Aviseringar
Rensa alla

Regeringen satsar på tåg och bostäder


Ämnesstartare

Alliansen presenterade i dag på en pressträff i Almedalen en satsning på bostäder och järnvägar.
Totalt ska det kosta 410 miljarder kronor.
– Vi tänker göra den största utbyggnaden av järnvägen i Sverige sedan 1860-talet, säger Jan Björklund (FP).

Källa 1
Källa 2

Är detta rätt område att satsa pengar på? Jag tycker de låter som en väldigt bra satsning då järnvägen under flera år inte har fått de underhåll och upprusningar den behövt.  Tycker det var på tiden att man tog detta beslut då jag är av åsikten att denna satsning borde ha gjorts för 10-15 år sen. Höghastighetståg kortar restiden och binder samman städerna. De är miljövänligt och kan på allvar konkurrera med inrikesflyget.

Bostäder behövs och nu har de b´planerat yterliggare 100 000 st och de är ju bra då det råder brist på dem framför alltid i de större städerna som Stockholm och Uppsala m.fl.

Man kan ju också se detta med kritiska ögon och fråga sig om denna prioritering är rätt.  Andra områden som sjukvården och skola/utbildning behövs de också satsas på mer.

Vad tycker ni?


   
Citera

Det var väl fan på tiden att de satsar på järnvägen. De kan ju få en stor del av kalaset betalt utav EU då också men det kommer väl aldrig hända att Sverige hämtar pengar därifrån. 


   
SvaraCitera

Alldeles för sent och för desperat. Deras val är förlorat sedan länge.


   
SvaraCitera

Det var väl på tiden!


   
SvaraCitera
reben

va bra


   
SvaraCitera

Ja, prioriteringen är rätt.


   
SvaraCitera

Oerhört desperat.


   
SvaraCitera
Kudhos

Gött.


   
SvaraCitera

bra prioritering

desperat hur? var de desperata skulle de väl snarare låtsas vara feminister och antirasister än att lansera något så förnuftigt men tråkigt. möjligen är det taktiskt smart att spara detta förtroendeingivande besked tills nu, men desperat nä.


   
SvaraCitera

Jättebra satsning!


   
SvaraCitera

Läste "regeringen satsar på trånga bostäder"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen: Alldeles för sent och för desperat. Deras val är förlorat sedan länge.

Vadå desperat det handlar ju om en satsning som är nödvändig för Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/almedalen/article46120.ab

Funkar inte så bra med inbäddning av aftonbladetklipp tydligen.


   
SvaraCitera

My dreams are her: Vadå desperat det handlar ju om en satsning som är nödvändig för Sverige.

Det är ett valfläsk utspel och inget annat. Hade dom lagt detta förslag inför valet 2006 eller 2010 så hade jag hyllat det. Nu är det bara desperat att försöka sno över lite MP väljare.


   
SvaraCitera

Även om alliansen hade vunnit valet så tror jag att det här är en typisk grej som hade runnit ut i sanden - inte helt, men till stor del. Man hade satsat på järnvägen, men det hade fortfarande blivit förseningar dom kommande åren på vintrarna på grund av snö och is och på somrarna på grund av "solkurvor".

Hjärta


   
SvaraCitera