Aviseringar
Rensa alla

Religionen på väg att dö ut.


Ämnesstartare

​Här kan ni läsa artikeln.

"Religionen är på väg att dö ut i nio västerländska demokratier.

Det är bland annat i Irland, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Nederländerna, Österrike, Tjeckien, Finland och Schweiz som religionen ligger risigt till, rapporterar CNN.

Det är en grupp matematiker som förutspått utvecklingen i en modell med hjälp av folkbokföringsstatistik som sträcker sig hundra år tillbaka.

I nio länder fick man tillgång till tillräcklig data för att göra den detaljerade uträkningen.

I Nederländerna är 40 procent inte anslutna till en religion i dag, men 2050 kommer hela 70 procent stå utanför en organiserad religion. I Tjeckien är majoriteten av befolkningen redan idag inte anslutna till en religion.

Även i djupt katolska Irland kommer de organiserade religionerna tappa medlemmar.
1961 var endast 0,04 procent inte med i kyrkan. 2006 hade procenttalet stigit till 4,2.

Profetian bygger på två viktiga sociologiska antaganden. Att det är mer attraktivt att vara del av majoriteten än minoriteten. Och att det ger mer sociala, ekonomiska och politiska fördelar att inte vara ansluten till kyrkan i de länder där färre är anslutna.

Den muslimska invandringen till länderna kan förändra verkligheten, men matematikerna tror ändå att deras uträkning kommer att hålla."

Även svenska kyrkan tror sig tappa 1 miljon medlemmar över de närmsta 10 åren.

Värt att nämna är att statistiken säger inget om huruvida folk är troende, utom om de är med i en religiös församling.

Frågeställning: Tror ni att religionen är på väg att dö ut här i västvärlden? Bra/dåligt?

Motivera era åsikter och använd er utav källor.


   
Citera
Ämnesstartare

Hoppas!! [bigsmile] *håller tummar, tassar och tår*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Både ja och nej. Den håller på och kommer garanterat dö ut i vissa länder, men andra kommer hålla fast vid sina ett bra tag till.

Dessutom är jag fullt övertygad om att där en religion dör, kommer en ny ta vid. Mänskligheten fungerar så, har alltid fungerat så och kommer aldrig sluta fungera så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror att det där går i perioder (menar inte spann på tex tio år, utan hundratals).
Det som är bra med religion är att det kan skapa samhörighet och ger förklaringar till mycket abstrakt(för de som tror så klart), annars tillför det mest bråk och knas.
Men människan hittar andra sätt, både till att förklara världen och att bråka/vara knasig.

Personligen har jag ingenting emot att religion "försvinner" eftersom jag inte är troende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asså jag fattar inte va man ska göra med alla döingar om man inte har någon religion [sad] Då lär man ju inte ha begravning i kyrkan. Ska man ha begravning på ica eller ikea? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Ska man ha begravning på ica eller ikea?

I bankvalv, överlag känns det som att profit är de flestas religion så det vore passande [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Dessutom är jag fullt övertygad om att där en religion dör, kommer en ny ta vid.

Tvivlar på det.

Jonnybravo91:

Mänskligheten fungerar så, har alltid fungerat så och kommer aldrig sluta fungera så.

Vad baserar du det på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

[y]

Bankvalv känns inte så sexigt [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Bankvalv känns inte så sexigt

Jag tycker inte profit är så sexigt heller, så det kommer säkert bli uppskattat!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Vad baserar du det på?

Vår historia. Vi har inte dyrkat gudar och annat övernaturligt i hundratusentals år bara för att sluta nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan inte socialdemokratin dö ut också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Kan inte socialdemokratin dö ut också.

hej [blush]

har aldrig sagt detta men jag älskar din avatar. skrattar ibland åt den. berättade för polare irl om din avatar o dom skratta också. den där posen av just den mannen är så klockren [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samhället blir bara hårdare och hårdare samtidigt då är det historiskt sett så att folk blir mer religiösa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

retstickan:

har aldrig sagt detta men jag älskar din avatar.

Vet att den är awesome [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vår historia. Vi har inte dyrkat gudar och annat övernaturligt i hundratusentals år bara för att sluta nu.

Låter inte alls logiskt. Det kommer ju ta tid, men en stor orsak till att vi varit religiösa är ju för att finna svar på frågar vi inte kunnat lösa själva. Nu har vi mer kunskap.


   
SvaraCitera