Aviseringar
Rensa alla

Religiösa friskolor


Ämnesstartare

Jag brukar ju ha TSKNAS på (vilket inte är så bra för studier och annat men skitsamma) och Soran rantar ju ibland lite om religion och när han sade att det första han skulle göra om han fick makt är att stänga alla religiösa friskolor (man kan ju hoppas att det andra är att börja betala underhåll för sin unge men det är en annan gång) så tänkte jag att detta måste jag polla om!


   
Citera
reben

nej för i helvete


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: NEJ

Är nog i regel emot friskolor då de aldrig blir de där mysiga veg-kooperativen som miljöpartister drömde om på 90-talet. Religiösa friskolor är en extra dålig idé, segregation och religiösa villfarelser är en dålig grogg till utbildningsväg att gå. Hur snören som Plymouthbröderna kan få driva egna skolor är beyond me verkligen. Vissa element av flumskola får man faktiskt ta tag i, ta tag i rejält.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner inte man ska blanda in religion i skolan. det är en neutral plats där alla ska kunna vara oavsätt läggning, tro osv... 
Om du ska / vill lära dig mer om din religion så får då gå på någon extra skola på kvällen eller så. 


   
SvaraCitera

isola:
Ja!

 Är man ex. kristen, muslim eller jude kanske man känner sig mer trygg i att gå i en skola med personer från sin egna religion. Om man vill, får man! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Näää.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou:

 Är man ex. kristen, muslim eller jude kanske man känner sig mer trygg i att gå i en skola med personer från sin egna religion. Om man vill, får man! 

Här är det ju tyvärr föräldrarna som bestämmer att barnen ska indoktrineras till deras tro och lära sig saker som inte är vetenskapligt bevisade. Tycker nog ej att sådant ska få ske i ett sådant fritt samhälle som Sverige där alla ska få skapa sig en egen uppfattning vad religion beträffar.


   
SvaraCitera

isola:

Här är det ju tyvärr föräldrarna som bestämmer att barnen ska indoktrineras till deras tro och lära sig saker som inte är vetenskapligt bevisade. Tycker nog ej att sådant ska få ske i ett sådant fritt samhälle som Sverige där alla ska få skapa sig en egen uppfattning vad religion beträffar.

Aha, menar du att det är religions undervisning. Typ inte evolution och sånt


   
SvaraCitera
sudd
 sudd

Vad skadar det om det finns religiösa friskolor? Det är väl upp till föräldrarna att se vad som är bäst för deras ungar, inte staten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Här är det ju tyvärr föräldrarna som bestämmer att barnen ska indoktrineras till deras tro och lära sig saker som inte är vetenskapligt bevisade. Tycker nog ej att sådant ska få ske i ett sådant fritt samhälle som Sverige där alla ska få skapa sig en egen uppfattning vad religion beträffar.

Barn kan inte alls ha en egen vilja och säga emot?
Jag känner flera från kristna hem där föräldrarna velat att de ska gå på religiös friskola men där ungarna sagt nej. Inte alltid av orsaken att skolan är religiös.
Du får det att låta som om föräldrarna inte ger ungarna något val, vilket de ibland inte gör, men du drar alla över en kant.

Sen finns det inget som säger emot att man skapar sig en egen uppfattning om man går på en religiös skola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: NEJ

inga statligt eller kommunalägda hellerrrrrrrrrrrr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:

Barn kan inte alls ha en egen vilja och säga emot?
Jag känner flera från kristna hem där föräldrarna velat att de ska gå på religiös friskola men där ungarna sagt nej. Inte alltid av orsaken att skolan är religiös.
Du får det att låta som om föräldrarna inte ger ungarna något val, vilket de ibland inte gör, men du drar alla över en kant.

Sen finns det inget som säger emot att man skapar sig en egen uppfattning om man går på en religiös skola.

Jodå men det är svårt när man är sex år och ska börja i skolan. Sedan är det ju föräldrarna som bestämmer vilken skola man ska gå i.
Nej jag drar inte _alla_ över en KAM.

Nej men då går man ju emot det man fått lära sig och hade kunnat gå i en vanlig skola som hade kunnat lägga krutet på ngt annat ist för religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Nej jag drar inte _alla_ över en KAM

Båda funkar Rullar ögonen

isola: Nej men då går man ju emot det man fått lära sig och hade kunnat gå i en vanlig skola som hade kunnat lägga krutet på ngt annat ist för religion.

Inte nödvändigtvis. Det är inte som om man bara läser religion varje lektion...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: nej bara om:

Högre press läggs på skolorna för att stoppa islamofobin, folk som ber får konstiga blickar, utefryses , kvinnor i slöja diskrimineras och mobbas ut. Muslimerna hamnar utanför de strukturella normerna. Mycket större press bör läggas på skolan. Skamligt. Därför bör man göra upp en genus och anti-diskrimineringsplan emot islam i skolan. Då kan de lägga ner friskolorna tycker jag, annars så förstår jag varför Söt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:

Båda funkar Rullar ögonen

Inte nödvändigtvis. Det är inte som om man bara läser religion varje lektion...

Nej. Att det finns många som har samma grammatiska okunskap gör det ej rätt.

De flesta följer läroplanen tills det gäller att lära ut evolutionsvetenskapliga grejer. Dock skapar det en vi och dem-mentalitet och manifesterar urgamla patriarkala strukturer.


   
SvaraCitera