Aviseringar
Rensa alla

Religiös eller ej?


Ämnesstartare

Eftersom vi bor i Sverige antar jag att den största delen här är icke religiös när samhället är så sekulärt som det är. Men alltid kul att diskutera så; är du religiös eller ej? Vad har du för trosuppfattning? Varför har du den trosuppfattningen?


   
Citera

Vad har du för trosuppfattning?
Islam 

Varför har du den trosuppfattningen?
För att den är perfekt och inte innehåller några som helst fel

Själv då ukhti?


   
SvaraCitera

Ateist. Religion är hjärntvätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

43434343:
Vad har du för trosuppfattning?
Islam 

Varför har du den trosuppfattningen?
För att den är perfekt och inte innehåller några som helst fel

Själv då ukhti?

Ma sha Allah. 
Jag är muslim också, wa alhamdulillah. 


   
SvaraCitera

bintdawah:

Ma sha Allah. 
Jag är muslim också, wa alhamdulillah. 

Alhamdulillah ukhti,  rëh muslimeen dem luk dit'la


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KycklingKalkon:
Ateist. Religion är hjärntvätt

Hur kommer det sig att du tycker det?


   
SvaraCitera

Ateist 


   
SvaraCitera

43434343:
Vad har du för trosuppfattning?
Islam 

Varför har du den trosuppfattningen?
För att den är perfekt och inte innehåller några som helst fel

Själv då ukhti?

Hur menar du med att den inte innehåller några fel?


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Hur menar du med att den inte innehåller några fel?

Islam är perfekt och fri från fel. Annars skulle jag inte vara muslim. 


   
SvaraCitera

Jag kallar mig själv för ateist eftersom det inte finns några belägg för att något gudomligt väsen finns.
       
Det finns lika mycket skäl att tro att kristendom är sann som det finns skäl att tro på islam, judendom, buddhism etc. Så det känns rätt onödigt att välja en religion överhuvudtaget då det är enbart en pytteliten chans att man har valt den rätta.
     
För att inte nämna alla inriktningar inom religioner (pinsamt att vara protestant och komma till helvetet för att man inte är med i Jehovas vittnen).


   
SvaraCitera

43434343:

Islam är perfekt och fri från fel. Annars skulle jag inte vara muslim. 

Wow


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonym321123:
Jag kallar mig själv för ateist eftersom det inte finns några belägg för att något gudomligt väsen finns.
       
Det finns lika mycket skäl att tro att kristendom är sann som det finns skäl att tro på islam, judendom, buddhism etc. Så det känns rätt onödigt att välja en religion överhuvudtaget då det är enbart en pytteliten chans att man har valt den rätta.
     
För att inte nämna alla inriktningar inom religioner (pinsamt att vara protestant och komma till helvetet för att man inte är med i Jehovas vittnen).

Hm, jag förstår på sätt och vis förvirringen kring att det finns flera religioner, och även inom olika religioner ytterligare uppdelningar.

Men även om du inte skulle bekänna dig till en religion skulle du ju kunna ha tankar om att det finns en Gud som har skapat jorden och givit liv till alla levande ting. Hur känner du kring det?


   
SvaraCitera

bintdawah: Men även om du inte skulle bekänna dig till en religion skulle du ju kunna ha tankar om att det finns en Gud som har skapat jorden och givit liv till alla levande ting. Hur känner du kring det?

Det är väl inte omöjligt att någon gud skapat allt liv, men jag tror inte att det är ett måste att någon gud gjort det.Om nu någon slags gud har skapat världen, så ser jag inget skäl att välja just en av religionerna som hävdar sig dyrka denna gud. Den sanna tron kan lika gärna ha dött ut, eller så har den aldrig avslöjats för någon människa.
 
Jag ser inte hur någon helig skrift, t.ex. koranen, är något bevis för någon guds existens.


   
SvaraCitera

Religion är skit.


   
SvaraCitera

HashtagLame:

Wow

Något nytt?


   
SvaraCitera