Aviseringar
Rensa alla

Reinfeldt vill ha ännu lägre skatt Hoppas också införa obligatorisk a-kassa


Jahapp, nu får välfärden ta stryk igen av ännu en skattesänkning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LifeandDeath:

Du har helt rätt i att staten borde äga vissa saker som tex infrastrukturen

vilket rent tekniskt är fallet just nu, men att sälja av delar av, säg, tågtrafiken, är på det stora hela rätt idiotiskt. få fördelar, annat än rent ideologiska för högerfolk, men många nackdelar, som framför allt drabbar resenärerna. att överhuvudtaget sälja ut kollektivtrafik kräver att hela projektet är jävligt väl planerat, och behöver inte nödvändigtvis vara en nettovinst även om det är jävligt genomtänkt. just grejen med att statliga företag inte nödvändigtvis inte behöver gå med vinst är en extremt stor anledning till att jag är för statligt ägande av kollektivtrafik. att det inte alltid fungerar så är en annan sak.

LifeandDeath:

Även systemet, som jag personligen inte tycker ska gå med vinst

det går väl inte med vinst, som så, det är ju alkoholskatterna som är statens stora inkomstkälla vad gäller systemet, och det är ju främst för att alkoholen kostar samhället rätt stora summor i sjukvårdskostnader, vilket jag ser som en rätt rimlig ursäkt för skatterna i fråga.

LifeandDeath:

Men tex skolan har jag svårt att se varför den inte skulle kunna vara privat ägd så länge det finns regler och riktlinjer som alla måste följa.

jag ser en stark poäng i varför staten ska äga skolor. dock inte nödvändigtvis vara ensamna på området, vilket väl är lite så det fungerat i rätt många år nu, inklusive innan borgarnas maktövertagande.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

vilket rent tekniskt är fallet just nu, men att sälja av delar av, säg, tågtrafiken, är på det stora hela rätt idiotiskt. få fördelar, annat än rent ideologiska för högerfolk, men många nackdelar, som framför allt drabbar resenärerna

Fast iofs är kollektiv trafiken extremt dålig som den är nu, så det kan inte bli så mycket värre. Men det skulle nog inte göra så stor skillnad, på den punkten har jag ingen åsikt. Men om vi ändå ska betala så hög skatt, så borde det åtminstone vara gratis att åka bussar osv. Inte kul att betala 1000kr/månad när bussen ändå är minst 15min sen [mad]

Leijonsparf:

det går väl inte med vinst, som så, det är ju alkoholskatterna som är statens stora inkomstkälla vad gäller systemet, och det är ju främst för att alkoholen kostar samhället rätt stora summor i sjukvårdskostnader, vilket jag ser som en rätt rimlig ursäkt för skatterna i fråga.

Helt rätt, det är så det ska vara. Men att ha höga skatter på mat osv är inte okej. Alla primära behov bör inte ha hög skatt.

Leijonsparf:

jag ser en stark poäng i varför staten ska äga skolor. dock inte nödvändigtvis vara ensamna på området, vilket väl är lite så det fungerat i rätt många år nu,

Men eftersom att de privat ägda skolorna ser ut att gå bättre än de statligt ägda på alla sätt och vis så ser jag inget problem men att helt och hållet privatisera utbildningen. Så som jag har uppfattat det har de privat ägda skolorna bättre lärare, lugnare lektioner och godare mat. Kan även tillägga att jag går på en statligt ägd skola, jämför bara med mina vänner som går på privata skolor!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han har väl rätt i en sak, och det är att det ska märkas i plånboken att man jobbar. Men där tar det väl stopp. Det bästa vore om det fanns en riktig morot att komma ut och arbeta - Genom stimulerande moment, förmånlig lön, och att man känner att man uträttat nytta.

Den generation som kommer ut i arbete nu är den som har dom sämsta förutsättningarna till arbete på väldigt många år där jobben är få, anställningarna otrygga, samt en hel del stressiga moment. Trots den höga utbildningsnivån vi har i våra skolor.


   
SvaraCitera

Sming:

Trots den höga utbildningsnivån vi har i våra skolor.

hahaha årets skämt? Svenska skolor är ett stort skämt. Det var bättre förr!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LifeandDeath:

hahaha årets skämt? Svenska skolor är ett stort skämt. Det var bättre förr!

På vilket sätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LifeandDeath:

Fast iofs är kollektiv trafiken extremt dålig som den är nu, så det kan inte bli så mycket värre.

jag kan tänka mig att den kan bli sjukt mycket värre - och detta är att vi omsätter nuvarande tidhållning och infrastruktur på en marknad som består av oberoende företag som på sin höjd bryr sig om sina egna intäkter.

