Aviseringar
Rensa alla

Religion och politik i skolan?


Ämnesstartare

Hej på er alla! D e så här att på biblioteket på min skola så har vi de tio budorden inramade och andra guds ord inramade som tavlor. Det är en helt vanlig kommunal skola. Dessutom är biblotikarien kristen och väldigt öppen med d. Undrar om d är tillåtet egentligen?
Sen undrar jag om samhällskunskapläraren eller för den delen andra lärare har rätt att uttrycka sina politiska åsiker och tro. Både på högstadiet och gymnasiet.

Om detta inte är tillåtet; vad finns det man kan göra?
Tack hej ///////NeMo


   
Citera
Åtta

På mitt gymnasium stod det "Bedj och arbeta", samt fyra ledord i sann fascistisk anda. [smile]

Som svar på din andra fråga så ja, din samhällskunskapslärare får uttrycka sina politiska åsikter. Dock får läraren inte låta dem påverka undervisningen.


   
SvaraCitera

Bibliotekarien får vara kristen och öppen, och man får ha Guds Ord enligt kristendomen inramade. Det kallas religionsfrihet.

Och lärare får ha åsikter och yttra sig om dem. Det kallas åsikts- och yttrandefrihet. Men, som sagt, de får inte låta det påverka undervisningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är fullt tillåtet.

Är det verkligen så svårt att stava ordentligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Sen undrar jag om samhällskunskapläraren eller för den delen andra lärare har rätt att uttrycka sina politiska åsiker och tro. Både på högstadiet och gymnasiet.

Läraren får uttrycka sina åsikter, däremot måste läraren vara väldigt tydlig om att de handlar om just dennes åsikter och absolut inte fakta. Om läraren väljer att dela med sig av sina åsikter bör den också vara öppen med att tala om var denne står politisk, tex genom att säga att "jag är socialdemokrat eller jag är moderat osv" så att de baserat på den kunskapen kritiskt kan värdera vad läraren säger.

Då detta kräver en hel del av eleverna så är min personliga åsikt att detta inte är så lämpligt, i alla fall inte om det handlar om yngre elever då flera av dessa kanske inte är mogna nog att just kritiskt värdera vad läraren säger. Men bland de äldre eleverna på gymnasiet borde detta fungera.

Personligen gillar jag samhällslärare som är lite provocerande, men det menar jag sådana som hela tiden tar ställning i frågorna inte efter vad den själv tycker utan för vad eleverna inte tycker, då kan riktigt heta debatter uppstå.

Själv såg jag min samhällskunskapslärare från gymnasiet, en tid efter att jag hade tagit studenten, när han var med på något politiskt engagemang, partiet som hade detta och som han tydligen tillhörde var verkligen ett som om jag hade gissat vilket parti han röstade på så hade jag aldrig gissat på det. Han var en av de absolut bästa lärare jag haft under min skolgång.


   
SvaraCitera

Jag vet inte vad som gäller överlag eller om det finns speciella stadgar, men i grundskolan (gick på en friskola med humanistisk inriktning) berättade inte vår samhällskunskapslärare vilken politisk uppfattning han hade. Faktum var att vi frågade honom flera gånger, men han hänvisade till att det inte var tillåtet att avslöja detta då det kunde påverka eleverna. Som sagt vet jag inte vad som gäller, det är bara min erfarenhet.
Min samhällskunskapslärare på gymnasiet uttalade sig inte om vilket parti hon tillhörde. Trots det var du tvungen att vara en idiot för att inte förstå på vilken sida av skalan hon stod, genom att racka ner på Alliansens förslag, vara negativ till utförsäljningen av statliga bolag och satte även diverse nedlåtande etiketter på Sd.

Den senare är ett typexempel på en dålig samhällskunskapslärare. Istället ska man vara så objektiv som möjligt, och som tidigare talare sa gärna uppmuntra eleverna till nya tankesätt genom att vara lite provocerande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När man orkar bry sig såpass mycket om något liknande så att man orkar göra en tråd på avskrädeshögen UM, ja då har det gått långt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera