Aviseringar
Rensa alla

Religiösa friskolor


Ämnesstartare

isola: Nej. Att det finns många som har samma grammatiska okunskap gör det ej rätt.

Ja, då har väl svensklärarna jag haft på högstadiet och på gymnasiet haft fel.

isola: De flesta följer läroplanen tills det gäller att lära ut evolutionsvetenskapliga grejer. Dock skapar det en vi och dem-mentalitet och manifesterar urgamla patriarkala strukturer.

Har du själv deltagit på sådana lektioner på en religiös skola?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:

Ja, då har väl svensklärarna jag haft på högstadiet och på gymnasiet haft fel.

Har du själv deltagit på sådana lektioner på en religiös skola?

Hoppas verkligen att du hörde fel isf!

Jag tror inte att någon upplevt allt de har åsikter om, dock behöver man inte göra det i detta fall för att förstå att undervisningen är vinklad på ett speciellt vis och fråntar barnen en objektiv undervisning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Hoppas verkligen att du hörde fel isf!

Jag tror inte att någon upplevt allt de har åsikter om, dock behöver man inte göra det i detta fall för att förstå att undervisningen är vinklad på ett speciellt vis och fråntar barnen en objektiv undervisning.

Ja, jag hörde fel flera gånger...

Med andra ord vet du inte exakt vad som sägs och har inget exempel på det, så jag förstår inte varför du klankar ner på skolor du inte gått på bara för att du är av en annan trosuppfattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:

Ja, jag hörde fel flera gånger...

Med andra ord vet du inte exakt vad som sägs och har inget exempel på det, så jag förstår inte varför du klankar ner på skolor du inte gått på bara för att du är av en annan trosuppfattning.

Att de övht utgår ifrån en viss religion och inte ifrån objektivitet räcker.


   
SvaraCitera

Nej det är bra för ungarna att de kan få en sekulär utbildning så att de sedan kan tänka mer kritiskt. Sedan kan de välja själva om de vill fortsätta att tro.
Annars finns det en risk att de blir hjärntvättade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förbjud religiösa friskolor på facebook.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här kan du se hur mycket du spar i skatt om du lämnar svenska kyrkan.

M.Sc. Magnus 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jlivingstonsg:
Här kan du se hur mycket du spar i skatt om du lämnar svenska kyrkan.

M.Sc. Magnus 

det är rätt irrelevant i denna tråd. då svenska kyrkan är mkt verksam inom välgörenhet så är det korkat att gå ur den.


   
SvaraCitera

HeyIJustMeetYou:

 Är man ex. kristen, muslim eller jude kanske man känner sig mer trygg i att gå i en skola med personer från sin egna religion. Om man vill, får man! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou:

 Är man ex. kristen, muslim eller jude kanske man känner sig mer trygg i att gå i en skola med personer från sin egna religion. Om man vill, får man! 

Sverige behöver knappast mer segregation, dessa ack så fria skolor sliter sönder svenskarnas solidaritet och förståelse för andras synsätt eller klass-situation. Man borde inte få även om man vill.


   
SvaraCitera

Skola och religion ska hallas isar. En skola ska inte ha en religios inriktning. Spelar ingen roll vad det ar for religion.

Har dock ingenting emot friskolor. Jag gick sjalv pa friskola och fick en fantastiskt bra start och tyckte att bade gymnasiet och universitet blev enklare for att jag redan hade vana av att ta eget ansvar for mitt larande och min planering fran grundskolan.


   
SvaraCitera

dazed:

Sverige behöver knappast mer segregation, dessa ack så fria skolor sliter sönder svenskarnas solidaritet och förståelse för andras synsätt eller klass-situation. Man borde inte få även om man vill.

Förstår ingenting det du skrev utom det sista


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HeyIJustMeetYou:

Förstår ingenting det du skrev utom det sista

Det finns en problematik i att friskolor gör att folk inte utsätts för möten som kan skänka förståelse för andra människor som inte kristen, muslim eller kanske förmögen. Man förlorar de s.k. kamrateffekterna.


   
SvaraCitera

HeyIJustMeetYou: Är man ex. kristen, muslim eller jude kanske man känner sig mer trygg i att gå i en skola med personer från sin egna religion. Om man vill, får man!

Ska samma gälla kulter och sekter också?


   
SvaraCitera