LifeandDeath:

Men det skulle nog inte göra så stor skillnad, på den punkten har jag ingen åsikt. Men om vi ändå ska betala så hög skatt, så borde det åtminstone vara gratis att åka bussar osv. Inte kul att betala 1000kr/månad när bussen ändå är minst 15min sen [mad]

på vilka sträckor i sverige betalar man tusen spänn i månaden på lokal kollektivtrafik, ens, vid 18 års ålder? jag kan rent spontant inte komma på någon. i mina trakter så är det typ 400 spänn som gäller, i hufvudstaden så är det väl 6-700 eller nåt.

edit: kollade upp siffrorna, häromkring betalar man 365 kr per kalendermånad, i hufvudstaden 333 kr per månad (tror att det är från första resdag där, och utslaget över en period på 90 dagar, som kortet gäller i), har man i åtanke sträckorna och målgrupperna det rör sig om så känns de väl möjligen likvärda, och båda långt under tusen spänn. och med tanke på att värmland är fan så mycket större och mer glesbefolkat än stockholm, ja. gör matten. men jag är för billigare kollektivtrafik, vilket jag anser mer effektivt uppnås genom subventioner, snarare än privatiseringar, som regel snarare än som undantag.

LifeandDeath:

Helt rätt, det är så det ska vara. Men att ha höga skatter på mat osv är inte okej. Alla primära behov bör inte ha hög skatt.

detta beror på att det ses som en klassoberoende skatt, eller nåt. är för full för att förklara på ett rimligt sätt. men alla behöver mat, så det är en skatt man (som statsmakt) lätt kommer undan med. och momsen känns på det stora hela rätt rimligt satt, ändå.

LifeandDeath:

Men eftersom att de privat ägda skolorna ser ut att gå bättre än de statligt ägda på alla sätt och vis så ser jag inget problem men att helt och hållet privatisera utbildningen.

då är väl problemet att du jämför med ett samhälle där det finns statligt ägda skolor. privatägda skolor får inte en målgrupp där de förväntas vara verksamma, de kan välja och vraka mellan målgrupper och inriktningar, vilket blir problematiskt i samma sekund som skolsystemet privatiseras. det finns inget intresse av att lära ut något till individer och i situationer där det inte finns någon vinstmarginal, således övergår en institution som handlar om samhällsnytta till att bli en institution som handlar om förtjänst. det är självklart att privatägda skolor tjänar mer, de kan utan vidare hitta en nisch där pengar kan tjänas. skitenkel marknadsekonomi. när privata aktörer förväntas förvalta hela utbildningen så blir ekvationen en helt annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi som är utan jobb påverkas iallafall inte positivt.. [tired]


   
SvaraCitera

Sming:

På vilket sätt?

Man lär sig inte speciellt mycket, det är mest bråk och lek. Dagens skola är inte direkt seriös. Jag har gått snart 3år på gymnasiet och jag tycker inte att jag kan så mycket mer än vad jag gjorde innan jag började där. Och då harjag ändå nästan alla mvg. Det säger de mesta... Dold text: Och att jag kunde få 7mvg i ettan när jag hade 80% frånvaro är verkligen ett mysterium

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Leijonsparf:

på vilka sträckor i sverige betalar man tusen spänn i månaden på lokal kollektivtrafik, ens, vid 18 års ålder? jag kan rent spontant inte komma på någon. i mina trakter så är det typ 400 spänn som gäller, i hufvudstaden så är det väl 6-700 eller nåt.

När mam bor i ale komun och ska in till göteborg. 1015kr kostar ett månadskort [mad] Dold text: När man är ungdom kostar det "bara" 760kr. Men jag är inte ungdom föralltid! Dessutom är det nästan hela studiebidraget.

Leijonsparf:

detta beror på att det ses som en klassoberoende skatt, eller nåt. är för full för att förklara på ett rimligt sätt. men alla behöver mat, så det är en skatt man (som statsmakt) lätt kommer undan med. och momsen känns på det stora hela rätt rimligt satt, ändå.

Så staten utnuttjar bara att vi måste äta? Katastrof isf!

Leijonsparf:

vilket blir problematiskt i samma sekund som skolsystemet privatiseras. det finns inget intresse av att lära ut något till individer

Där håller jag inte alls med dig! Statliga skolor vill endast locka elever för att få mer pengar. De har inte råd att hjälpa varje individ. Min lillebror har asberger men hans skola har inte råd att ge han den hjälpen han behöver tex. I en privat ägd skola kan man se till varje elev och vad de behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LifeandDeath:

När man är ungdom kostar det "bara" 760kr. Men jag är inte ungdom föralltid! Dessutom är det nästan hela studiebidraget.

dåså. och nej, men när du inte är ungdom så är du av uppenbara skäl inte ungdom längre, och då gäller rimligen inte samma omständigheter.

kan även tillägga: http://www.vasttrafik.se/Priser--Produkter/Fardbevis-och-priser/omradesladdninga...

785 riksdaler för vuxen, 590 riksdaler för ungdom, och det var ändå bara bland de första korten jag kollade, som dessutom gäller för ett jämförelsevis löjligt stort område.

LifeandDeath:

Så staten utnuttjar bara att vi måste äta? Katastrof isf!

varför är det katastrof? jag har ju redan förklarat varför det finns moms på mat, de kommer undan med det. staten utnyttjar att du måste göra i princip allt du måste göra. moms betalar du på nästan allting, nästan hela tiden. det är uppenbarligen ett bra sätt att få in skattepengar, folk klagar inte särskilt mycket, samma system gäller i större delen av världen, och levnadskostnaderna beräknas utifrån det. så om du ska gnälla, var gärna mer specifik.

