Aviseringar
Rensa alla

religion är läskigt


Ämnesstartare

vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

ibland.
strukturen är obehaglig och jag gillar inte att så mycket maktspel och ekonomisk strategi ligger bakom.
men att tro verkar vara skönt, om en kan hålla det på en schysst nivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Religion har alltid varit läskigt.
Därför jag håller mig borta från det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man kan övertyga folk om exakt vad som helst ^^^^^^^^^^^^^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

urgh:
ibland.
strukturen är obehaglig och jag gillar inte att så mycket maktspel och ekonomisk strategi ligger bakom.
men att tro verkar vara skönt, om en kan hålla det på en schysst nivå.

tycker mest att det känns som att man har ansvar för att vara på ett visst sätt och att man blir dömd om man inte är på det viset, och att man skyller sina problem på annat och ber någon som inte finns om hjälp. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns inte som att religion används på ett bra sätt. Jag tror att religion kanske hade kunnat vara en bra sak om människan inte förstört det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

tycker mest att det känns som att man har ansvar för att vara på ett visst sätt och att man blir dömd om man inte är på det viset, och att man skyller sina problem på annat och ber någon som inte finns om hjälp. 

jo. men det är också olika från församling till församling, och person till person. förstås.
jag håller mig borta från sådant, är inte särskilt övertygad om någon högre makt och har svårt för att anta rollen som fan-girl, men jag känner en del troende som ändå är väldigt fria i sin tro.
det verkar vara gött.


   
SvaraCitera
reben

organiserad e


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Det känns inte som att religion används på ett bra sätt. Jag tror att religion kanske hade kunnat vara en bra sak om människan inte förstört det. 

religion finns inte utanför människan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du pratar om det som om det är något som skulle kunna vara en egen organism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja            


   
SvaraCitera
Draug

undrar hur många som har mördats i religionernas namn. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

urgh:

religion finns inte utanför människan.

Haha menade inte så. Oftast är ju religion en tolkning, och om människan istället tolkat det på ett bättre sätt än döda och dumheter tror jag att religion hade kunnat vara ok, många människor vill ha något att tro på. Men så som religion är idag med makt, krig med mera är det inge vidare. Även om vi skulle "ta bort" de religioner vi har idag, skulle antagligen nya snabbt etableras. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:
Religion har alltid varit läskigt.
Därför jag håller mig borta från det.

trodde du var troende igen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ehd:

trodde du var troende igen

Det är han.. Men hör inte till någon religion om jag har förstått det hela.. :s 


   
SvaraCitera