Aviseringar
Rensa alla

Religion: bra eller dåligt?


Ämnesstartare

Hej!
Jag går 3e året i gymnasiet och vår sista uppgift i religionskunskap är att vi ska göra en undersökning om något som handlar om religion, etik eller liknande.
Det är här ni kommer in. Jag skulle behöva eran hjälp och det är helt fritt hur utförligt ni vill svara och jag räknar med att alla svar är er sanna åsikt!
Så utan att dra ut på det hela, här är min frågeställning:
Vad är er syn på religion generellt sätt? Bra, dåligt? Utveckla gärna men går även bra om ni bara slänger in er första tanke!


   
Citera

laht:

dåligt

dumma, vidskepliga.


   
SvaraCitera

Finns en miljard sådana här trådar redan. Men vill du ha en bra genomgång av argument för och emot religiöst inflytande finns det en jättebra debatt mellan Tony Blair och Christopher Hitchens att titta på här:

Sammanfattning: http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-11843586
Hela debatten:
+ efterföljande videos


   
SvaraCitera

Beror på. Jag tycker att en som tror på en specifik religion är torr, saknar fantasi, och att denna person är konstig att tro på något som saknar fakta. Att personen t.ex tror på en bok och följder den dagligen, ber etc etc. Att visssa menar att alla vi är syndare.

Okej om en person hittar på en egen teori och är fast vid den, men ananrs... usch [no-no]

Vi är här för att knulla och hitta föda ffs! så lätt är det!

Jag ser naturligvis inte ner på någon för dess tro, men tycker att personen i fråga har troligen brist på fantasi.


   
SvaraCitera

det finns alltid nackdelar o fördelar.


   
SvaraCitera