LifeandDeath:

Där håller jag inte alls med dig!

fast det där saknar helt relevans om du läser vad jag skrivit. i en fri marknad för skolor, utan statligt ägda skolor, så är det upp till de privatägda skolorna att välja sina nischer, och skolor kommer bara finnas i de segment som är lönsamma. för att kunna tillhandahålla utbildningar i segment som inte är lönsamma så kommer samhället vara tvungen att betala de privata skolorna långt mer, så hur det ser ut idag är verkligen inte representativt för hur det skulle se ut på en marknad helt utan statligt ägda skolor. du kan återkomma när du kan argumentera utifrån det, snarare än någon låtsasföreställning om hur det borde vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas nån dödar honom innan han hinner ta oss ännu närmre 1800-talet. Fyfan vad jag avskyr Reinfeldt.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

785 riksdaler för vuxen, 590 riksdaler för ungdom, och det var ändå bara bland de första korten jag kollade, som dessutom gäller för ett jämförelsevis löjligt stort område.

Behöver dock ett månadskort, göteborg ++. 1015kr.
​ http://vasttrafik.se/Priser--Produkter/Fardbevis-och-priser/omradesladdningar/Gotebor​g--/

Leijonsparf:

så om du ska gnälla, var gärna mer specifik.

Jag menar mer att det borde vara lägre moms på mat, och högre moms på tex alkohol och tobak. Och att skatta 33% av sin lön är inte heller okej med tanke på att vi ändå inte får någon bra sjukvård.

Leijonsparf:

du kan återkomma när du kan argumentera utifrån det, snarare än någon låtsasföreställning om hur det borde vara.

jag är trött och mår illa, orkar inte ens tänka. Men du har fel och jag har rätt. Over and out


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LifeandDeath:

Behöver dock ett månadskort, göteborg ++. 1015kr.

fast de priserna gäller ju bara när du är 25+, eller vad det var. och nu är även västtrafik ett undantag, det är billigare i större delen av sverige. och som sagt, att hävda att det kostar 1000 spänn i månaden utifrån vad det skulle kosta dig om du var sju år äldre är inte helt ärligt. din ekonomiska situation nu säger rätt lite om din ekonomiska situation om sju år, och vad du har råd med då.

LifeandDeath:

Jag menar mer att det borde vara lägre moms på mat, och högre moms på tex alkohol och tobak. Och att skatta 33% av sin lön är inte heller okej med tanke på att vi ändå inte får någon bra sjukvård.

momsen på mat är 12%, vilket inte är särskilt mycket alls. och momsen är högre på alkohol och tobak, närmare bestämt 25%, om jag inte minns fel. och större delen av skatteintäkterna kommer från punktskatter snarare än från moms. att gnälla över ett system som du överhuvudtaget inte verkar förstå känns lite genomskinligt.

vilka länder jämför du förresten med när du konstaterar att vi inte har någon bra sjukvård, och vilka situationer föreställer du dig där sjukvården skulle vara anmärkningsvärt dålig? jag personligen har inte så mycket att anmärka på vad gäller sjukvården, som kan lösas med politiska beslut, och definitivt inte genom privatiseringar.

LifeandDeath:

jag är trött och mår illa, orkar inte ens tänka. Men du har fel och jag har rätt. Over and out

din argumentation är rätt bristfällig. hur kommer det sig förresten att du inte ens kommenterar mina argument mot privatisering av skolan? jag börjar ana selektiv analfabetism.


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Det där med A-kassan känns ju som ett ganska genomskinligt försök att försvaga facket iaf.

Man måste ju säga att han gör om en försäkring till en skatt 😛


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

och nu är även västtrafik ett undantag, det är billigare i större delen av sverige.

Ja men eftersom att jag åker med dom är det deras priser jag bryr mig om.

Leijonsparf:

momsen på mat är 12%,

varför står det inkl moms 25% på alla kvitton på ica då?

Leijonsparf:

vilka länder jämför du förresten med när du konstaterar att vi inte har någon bra sjukvård, och vilka situationer föreställer du dig där sjukvården skulle vara anmärkningsvärt dålig?

Jag jämför inte med några länder, jag anser bara med att med den höga skatten vi har borde den vara bättre. Långa väntetider, och man får knappt någon hjälp. Man måste ju vara döende innan sjukvården i sverige reagerar!!!

Leijonsparf:

din argumentation är rätt bristfällig. hur kommer det sig förresten att du inte ens kommenterar mina argument mot privatisering av skolan? jag börjar ana selektiv analfabetism.

Jag är för trött i huvudet för att ens diskutera det. Tydligen så tycker har vi helt olika åsiker om privatisering av skolan. Jag tycker att det är bra, och du tycker att det är bra till viss del, men att statliga skolor ska finnas kvar så som jag har uppfattar det. Längre än så kommer vi antaligen inte komma vad jag än kommer med för argument. Jag vet icke vad selektiv analfabetism är, skulle gärna vilja ha en förklaring tack.


   
SvaraCitera