Aviseringar
Rensa alla

Religiösa har lägre IQ


Ämnesstartare

En ny studie visar det som kanske inte är så oväntat -
religiösa människor är mindre intelligenta än icke religiösa människor. Studien visar att religion är fördummande.

Detta baseras på en vetenskaplig undersökning som har
varit pågående i över tio år och den arbetade om relationen mellan intelligens
och religion utifrån 53 av 63 studier.
Den baseras på studier som har förts från 1928 till 2012. Desto tidigare ett barn går ifrån religionen, desto större chans har barnet att bli intelligent.

 

SAMMANFATTNING AV STUDIEN:

http://www.independent.co.uk/news/science/religious-people-are-less-intelligent-than-atheists-according-to-analysis-of-scores-of-scientific-studies-stretching-back-over-decades-8758046.html

KÄLLA:

http://psr.sagepub.com/content/early/2013/08/02/1088868313497266.abstract

Åsikter?


   
Citera

Inte förvånad, inte heller jag hör detta påstående.
Dock så KAN det ju kanske lätt kränka de stackars religiösa människorna så man får akta sig för vad man säger..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hög IQ är oattraktivt 

föredrar andra former av intelligens. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är en väldigt kontroversiell studie, men att den skulle vara kränkande är naturligtvis inte sant. Det viktiga är ju sanningen. Om något så kan studien visa hur farligt religion är och varför den måste bekämpas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det har du faktiskt rätt i 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:
Det är en väldigt kontroversiell studie, men att den skulle vara kränkande är naturligtvis inte sant. Det viktiga är ju sanningen. Om något så kan studien visaarrow-10x10.png hur farligt religion är och varför den måste bekämpas.

Världen kan börja med att bekämpa såna människor som dig, de är drf världen är så intolerant emot sina med människor . Tror ingen person här på UM vill höra din JÄVLA SMÖRJA FÖR VI VET REDAN VAD DUU TYCKER OM Religion ! SÅ KÄFTEN !  


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

oavsett om det skulle vara så eller inte, så är det viktigare att se på vad tro gör för människor och samhällen. Hur den yttrar sig och varför den alltid finns i olika form. Ser perosnligen  inte religioner som ett problem fören det rör sig om fundamentalism, och det är lika skadligt oavsett om den är på religiös, politisk eller någon annan grund.


   
SvaraCitera

Patrick:
Det är en väldigt kontroversiell studie, men att den skulle vara kränkande är naturligtvis inte sant. Det viktiga är ju sanningen. Om något så kan studien visa hur farligt religion är och varför den måste bekämpas.

Jag håller med helt och hållet, men det är ju ganska uppenbart att det lär tolkas som kränkande av vissa...
Det är ju inte kul att bli kalla mindre intelligent


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta känns lika pålitligt som dina källor angående homosexualitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carl hitman:

Jag håller med helt och hållet, men det är ju ganska uppenbart att det lär tolkas som kränkande av vissa...
Det är ju inte kul att bli kalla mindre intelligent

Viktigt att påpeka är ju att det knappast gäller alla religiösa... finns många religiösa som är intelligenta men för tjuriga för att överge sin tro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maki:
Detta känns lika pålitligt som dina källor angående homosexualitet.

Det var min egen studie, ingen annans.


   
SvaraCitera

Patrick:

Viktigt att påpeka är ju att det knappast gäller alla religiösa... finns många religiösa som är intelligenta men för tjuriga för att överge sin tro.

Helt sant!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, mindre intelligenta människor är oftare religiösa. Viktig distinktion. Detsamma gäller också för övrigt konservativa, sexister, främlingsfientliga, rasister, homofilofober et cetera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns exempelvis många forskare och vetenskapsmän (eller kvinnor) som är enormt intelligenta men fortfarande vägrar att överge sin religiösa tro oavsett hur mycket som talar emot deras tro. En del anser ju att desto mer motbevisad,  och desto mer man trots trots detta, desto mer bättre troende är man. Det tycker jag själv är helt absurt. som att säga att om man vägrar se sanningen i vitögat är man duktig.

Faktum är dock att religion knappast kan ses som ett bra redskap för kritiskt tänkande,...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 

Aaron: JÄVLA SMÖRJA FÖR VI VET REDAN VAD DUU TYCKER OM Religion ! SÅ KÄFTEN !

När jag är det minsta kritisk mot religion eller dina snurriga konspirationsteorier då flyter dina känslorna upp i form av väldigt arga inlägg, personangrepp, och CAPS-lock skrivande.

Jag tvingar ingen att läsa tråden. Jag tvingar ingen att skriva i tråden.  Är du inte intresserad - skriv inte i tråden. Jag har rätt att uttrycka mig. Om du ska använda sådant där ovårdat språk och dra ner diskussionen på dagisnivå så tycker jag inte att du ska skriva i tråden alls. Börjar du kasta personangrepp på mig eller någon annan så kan du räkna med repressalier.

Din attityd är inte välkomen. Jag  beundrar människor som inte håller med mig i det jag säger men som fortfarande inte blir helt vilda och kastar ur sig strunt. Det är sånna människor jag vill diskutera med. Inte sånna som dig.

Bespara dig att besvara det här inlägget. Det är offtopic ändå. Ville bara klargöra detta.


   
SvaraCitera