, samt eventuellt rättika, är god och nyttig mat, som dess utom är närmast till skänks. Laga i mycket olivolja, och krydda med vitlök, chili och ingefära.


   
SvaraCitera

Rotsaker i ugn!
potatisar
morötter
lök
eventuellt:
palsternacka
rotselleri
kålrot
whatever else du vill ha

timjan
salt
svartpeppar

Tvätta och skiva alla grönsaker, varva i panna, + svartpeppar + salt + timjan. Ät med ketchup, senap, eller whatever.

----------------------------

Pastasallad
Pasta
Bönor (helst svarta eller röda IMO)
massa random saker du råkar ha

Blanda, ät!

----------------------------

Havregröt
1,5 dl havre
2,5 dl vatten
salt

koka. Späd med vatten till lagom konsistens.

----------------------------

KamratPil:

Återkommer med fler recept. Flyttar hemifrån imorgon, nu ska det levas billigt. Älskar att laga superbillig mat, som en liten utmaning 😀

Tänker göra en liten shameless plug till min blogg som har en hel del info du kan ha nytta av.


   
SvaraCitera

ärtsoppa

ett paket gula ärtor a 500 g
2 gula lökar
1,5 liter vatten
grönsaksbuljong (2 st)
salt
timjan
ev. mejram

blötlägg ärtorna i ca 8-12 timmar före tillagning, koka allt till ärtorna har bra konsistens, krydda med örterna i slutet.

detta kostar ca 20 kronor och är ganska många portioner. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ärtsoppa har jag aldrig lagat, får nog ta och bli det någon gång nu i veckan.

Rotfrukter i ugn är ju underbart!

Här kommer en variant på rotfrukter i ugn:

Ta de rotfrukter du vill och kanske lite andra grönsaker som gör sig bra tillsammans.

Exempel: Kålrot, palsternacka, potatis, rödbetor, fänkål, gul lök.

Dela grönsakerna, se till så att till exempel kålroten är i mindre bitar än palsternackan, då kålroten har ganska lång tillagningstid.

Lägg allt detta på aluminiumfolie, mycket aluminiumfolie. Du ska nämligen sedan slå ihop allt till ett litet foliepaket.

I detta foliepaket kan man med fördel ha lite vitt vin (rulles 7-dagars vinsats är billigt) och några vitlöksklyftor och lite olivolja, örtkryddor (timjan, rosmarin), salt och peppar. Kanske till och med lite pressad citron.

Se till så att foliepaketet är hyfsat tätt och in i ugnen, att lägga det i en ugnsfast form kan vara bra, ifall folien skulle gå sönder.

Resultatet blir, mer eller mindre kokta grönsaker, men mest kokta i sin egen vätska. Man tar verkligen tillvara på rotfrukternas smak!

-----------------

Pasta med tomatsås

En gul lök
En burk krossade tomater
Någon vitlöksklyfta
En chilifrukt (eller en halv, beroende på styrka och eget tycke och smak)
En morot

Kryddor:
Svartpeppar
Salt
Oregano
Basilika
Lagerblad
Sambal Oelek

Hacka lök, vitlök och chili, fräs i olja på medelsvag värme.
Skär upp moroten i rimligt stora bitar. Jag föredrar ganska små, alternativt grovt rivna.

Släng sedan i moroten, och tomaterna. Dags att krydda; Jag brukar ta ganska rikligt med svartpeppar och sambal framförallt. Några lagerblad, smaka bara av 🙂

Är man lagd åt ett annat håll (inte vegetarian), så kan man också fräsa löken med nån sardell, blir lite typ.. djupare smak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Tänker göra en liten shameless plug till min blogg som har en hel del info du kan ha nytta av.

Sjysst blogg!

Har vart ute och försökt dumpstra en gång bara... I den lilla staden där jag bor har den största affären sin bortkastade mat bakom lås och bom, rejäla sådana dessutom. På de andra ställena har jag ännu inte hittat något, men kanske var vid fel tidpunkt. Finns ett stort köpcentrum tio minuters bilfärd härifrån också, vilket ska undersökas, synd att man inte har bil bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Middagen idag var en vegansk gryta med indisk kryddning. Till detta; matvete och en sallad på vitkål och haricots verts.

En bit kålrot (typ en femte-/fjärdedel av en normalstor rot)
Två medelstora palsternackor
Två potatisar
En stor gullök
Tre vitlöksklyftor
En selleristjälk
En halv squash
En bit rotselleri (typ en tredjedel av en normalstor rot)
En halv fänkål
Två morötter
En chilifrukt
Lite kokosmjölk
Någon matsked tomatpuré
Lite gröna linser
En och en halv buljongtärning
Typ tre-fyra centimeter ingefära

Samt kryddor, inklusive tikka masala-grytbas
Kryddtips - Sambal Oelek, lagerblad, salt o peppar, spiskummin, koriander

Skär upp rotfrukterna (utom morötterna) i lagom stora bitar, koka tills de är halvmjuka.

Samtidigt som de börjar koka: Hacka lök, sellerisjälk, fänkål, chili och ingefära och fräs med olja i en gryta/kastrull.

Skär upp morötterna i halvcentimetertjocka skivor, och lägg i grytan tillsammans med linserna. Låt fräsa en liten stund.

Sen kan du hälla i grytbasen, och krydda, och i med buljong tärningen. Och tomatpurén. Och kokosmjölken. Nu har nog rotfrukterna kokat sin tid. Häll över dessa (gärna med så mycket av vattnet som möjligt, då det innehåller massa goda vitaminer och smaker). Låt grytan reduceras, typ fem minuter innan servering - i med squashen (skuren i bitar).

Rotfrukterna kan max ha kostat typ 10 spänn tillsammans. Lök, vitlök, chili och ingefära, kanske 4kr. Resten av grönsakerna, kanske 8kr. Linserna, kostade nog bara någon krona eller två. Kryddor och grytbas, samt kokosmjölk var ju helt klart det dyraste, tror runt 28kr.

Alltså: typ 52kr. Plus matvete och vitkålsalladen (utgår i från vår middag som åts nyss) kanske 8kr till. 60kr. Vi var sex pers, blev över så det räckte till minst en till. Alltså ungefär 8-9kr per person. (enligt mina ganska ungefärliga beräkningar)
Då blev alla jävligt mätta, och nyttigt är det också! Grytbasen hade man kunnat byta ut mot tikka masala-pasta så kanske men hade gått ner 15 spänn i pris också.


   
SvaraCitera

KamratPil:

vegansk gryta med indisk kryddning.

Såg jävligt mumsigt ut. Blir hungrig.

Var köper du matvete? Har faktiskt letat men inte kunnat finna. Har aldrig ätit det, bara läst om det i mina kokböcker från 70-talet XD


   
SvaraCitera

Stringburka:

Var köper du matvete? Har faktiskt letat men inte kunnat finna. Har aldrig ätit det, bara läst om det i mina kokböcker från 70-talet XD

det finns på alla mataffärer typ, det står vid "risenta-hyllan" alltså typ vid bulgur, quinoa och de torra linserna. den bästa sorten finns dock bara i västra götaland (vad jag har sett), helt dinkel.


   
SvaraCitera