Aviseringar
Rensa alla

Reinfeldt allt populärare medan Monas stöd rasar till nya katastrofnivåer


Ämnesstartare

I dag presenterade Aftonbladet tillsammans med Sifo en ny mätning av förtroendet för partiledarna. I våras så skilde det sju procentenheter mellan Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin. Nu har gapet växt till 18 procentenheter till Reinfeldts fördel.

Totalt har 54% ett mycket stort förtroende för Fredrik Reinfeldt och han har betydligt större förtroende än Mona oavsett vilken grupp man tittar på av de tre olika som finns med i undersökningen (män, kvinnor och ungdomar).

De egna väljarna sluter helhjärtat upp bakom moderatledaren. 92 procent av m-sympatisörerna och 90 procent av de borgerliga väljarna har stort eller mycket stort förtroende för Fredrik Reinfeldt. 41 procent av vänsterblockets väljare säger samma sak vilket är en mycket bra siffra

Mona Sahlin noterar sin sämsta siffra i en ordinarie mätning sedan hon blev partiledare i mars 2007. Endast 36% av väljarna har ett stort förtroende för henne.

Förtroendet för henne sjunker även hos de egna väljarna, från 70 till 65 procent. Sahlins ”hemmastöd” är det lägsta av samtliga partiledares.

Sex av tio vänsterväljare, 60 procent, har stort eller mycket stort förtroende för Sahlin. Motsvarande siffra för Fredrik Reinfeldt är alltså 90 procent. Bland de borgerliga väljarna är det bara 14 procent som har stort eller mycket stort förtroende för s-ledaren, att jämföra med Reinfeldts 41 procent från motståndarlägret.

Det minskade förtroendet för Sahlin är statistiskt säkerställd.

Så vad tycker ni? Varför är Fredrik så populär och varför tycker så få om Mona, till och med bland hennes egna väljare får hon ju ett väldigt svagt stöd? Vilken effekt får detta på de olika partierna och blocken i ett kommande val?

Källa:
Reinfeldt regerar


   
Citera

Inget konstigt med det.
Mona Sahlin skrämmer mig.

fina fina mona


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Så vad tycker ni?

Jag trodde inte S kunde bli mer åt höger och fortfarande kalla sig socialdemokrater än när Persson var ledare, men Mona har rivit alla spärrar. De borde byta namn till Socialmoderaterna.

Jakob_E:

Varför är Fredrik så populär och varför tycker så få om Mona, till och med bland hennes egna väljare får hon ju ett väldigt svagt stöd?

För att hon är helt jävla dum i huvudet? Folk ser bara Reinfeldt vs. Mona när de får en sån fråga och t.o.m. jag har större förtroende för Reinfeldt än för henne.

Jakob_E:

Vilken effekt får detta på de olika partierna och blocken i ett kommande val?

Fler kommer rösta på v & mp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monas impopuläritet är ju inte speciellt svår att förstå;

Dock är det en gåta hur de, i läge som oppositionsparti, kan tillsätta en så inkompetent och bland folk illa omtyckt kärring till partiledare.


   
SvaraCitera

Sahlin är ju så otroligt okunnig på många fält, hon gillar att gå i rundgångar och väljer ofta att använda sig av barnsliga argument som påhopp etc. Det ser folk och söker sig istället till en mer stabil person som Reinfeldt, fast han är inte mycket bättre han. En stor hycklare är vad han är och även en riktigt okarismatisk och negativ person. Sverige bör vakna och förtidsransonera dem båda...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Persistent:

förtidsransonera

Är det ens ett ord?


   
SvaraCitera

iddqd:

Är det ens ett ord?

Ska givetvis vara "förtidspensionera", har autostavning på. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså det är sorgligt att de tar in en politiker med så pass dåligt rykte, och gör denna till partiledare. Väldigt osmart drag.. tror det blir alliansen som vinner igen, tråkigt nog. Tack vare Mona Sahlin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sen kan man ju fråga hur bra sådana undersökningar är när det är 2000 personer som deltar i dem, ibland till och med bara 1000.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är du förvånad en surkäring som inte vet vad hon pratar om, det är klar att sossarna förlorar på det det blir inte bättre av att ganska många sossar är äldre män och konservativa och har gåt från sossarna pga sahlin


   
SvaraCitera

De borde byta ut Mona illa kvikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte varför sossarna satt henne på den posten, idiotiskt... Hon är bara motbjudande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte överaskande.

Mona Sahlin är värdelös, kan inte tänka mig henne som ledare + hennes tidigare fiflerier gör att jag inte litar på henne.

Jag skulle rösta på sossarna om de hade en bra ledare, men nu blir det borgelig röst för mig eller revolutionärerna.


   
SvaraCitera
Exner

[mad]

Arora:

sen kan man ju fråga hur bra sådana undersökningar är när det är 2000 personer som deltar i dem, ibland till och med bara 1000.

Det är nog för en utmärkt undersökning, så vida urvalet är väl gjort.


   
SvaraCitera

God Konsument:

Socialmoderaterna.

eller hur, sossarna borde snarare bilda regering med kapitalisterna än vänsterpacket...


   
SvaraCitera