Aviseringar
Rensa alla

Relationshjälp olycklig


Ämnesstartare

Åh jag går runt med ständig ångest över min nuvarande relation med min pojkvän. Detta är ganska komplicerat så kan bli en lång text.
Vi båda går sista året på gymnasiet, I SAMMA KLASS! Har inte vart kärlek innan, men för 9 månader sedan slog det till & vi var nykära osv. nu har vi vart tillsammans i 9 månader. I somras berättade dock han att han har varit kär i en tjej i klassen & jag blev direkt paranoid o reagerade på allt som hade med henne att göra. Dom är vänner(inte vänner som i att träffas, men vänner liksom). Han sa att det aldrig blev något mellan dom o att känslorna dog ut när han insåg att det inte skulle bli något mellan dom.
Jag har varit öppen med hur jag känner & tänker o säger att jag är rädd & han blånekar & säger att han VERKLIGEN inte känner något längre, men något i mig vägrar släppa det. Vet inte vad jag ska ta mig till & funderar nästan varje dag på att göra slut för jag mår illa o mår så dåligt. O han har sagt att han inte kan göra annat än att säga att sanningen att han inte känner något längre. Men jag står inte ut med känslan som vägrar släppa, & att vi alla går i samma klass.
Han säger att han bara vill ha mig & på riktigt ser en evig framtid med mig, & låter övertygande som fan. Men trots detta går jag runt med klump i magen & ångest, & stress & jag känner mig inte lycklig med honom på grund av detta. Vad kan man göra? Jag vill inte leva med en person som jag känner såhär med. Vill vara en glad & lycklig tjej som njuter av livet, & är jag med någon vill jag bara slippa denna känslan.
Känner också att om vi gör slut går vi alla i samma klass & det kommer vara så sjukt jobbigt, dock så är det sista året innan studenten men ändå. Vill inte må dåligt & vill inte sabba min skolgång. Vet inte vart jag ska ta vägen längre. Har vart påväg att göra slut några gånger men ångrar mig för att jag inte vågar. Hjälp mig, snälla. Behöver hjälp från olika håll.


   
Citera

Om du har så lätt för att bli svartsjuk känns det som något du måste jobba på, både för den här relationen och eventuella framtida relationer. Eftersom det inte har skett någonting än och det verkligen låter som om han talar sanning, så lär det heller inte hända någonting mellan dem och du har ingen anledning att oroa dig. 

Dessutom är det bara ett halvår kvar, och när du väl slipper se den här andra tjejen hela tiden känns det som om det skulle bli lättare för dig. 


   
SvaraCitera

Fråga tjejen vad hon känner för honom... Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Fråga tjejen vad hon känner för honom... Tumme upp

Jag vågar inte det.. Känns som jag bara kommer må sämre:(


   
SvaraCitera

Saraakarlsson:

Jag vågar inte det.. Känns som jag bara kommer må sämre:(

Tror ändå att det ä bra om du gör det. Svarar hon att hon inte gillar honom så kan du ju känna dig ganska lugn och svarar hon att hon gillar honom så ä du medveten om att hon gillar henne och så får du avgöra vad du gör då...


   
SvaraCitera
time
 time

Jag har typ varit i samma sits som du, men om du gör slut med din pojkvän ska det vara för att du inte längre är kär i honom, inte för att fly undan svartsjuka. Det går att träna bort svartsjuka, även om det kan kännas svårt och jobbigt. Det är det bästa alternativet, svartsjuka kan förstöra även de bästa relationer! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Jag har typ varit i samma sits som du, men om du gör slut med din pojkvän ska det vara för att du inte längre är kär i honom, inte för att fly undan svartsjuka. Det går att träna bort svartsjuka, även om det kan kännas svårt och jobbigt. Det är det bästa alternativet, svartsjuka kan förstöra även de bästa relationer! 

Ja asså, känns väl som att jag blir mindre kär när jag känner såhär, samt stöter bort honom. Hur gör man ens för att jobba bort svartsjuka? Alltid haft svårt med det


   
SvaraCitera
time
 time

Saraakarlsson:

Ja asså, känns väl som att jag blir mindre kär när jag känner såhär, samt stöter bort honom. Hur gör man ens för att jobba bort svartsjuka? Alltid haft svårt med det

Det är olika för alla men det handlar väl mest om att lära känna känslan, att förstå var den kommer ifrån, vad det är som triggar. Det är inte bara att "oj, tänk om han gillar henne" utan svartsjuka grundar sig ofta i en egen osäkerhet. Om du är trygg i dig själv och vet om dina starka och svaga sidor är det lättare att ha förtroende för en partner.


   
SvaraCitera

Aj aj, svartsjuka kan verkligen döda känslorna 🙁 Men tänk på att alla du möter har en historia, en bakgrund och de allra allra flesta har varit kära i andra tidigare. Och det är ingenting du kan ändra på. Har inte du själv varit kär i någon annan innan honom? Jag förstår att det måste vara jobbigt att se den tjejen han förut var kär i, men tiden går så fort och snart behöver ni inte mötas dagligen längre. Var i stället glad att han berättade för dig, det betyder att han litar på dig - och du kan inget annat än att lita på honom också, oavsett hur sårbar du känner dig då. Men jag tror att kärlek är att vara sårbar, att ge sig hän någon, att tro på allt personen säger för om det visar sig vara en lögn är det inte på ditt samvete utan den andres. 


   
SvaraCitera