Aviseringar
Rensa alla

Religiösa har lägre IQ


Patrick. Bara en fundering. Hur gammal är du?

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du som inte är religiös, anser du att du är inteligentare än alla andra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aaron:

Världen kan börja med att bekämpa såna människor som dig, de är drf världen är så intolerant emot sina med människor . Tror ingen person här på UM vill höra din JÄVLA SMÖRJA FÖR VI VET REDAN VAD DUU TYCKER OM Religion ! SÅ KÄFTEN !  

Även om han tillhör den där läga iq skalan som inte kommit så långt i sina tankebanor än. Så kan väl du vara bättre och förklara för han:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är inte så simpelt o svartvitt som du tror att det är. "Är man religiös så är man dum" det handlar väldigt lite om intelligens om man är/eller blir troende o mer på kultur samt hur människan funkar.Hur sammhället man växer upp i ser ut. Och vad dem ledande i kulturen har för åsikter.


   
SvaraCitera

är religös och kan säga att jag har träffat väldigt, väldigt dumma ateister också. Men beror på situationen. Inom olika religioner finns kulturer som inte direkt pratar om att lära ut kunskap och de religiösa ägnar sig istället åt att göra andra saker. Men själv tycker inte jag att IQ bedömer hur smart man är eller inte är, jag tycker att man är smart om man kan respektera människor och inte slösa sin tid på att hänga ut olika sorters människor. Man är smart om man kämpar för minoriteter och om man slösar sin tid på saker man älskar. 🙂 gick lite off topic, menmen

Ä


   
SvaraCitera

LolaRose:
Du som inte är religiös, anser du att du är inteligentare än alla andra?

Ateister som slösar sin tid på att hänga ut religösa människor på sin fritid är nog de dummaste av de dummaste enligt mig :). Finns självklart ateister som respekterar religion och det är nog det smartaste man kan göra. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fkpaw:
det är inte så simpelt o svartvitt som du tror att det är. "Är man religiös så är man dum" det handlar väldigt lite om intelligens om man är/eller blir troende o mer på kultur samt hur människan funkar.Hur sammhället man växer upp i ser ut. Och vad dem ledande i kulturen har för åsikter.

Det har jag aldrig skrivit heller. Du lägger ord i min mun.

Det undersökningen visar är att människor med lägre intelligens har större benägenhet att ägna sig åt religion. Att det sedan anses normalt att höra röster i sitt huvud, se väsen, prata med döda människor, och tro att det sitter en osynlig gubbe (religiösa har alltid en benägenhet att vara stensäker på att just deras Gud är Gud) uppe i himlen som styr allt det är nästan ironiskt. Istället är det människor som försöker förklara hur urbota dumt detta är som är ''de mindre intelligenta''. De som inte respekterar religion. Varför ska man respektera sånt tjafs? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Det har jag aldrig skrivit heller. Du lägger ord i min mun.

Det undersökningen visar är att människor med lägre intelligens har större benägenhet att ägna sig åt religion. Att det sedan anses normalt att höra röster i sitt huvud, se väsen, prata med döda människor, och tro att det sitter en osynlig gubbe (religiösa har alltid en benägenhet att vara stensäker på att just deras Gud är Gud) uppe i himlen som styr allt det är nästan ironiskt. Istället är det människor som försöker förklara hur urbota dumt detta är som är ''de mindre intelligenta''. De som inte respekterar religion. Varför ska man respektera sånt tjafs? 

Sätter ord i mun på dig? Att säga det sen skriva som du skrev, så vinklat som du skrev är väldigt motsägelsefullt.Man ska inte respektera åsiktens innehåll utan rätten för de som inte tycker/tror som du att tycka i sig.  Respektera människan i sig.
Att ens försöka dra en slutsats på endast religionens sammankoppling med inkompotens utan att se på det i ett störe pespektiv är en brist på intelligens. Att inte förstå hur mycket mer som spelar in. Sen att du lyckats googla fram den här forskningen för att den har mediavärde är en annan sak. Tänk själv och gör det inte så lätt för dig att du bara ser allt från din egen plats i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har aldrig kommit överens med religiösa så jag har ej haft benägenheten att studera lägra intelligenta hmmm får nog överväga det innan jag som många andra drar slutsatser att patrick har felSkeptisk.


   
SvaraCitera

Aaron:

Världen kan börja med att bekämpa såna människor som dig, de är drf världen är så intolerant emot sina med människor . Tror ingen person här på UM vill höra din JÄVLA SMÖRJA FÖR VI VET REDAN VAD DUU TYCKER OM Religion ! SÅ KÄFTEN !  

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att jämföra IQ känns mindre intelligent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Onödigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:
Att jämföra IQ känns mindre intelligent.

Varför?

Vad undersökningen visar är väl anledningen till varför religiösa tror på dessa sagor. De har inte förmågan att studera på riktigt, och därför blir en sagobok en enkel, pedagogisk förklaring som inte kräver något kritiskt tänkande, utan bara blind tro och lydnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Varför?

Vad undersökningen visar är väl anledningen till varför religiösa tror på dessa sagor. De har inte förmågan att studera på riktigt, och därför blir en sagobok en enkel, pedagogisk förklaring som inte kräver något kritiskt tänkande, utan bara blind tro och lydnad.

Du är medveten om att  Albert Einstein var Judisk?


   
SvaraCitera
time
 time

Sägmig:

Du är medveten om att  Albert Einstein var Judisk?

En kan ha judiskt ursprung utan att vara religiös. T ex jag. Religion är kulturellt, inte biologiskt.


   
SvaraCitera