Aviseringar
Rensa alla

Reinfeldt kan tänka sig regera med stöd från SD


Ämnesstartare

Självklart kan ett högerparti tänka sig att samarbeta med högerns mer radikala falanger, knappast som att M och SD står långt ifrån varandra. SD är för M vad V är för S, ett radikalare parti som man anpassar sin politik efter ju större inflytande de får.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

- Det av de två blocken som jag tycker är störst tycker jag ska regera Sverige, sade Fredrik Reinfeldt.

Menade han inte att man kommit överrens om att det block som blir störst, utan SD ska tillåtas regera, tros att det saknar egen majoritet?


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Självklart kan ett högerparti tänka sig att samarbeta med högerns mer radikala falanger, knappast som att M och SD står långt ifrån varandra. SD är för M vad V är för S, ett radikalare parti som man anpassar sin politik efter ju större inflytande de får.

SD är vänster, ekonomiskt sett. Jag tror att SD skrämmer M lika mycket som V på den punkten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lifi:

SD är vänster, ekonomiskt sett. Jag tror att SD skrämmer M lika mycket som V på den punkten.

Nej. SD är samhällsbevarande både ekonomiskt och socialpolitiskt och därmed höger. Vänster hade de varit om deras politik syftat till att flytta fram den arbetande klassens positioner på bekostnad av den ägande. Det SD vill göra är att försvaga arbetarna genom att (bl.a.) luckra upp arbetsrätten, försvaga facket, skicka polisen för att slå ner uppror i socialt utsatta områden, splittra arbetarklassen, stärka religionens inflytande i samhället och trycka tillbaka kvinnokampens och HBTQ-rörelsens markvinningar. De är ett klassiskt reaktionärt parti.

Förövrigt kan du inte koppla ekonomiskt politik fri från övrig politik, de hänger ihop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Sd:s arbetsmarknadspolitik
I sverigedemokraterna handlingsprogram står att facket har för stort inflytande i Sverige. Flera förslag och uttalanden från partiet skulle också försvaga både facket och arbetstagarnas inflytande kraftigt. Bland annat vill sd:

• Att lagen som kräver att chefen ska informera dig om förändringar på jobbet (MBL) ska tas bort, särskilt på små företag. Partiet vill i stället införa en ”skyldighet” att informera om förändringar. Risken finns att denna nya MBL blir helt tandlös, eftersom sd överväger att inte ge facket rätt att begära skadestånd, eller rätt att kalla till centrala förhandlingar, om arbetsgivaren bryter mot skyldigheten.

• Förändra lagen om anställningsskydd (Las) och låta småföretagare göra fler undantag i turordningsreglerna om du blir uppsagd på grund av arbetsbrist.

• Göra det billigare att säga upp dig på grund av personliga skäl, i alla fall på små företag.

• Förbjuda ditt fack att vidta stridsåtgärder mot företag där facket inte har medlemmar. Partiet tror inte på risken att oseriösa arbetsgivare då kan försöka tvinga dig att avstå från fackmedlemskap vid anställning.

• Inte ha arbetskraftsinvandring, trots Ams beräkningar om att en kvarts miljon yrkesmänniskor kommer att saknas inom tio till femton år. I stället ska du och din familj föda fler barn, jobba uppåt sjuttio och gå in tidigt i yrkeslivet.

• Inte lägga ner pengar på din arbetsmiljö."

http://www.da.se/home/da/home.NSF/unid/F7DB1FB1BF17901AC125739F002B8E80?OpenDocu...


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

et SD vill göra är att försvaga arbetarna genom att (bl.a.) luckra upp arbetsrätten, försvaga facket

"För något år sedan reviderade partiet sin arbetsmarknadspolitik och försökte attrahera facket till exempel genom att försvara kollektivavtal"

"En hel del av Sverigedemokraternas sympatisörer återfinns bland yngre män utan högre utbildning, ofta med vanliga LO-jobb."

Vet de vad de vill egentligen? De har sagt att de vill höja a-kassan, betydligt, det är ju knappast typisk högerpolitik.

Högerblocket oroar sig bland annat för sveriges finanser ifall SD kommer in i riskdagen, jag antar att den grundas på sverigedemokraternas utspel.

Visst bör allt hänga ihop, men den ekonomiska politiken säger inte alltid så mycket om vad man har för övrig politik, SD är tydligen ett exempel på det.
Vad SD än är så är det i alla fall något, och de kanske försöker kompensera det med höjd a-kassa.

Förövrigt är det inte mycket man hittar på deras egen hemsida.


   
SvaraCitera

lifi:

Högerblocket oroar sig bland annat för sveriges finanser ifall SD kommer in i riskdagen, jag antar att den grundas på sverigedemokraternas utspel.

Nej, det är för att SD är fullständigt efterblivna och lovar mer bra åt alla, med någon sorts efterbliven illusion at pengar ska regna från himlen om de bara spenderar några miljarder på att kasta ut skattebetalare ur landet.

Alla dessa löften är ren populism, noga kalkylerad efter vilka väljargrupper partiet har bäst förutsättningar hos, och inte en del av deras faktiska politik.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Nej, det är för att SD är fullständigt efterblivna och lovar mer bra åt alla, med någon sorts efterbliven illusion at pengar ska regna från himlen om de bara spenderar några miljarder på att kasta ut skattebetalare ur landet.

Ja, reformutrymmet för 2011 bedöms vara 12 miljarder, SD "utspel" kostar mer än 30 miljarder att förverkliga, det beror antagligen på en blanding av populism, ansvarslöshet och grova missar i beräkningen av besparingar på invandringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

de bara spenderar några miljarder på att kasta ut skattebetalare ur landet.

Nu så ämnar de ju bara kasta ut de invandrare som saknar medborgarskap och jobb. Således håller ju deras resonemang vattentätt.


   
SvaraCitera

HAN HAR IOFS SAGT FÖRUT ATT HAN EJ VILL REGERA MED DEM OCH ATT HAN UPPMANAR MÄNNISKOR ATT RÖSTA RÖTT EL BLÅTT IST FÖR ATT RÖSTA PÅ SD. SLUTA VRID PÅ SANNINGEN SÅ ATT DEN PASSAR SD*****


   
SvaraCitera

TYCKER FÖRÖVRIGT DENNA TRÅD HANDLAR MER OM SD ÄN VAD MIN "GISSA PARTIET-TRÅD" GJORDE, LÅS SKITEN!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är kanske lite trög, men jag kan inte riktigt uppfatta debatten som att han är beredd att alliera sig med SD om det krävs för att kunna vinna över oppositionen, utan snarare att han inte är beredd att avgå bara för att SD kommer in i riksdagen. Antagligen har jag fel eftersom så många andra uppfattar debatten som TS, så kan någon hänvisa till vilken/vilka kommentar/-er?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

utan snarare att han inte är beredd att avgå bara för att SD kommer in i riksdagen.

Då är vi två som fick den uppfattningen i allafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

TYCKER FÖRÖVRIGT DENNA TRÅD HANDLAR MER OM SD ÄN VAD MIN "GISSA PARTIET-TRÅD" GJORDE, LÅS SKITEN!!!

Så, nu är den upplåst igen.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Sossarna vet jag faktiskt inte hur de gjort,

Mona har sagt att S aldrig kommer samarbeta med SD


   
SvaraCitera