Aviseringar
Rensa alla

Relation - gjort slut - efterspelet


Ämnesstartare

Hej! 

Jag och min flickvän gjorde slut för cirka en vecka sedan, för att göra en lång historia kort, var vi tillsammans i ungefär 3 år och hon var min första flickvän. 

Vi bestämde oss för att göra slut eftersom det fanns inget kvar att hämta. Båda kände att det inte fanns någon glädje i något vi gjorde. Men vi gjorde ett bra "avslut", och fortsatte ändå att hålla kontakten, och vi lovade varandra att inte träffa andra på ett bra tag, eftersom att vi fortfarande tyckte om varandra jättemycket. Det var alltså inte något vi ville, men andra faktorer spelade in och vi kunde inte fortsätta ett förhållande. 

Fem dagar efter vi gjort slut drog hon på en fest, och dagen efter förslog hon att vi kunde träffa andra. Jag som inte på länga vägar hade släppt henne gick med på förslaget men förstod av erfarenhet att hon inte är någon som bara drar iväg och hoppar på en kille. Så jag sade : " Det funkar la..." 

Dagen efter gick hon ytterligare på en fest, och måndagen där på hade vi skola. Och vi skulle göra ett arbete tillsammans i skolan. Då dök det sedan upp ett sms på hennes mobil, med avsändaren "Marcus". Helhetsintrycket sade mig direkt att hon träffat någon ny redan efter en vecka. Och jag lämnade direkt salen och sade att  vi inte skulle fungera som vänner. Hon säger att hon fortfarande vill att vi ska vara vänner. Och att nu när vi har gjort slut, så sade hon att hon  ändå kan" Smsa med andra killar", men att vi fortfarande ska vara vänner. Hon menar på att det inte har hänt någonting och att dom bara sms:ar som vänner. Men sms:andet påbörjades efter att vi gjort slut. 

Jag mår jättedåligt av att ens vara nära henne när alla tankar dyker upp på alla killar som skulle vilja ha henne. Och hennes öppna inställning till att träffa andra, men då hon samtidigt säger att hon inte vill alls. Hon tänker sluta smsa med andra killar så länge vi fortsätter som vänner. Jag har absolut ingen idé om vad jag ska ta mig till, eller vad jag ska göra. Vad tycker ni ?


   
Citera
Ämnesstartare

ni har ju gjort slut. äger du henne eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte riktigt så situationen skall framgå. Vi har gjort slut. Frågeställningen i det här fallet är om vi ska fortsätta som vänner eller inte. Vill också fortsätta hålla kontakten. Men vet inte om det går eftersom hon gått vidare så snabbt. Förstår du mig nu ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ni kan väl fortsätta vara vänner även om hon har kontakt med killar? jag förstår inte problemet.


   
SvaraCitera

MMM_12@live.se:

Inte riktigt så situationen skall framgå. Vi har gjort slut. Frågeställningen i det här fallet är om vi ska fortsätta som vänner eller inte. Vill också fortsätta hålla kontakten. Men vet inte om det går eftersom hon gått vidare så snabbt. Förstår du mig nu ?

känn efter då. var det hon som gjorde slut med dig förstår jag om du har svårt att ba släppa alla känslor och bli vän, ni kanske behöver ett break från varann helt tills känslor lagt sig, och först då bli vänner igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är att jag kommer sätta begränsningar för henne, vilket är oacceptabelt, klart hon ska få träffa andra, men det är inte min innersta vilja, och jag har svårt att fortsätta en vänskap om hon är med en annan kille. Därför vill jag på ett sätt avböja vänskapen så hon inte hålls fast av mina vänskaps-krav.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i nuläget kan ni nog inte vara vänner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

ni har ju gjort slut. äger du henne eller?

han kan väl ändå bli sårad över att hon är med andra, fastän dom gjort slut?

TS, jag tror du bör låta bli att dra förhastade slutsatser. Hon gick ett SMS från en kille. Inget mer, inget mindre. Tala med henne om hur du känner och om hon vill träffa andra och du inte, kanske ni borde vara ifrån varandra ett tag så att du kan svalna av och läka. Sedan ni kan återuppta kontakten om ni fortfarande önskar.


   
SvaraCitera

av egen erfarenhet så funkar det inte att vara vänner - oavsett hur mycket man vill det. det är alltid något i vägen, man mår dåligt, är svartsjuk, misstolkar allt, överanalyserar, man mår piss och saknar personen etc etc etc. man drar bara ut på smärtan. fokus flyttas från vänskapen till allt det jobbiga som kommer med att break up. ni går i samma klass eller? det förvärrar ju det något otroligt eftersom ni inte kan bryta kontakten. 

ni kan inte lova varandra att inte träffa andra men ni kan lova att visa hänsyn (dvs inte trycka upp det i ansiktet på varandra att ni träffar andra). att snacka med andra distraherar en och är rätt vanligt att göra. gå ut och träffa folk du istället, fokusera på att må bättre men acceptera att du kommer må dåligt ett tag för du måste bearbeta det.


   
SvaraCitera
24/7
 24/7

Enligt mig så är det nog bäst om ni inte har kontakt såhär i början. Så alla känslor hinner lägga sig. Sedan, om det känns bättre efter ett tag, kan ni försöka er på vänskap. Mvh erfarenhet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

han kan väl ändå bli sårad över att hon är med andra, fastän dom gjort slut?

TS, jag tror du bör låta bli att dra förhastade slutsatser. Hon gick ett SMS från en kille. Inget mer, inget mindre. Tala med henne om hur du känner och om hon vill träffa andra och du inte, kanske ni borde vara ifrån varandra ett tag så att du kan svalna av och läka. Sedan ni kan återuppta kontakten om ni fortfarande önskar.

ja, det är klart. men det är skillnad på att vara ledsen över en förlorad relation och att försöka begränsa den andra parten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
ja, det är klart. men det är skillnad på att vara ledsen över en förlorad relation och att försöka begränsa den andra parten.

att vilja begränsa den andre och önska att den ville något annat kan vara ett uttryck för ens sorg, som jag tror det är i det här fallet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
att vilja begränsa den andre och önska att den ville något annat kan vara ett uttryck för ens sorg, som jag tror det är i det här fallet

jag antar att alla inte tänker på den andres bästa i alla fall. synd. man mår inte bättre själv av att få någon annan att må dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
jag antar att alla inte tänker på den andres bästa i alla fall. synd. man mår inte bättre själv av att få någon annan att må dåligt.

jag tror det är ganska mänskligt att det blir så när man är hjärtekrossad. påstår inte att det är särskilt bra, men en ihärdig önskan att det vore annorlunda är inte ovanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

jag tror det är ganska mänskligt att det blir så när man är hjärtekrossad. påstår inte att det är särskilt bra, men en ihärdig önskan att det vore annorlunda är inte ovanligt.

jag antar det.


   
SvaraCitera