Aviseringar
Rensa alla

Regeringsbildning år 2019


Ämnesstartare

Efter 131 dagar har Sverige fått en statsminister, Stefan Löfven får fortsätta. Arbetet och diskussionerna har gått fram och tillbaka men slutligen landade det i en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna. Med syftet att hålla ute både Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet från politiska beslut.

Vad tycker personerna på ungdomar.se om detta? Hade det varit bättre med extraval?
Diskutera och håll en god ton med varandra! Tumme upp


   
Citera

Jag tror att nästa val åker både L och MP ut ur riksdagen och M och SD växer ännu mera. Så det blir troligtvis borglig regering 2022, 2026 och i all oändlighet ifall socialdemokraterna fortsätter tappa röstare. Så ifall min lilla teori är san ser framtiden mycket ljus ut.


   
SvaraCitera

Jag har väldigt svårt att bry mig...

I skolvalet röstade jag på ett övrigt parti, alltså inte ett som har varit involverad i det här med regeringsbildningen. Om alla plötsligt ville rösta på partiet som jag röstade på, ja då skulle det väl ha varit bra med extraval.


   
SvaraCitera

Extraval hade vart så jävla dyrt... jae glad sålänge liberalerna e med


   
SvaraCitera

VänsterliberalismGråter


   
SvaraCitera

Var ju ganska väntat att det skulle bli som det blev. Inte så att man är förvånad. Ett extraval hade varit intressant men hade nog inte gjort så stor skillnad. Nu får vi se om vi får ett konservativt block, för de vill jag ha Tumme upp


   
SvaraCitera

S + C + L påhejade av både MP och V verkar väl knappast vara en regering för ett framtida Sverige. Politikerna borde skämmas!

Extraval hade varit det bästa alternativet om nu inte M + KD + SD hade gått att genomföra.


   
SvaraCitera

Super Macho: MP

Du vet att MP sitter med i regeringen?


   
SvaraCitera

PartyGlatt skålandeSkålMycket gladTumme uppHjärta

Ok, kanske lite överdrivet - beroende på hur mycket vänstern kommer få att säga till om - MEN helt klart bättre än alternativet. Fick liksom en försmak av kaosbudgeten som gick igenom.

Men också: ÄNTLIGEN! Vilket jag även hade sagt om det blivit den blå-bruna-röran, fast utan någon entusiasm.

Hjärta


   
SvaraCitera

Lav: Du vet att MP sitter med i regeringen?

Kom på detta mitt misstag minuten efter jag gjort inlägget. Rodnar

Satt på jobbet idag och såg direktsändningen av Löfvens regeringsförklaring i SVT2. Något som slog mig var att det är ju ganska starkt av Löfven och miljömupparna att tro att de (Sverige) ska rädda hela världen från det påstådda kommande miljöhotet med bakgrund av allt som Löfven räknade upp att Sverige ska dra åt svångremmen på vad beträffar miljörelaterade problem.


   
SvaraCitera

Super Macho: miljöhotet

Ptja, de har väl knappt sagt något om hur man ska hantera miljöproblemen, vilket jag tycker är ett problem i sig.
Har varit fokus på andra saker just nu känns det som så jag hoppas att det blir mer fokus på miljön inom kort.

Super Macho: påstådda kommande miljöhotet

Åh så du tror inte på den globala uppvärmningen eller vaddå?


   
SvaraCitera

Lav: Ptja, de har väl knappt sagt något om hur man ska hantera miljöproblemen, vilket jag tycker är ett problem i sig.
Har varit fokus på andra saker just nu känns det som så jag hoppas att det blir mer fokus på miljön inom kort.

Om man ser på det som direkt påverkar svenskens villkor i Sverige som ex den luft vi andas och det vatten vi dricker och omgärdas av, så hjälper det ju inte fullt ut att Sverige renar både det ena och det andra. Till på köpet försöker hindra oss som inte har råd att köpa ny elbil utan kör vår gamla 15 - 20 år gamla bil. När de mesta av de luftföroreningar som når Sverige kommer från mellersta Europa. Som direkt påverkar den luft vi andas och det grundvatten vi dricker. Samt även den förorening av Östersjön som enl uppgifter 85% av de andra Östersjöländerna står för.

Lav: Åh så du tror inte på den globala uppvärmningen eller vaddå?

Ett av de absolut alvarligaste hoten är om temperaturhöjningen blir så kraftig på jorden att Arktis och Antarktis smälter och den globala havsnivån stiger med uppåt 8 meter. Enl miljönissarna kommer detta att ske inom kanske 100 år om vi inte gör något åt saken. Vilket jag mycket väl kan tänka mig stämmer.
MEN - enl forskare så har temperaturen alltid svängt på jorden. Tidvis har vi haft mycket kalla perioder då mindre eller större delar av planeten varit belagd med inlandsis. Upp till dryga 10 km tjockt istäcke. Och tidvis har vi haft mycket varma perioder då både Arktis och Antarktis har varit helt smälta. Vilket styrks av borrprover (isprover) i både Arktis och Antarktis. Så just nu går vi mot en sådan period när isarna vid polerna SKA smälta. Med eller utan människans påverkan. Däremot har människans miljöförstöringar påskyndat avsmältningen. Men det är ett mindre problem i sammanhanget. Det största problemet är att vi håller på att förgifta den luft vi andas, det vatten vi ska dricka (grundvattnet) och smutsar ner världshaven. Det påstås finnas mer plast i världshaven än fisk!


   
SvaraCitera

...mer funderingar...  Mycket glad

Problemet med den nyskapade regeringen är att den varken är omtyckt av vänstern dvs av S eller MP och definitivt inte av V och heller inte är omtyckt av högern dvs av M, KD eller SD. Så jag tror knappast att det lär dröja så länge innan det börjar gnissla i fogarna.

Frågan är bara vem som kommer att fälla den? Personligen sätter jag en slant på V. Tror att V blev mer missnöjda med att S och MP regerar ihop med C och L än att M och KD är missnöjda på att C och L svek alliansen och hellre regerar ihop med S och MP.

Skulle vara jävligt intressant och se en seriöst utförd opinionsundersökning hur många procent av resp partis väljare S, MP, C och L som verkligen stödde den nya regeringsbildningen. Min personliga gissning att det är långt långt långt under 50%.

Ja, vilken jävla soppa. Skadeglädje


   
SvaraCitera