Aviseringar
Rensa alla

Recepttråd: Billig mat!


internet:

det finns på alla mataffärer typ, det står vid "risenta-hyllan" alltså typ vid bulgur, quinoa och de torra linserna. den bästa sorten finns dock bara i västra götaland (vad jag har sett), helt dinkel.

Coolt. Är det billigt? Från mina kokböcker förstod jag det som pissbilligt (särskilt i boken "ät billigt" XD) men saker ändras ju >.<


   
SvaraCitera

Kikärtor, potatis, krossad tomat och chana masala-kryddmix ihopkokat på låg värme.

Tabouleh, särskilt om man hittar bladpersilja i lösvikt eller odlar själv.


   
SvaraCitera

Lejonhjärta:

Billiga veckan..

Den kör jag å morsan på, rätt nice [y]


   
SvaraCitera

sötnos:

Billiga veckan..

icajerry är så jävla bäst


   
SvaraCitera

internet:

ärtsoppa

Tycker att bitar av potatis och morot också är väldigt trevligt i ärtsoppa.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

icajerry är så jävla bäst

Jerry in my heart! [bigsmile][bigsmile][love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Coolt. Är det billigt? Från mina kokböcker förstod jag det som pissbilligt (särskilt i boken "ät billigt" XD) men saker ändras ju >.<

På Willys hemma där jag bor tror jag vi fick ett halvt kilo för 15 spänn, är ju hyfsat billigt. Ska snart dra och handla trekilos-förpackningar med pasta! Något annat tips som jag borde handla, bor tillsammans med fyra andra plus gäster som typ alltid är här:P Så stora förpackningar är ju inget problem. Vi har redan en hel del rotfrukter, råris och lök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamratPil:

en vegansk gryta med indisk kryddning

Mummma!! Lät asgott, inte superbilligt, men jag skulle kunna frysa in och leva på den i flera veckor [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Receptet på gårdagens soppa. Det blev storkok!

Tre gullökar
En ganska stor bit ingefära (typ 5cm från en normaltjock rot)
En och en halv chilifrukt
En fänkål
8 potatisar
En fjärdedel av en normalstor kålrot
En fjärdedel av en normalstor rotselleri
Två palsternackor
Fyra morötter
Två stjälkar selleri
En burk böngroddar
Två nävar gröna linser (typ)
Fyra vitlöksklyftor
Ett halvt vitkålshuvud
Några buljongtärningar
Lagerblad, salt, peppar, korianderpulver

Skär gullök, fänkål och selleri i rimliga bitar. Hacka chili och ingefära. Låt fräsa.
Skär upp rotfrukterna. Släng sedan i kålrot (tar längre tid att koka) tillsammans med ganska jättemycket vatten och kryddor/buljongtärningar. Efter en liten stund kan du slänga i resten av rotfrukterna (själv föredrar jag morötterna lite hårda, så jag väntade lite till med dem). Smaka av med kryddor!
Skär upp vitkålen. Och en liten stund senare kan du ha i linserna, lite senare igen vitkålen och till sist böngroddarna.

Vi var nio pers som käkade och det blev till en middag för kanske fyra pers över. Räknade på priset igår och kom fram till ungefär 5kr per person ifall vi hade ätit upp allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Mummma!! Lät asgott, inte superbilligt, men jag skulle kunna frysa in och leva på den i flera veckor [love]

Indiskt är ju alltid gott! (I alla fall det jag ätit 😛 )
Hade man skippat den färdiga grytbasen och kört på typ masala-pasta eller pulverkryddor hade man kunnat få ner det till nästan halva priset tror jag.


   
SvaraCitera

KamratPil:

På Willys hemma där jag bor tror jag vi fick ett halvt kilo för 15 spänn, är ju hyfsat billigt.

Mjo, typ samma på ica, tror jag gav 16. Inte så billigt som potatis, men det kanske sväller lite mer när man lagar till det också. Och variation förnöjer ju 🙂


   
SvaraCitera

Stringburka:

Coolt. Är det billigt? Från mina kokböcker förstod jag det som pissbilligt (särskilt i boken "ät billigt" XD) men saker ändras ju >.<

det kostar typ 15 kr för en paket av det märke jag tänker på, minns inte namnet nu dock. det är också krav-odlat, typ 400-500 g. så, det är inte superbillig, men knappast heller dyrt.

mediakatt:

Tabouleh, särskilt om man hittar bladpersilja i lösvikt eller odlar själv.

det är nice, finns ofta på marknader + grönsaksaffärer. tabouleh är bäst i världen ihop med imam bayildi!!!

mediakatt:

Tycker att bitar av potatis och morot också är väldigt trevligt i ärtsoppa.

aldrig testat, kanske bra fläsksubstitut, blir lite mer tuggigt.


   
SvaraCitera

internet:

det kostar typ 15 kr för en paket av det märke jag tänker på, minns inte namnet nu dock. det är också krav-odlat, typ 400-500 g. så, det är inte superbillig, men knappast heller dyrt.

Köpte Risenta, helt bovete. Minns nu att det kostade 18kr, 500g.
Köpte även sojamjöl, kostade 11kr för 250 g. Några tips på var man köper billigare?

Detta var ica maxi då netto inte hade det och jag inte handlar på willys.


   
SvaraCitera

internet:

det är nice, finns ofta på marknader + grönsaksaffärer. tabouleh är bäst i världen ihop med imam bayildi!!!

Tycker i regel inte om aubergine, men misstänker att det kan bero på att jag aldrig ätit den särskilt bra tillagat. Brukar för övrigt hitta billig bladpersilja i de flesta större mataffärer, men bor rätt långt ifrån sådana.

internet:

aldrig testat, kanske bra fläsksubstitut, blir lite mer tuggigt.

Jag gillade aldrig fläsk i ärtsoppa när jag åt kött, så det är inte riktigt något jag brukar försöka ersätta. Men jag gillar potatis i soppor.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Brukar för övrigt hitta billig bladpersilja i de flesta större mataffärer, men bor rätt långt ifrån sådana.

finns inga ica maxi eller stora coop i lund så har ingen direkt koll på dessa, har aldrig sett bra bladpersilja på typ kvantum dock.

mediakatt:

Jag gillade aldrig fläsk i ärtsoppa när jag åt kött, så det är inte riktigt något jag brukar försöka ersätta. Men jag gillar potatis i soppor.

nä, är inte hellre något stort fan av fläsket i ärtsoppan, men tänkte att det ger lite mer 'substans' på soppan, kanske. potatissoppa är rätt gött annars, det borde man kanske göra.

Stringburka:

Köpte även sojamjöl, kostade 11kr för 250 g. Några tips på var man köper billigare?

det enda är om du hittar det på 'turklivs'/asiatisk livsmedelaffär (sistnämnda antagligen större chans) men kan inte minnas att jag sett sojamjöl där, har dock aldrig letat.


   
SvaraCitera