Aviseringar
Rensa alla

Religionen på väg att dö ut.


Ämnesstartare

Dock kan det ju hända att det stannar kvar i små grupper, men inte att "hela land" är religiösa som idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Guys, on topic please.

Vill gärna ha reda på vad ni tror!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Låter inte alls logiskt. Det kommer ju ta tid, men en stor orsak till att vi varit religiösa är ju för att finna svar på frågar vi inte kunnat lösa själva. Nu har vi mer kunskap.

Roll on:

Dock kan det ju hända att det stannar kvar i små grupper, men inte att "hela land" är religiösa som idag.

Det håller jag med om. Att det varit hela länder som styrts efter en religion är en ren maktfråga framför en trosuppfattning. Vad jag argumenterar för är att religion i öht skulle kunna upphöra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Tror ni att religionen är på väg att dö ut här i västvärlden? Bra/dåligt?

Religionen kommer alltid att leva vidare. Skulle våra religioner dö ut så kommer ett substitut att ersätta den. Människan är skapad för religion, alla kulturer har det och har alltid haft, även dom mest isolerade. Om inte annat så kommer den leva vidare i vår kultur, som varit med och formats av religion.

Alla länder som är listade ovan är protestantiska eller reformativa länder. undantaget är irland, som inte ens borde vara med där i vilket fall. Dessa länder har en tradition av en lägre religiöst inflytande i samhället, länderna blev det just för att en gång i tiden slippa påvens inflytande över kyrkan.


   
SvaraCitera

Jag tror det är mycket möjligt att religionen som någon sorts statligföreningsverksamhet kommer dö ut sakta men säkert. Dock är jag övertygad om att människor kommer fortsätta söka gemenskapen i en församling och en trygghet i sin tro. Dessutom tror jag att Gud rycker och drar i människor oavsett vetenskap eller inte.

De människor som hängt med i kyrkor för undervisning och "bara för att", de är jag dock övertygad om att de kommer försvinna.

En ren motsatsgrej är också att det skulle kunna bli så att människor kommer vilja ta ett steg till baka i utveckling (p g a vår stressiga informationsmiljö där man sak hinna med allt och alla och har otroligt många krav) som en ren protest och gå med i religiösa samfund dels för trösten, men som en princip för att sticka ut. Beklagligt, men människor gillar att bli lurade. Menar nu inte att man per definition är lurad om man blir religiös, men man kan vara religiös på olika goda grunder. 😛


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Frågeställning: Tror ni att religionen är på väg att dö ut här i västvärlden? Bra/dåligt?

Det kommer alltid att finnas fanatiker. Jag är mer oroad över trenden i andra delar av världen. Religioner är ett gissel som dessvärre borde visa en motsatt trend - den västerländska kanske?


   
SvaraCitera

Tycker religioner är läskiga, massa människor som gemensamt tror på massa hokus-pokus och gamla berättelser med änglar och andra sagofigurer. Vad värre är ska dessa tokerier tas på allvar och t ex få styra samhället på olika sätt enligt vissa [shake]

Nu menar jag alltså den äldre formen av religion. Jag hoppas den dör ut, och viss chans finns kanske? Allt fler blir utbildade och lär sig t ex källkritik. Och nya religioner lär få det svårt - vad ska hända om en ny profet kommer till jorden, ska CNN komma och intervjua då så vi kan få svar på alla frågor och passa på och sända några mirakel i direktsändning?

Nu låter jag kanske som en bitter person, det är jag inte. Jag tycker världen är fantastisk. Men religion skrämmer mig lite [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Vill gärna ha reda på vad ni tror!

Såklart vänder västvärlden kappan efter vinden.

kärlekenframförallt:

Nu menar jag alltså den äldre formen av religion. Jag hoppas den dör ut, och viss chans finns kanske?

Vilken är den äldre formen? och vilken är den nyare?

kärlekenframförallt:

Allt fler blir utbildade och lär sig t ex källkritik.

Kunskap och källkritik behöver inte hindra religion.

kärlekenframförallt:

Och nya religioner lär få det svårt - vad ska hända om en ny profet kommer till jorden, ska CNN komma och intervjua då så vi kan få svar på alla frågor och passa på och sända några mirakel i direktsändning?

*Suck* [chocked]

kärlekenframförallt:

Nu låter jag kanske som en bitter person, det är jag inte. Jag tycker världen är fantastisk. Men religion skrämmer mig lite [crazy]

Okunskap och fördomar föder rädsla.
Det som skrämmer mig är att folk försöker pracka på att "människovärdet" inte är större än det värdet bakterierna har på din kropp.

Chibibbi:

Bra/dåligt?

I min stad skulle uteliggare och dem utslagna få det riktigt tufft.

Roll on:

Låter inte alls logiskt. Det kommer ju ta tid, men en stor orsak till att vi varit religiösa är ju för att finna svar på frågar vi inte kunnat lösa själva. Nu har vi mer kunskap.

Och det finns fortfarande inte svar på dem djupaste existentiella frågorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett knark mindre i världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ett knark mindre i världen.

Nice om man kunde göra sig av med alkoholen när man ändå håller på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Nice om man kunde göra sig av med alkoholen när man ändå håller på.

Ja, håller med. Förstår att folk behöver fly verkligheten i denna människoföraktande kapitalism, men att folk överhuvudtaget ska behöva supa skallen av sig, trycka nålar i armen och hoppas på ett bättre liv i himmelen borde ju räcka som bevis för att samhället är sjukt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Ja, håller med. Förstår att folk behöver fly verkligheten i denna människoföraktande kapitalism, men att folk överhuvudtaget ska behöva supa skallen av sig, trycka nålar i armen och hoppas på ett bättre liv i himmelen borde ju räcka som bevis för att samhället är sjukt.

Detta har gjorts i alla tider, så ditt påstående håller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Detta har gjorts i alla tider, så ditt påstående håller inte.

I alla klassamhällen möjligtvis. Att det skulle skett i nån utbredd skala innan dessa får du gärna ta och bevisa eller sluta hitta på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

I alla klassamhällen möjligtvis. Att det skulle skett i nån utbredd skala innan dessa får du gärna ta och bevisa eller sluta hitta på.

Du kan börja med att bevisa att det är ett människoföraktande kapitalistiskt samhälle(1) som orsakar allt det som du säger att det gör(2).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snask:

Du kan börja med att bevisa att det är ett människoföraktande kapitalistiskt samhälle(1) som orsakar allt det som du säger att det gör(2).

Att kapitalismen är människoföraktande är min högst personliga åsikt så det behöver jag inte bevisa.

Att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle gissar jag att du redan känner till eftersom det är ganska allmänt vedertaget? Eller menar du att vi inte gör det?

Att folk tar droger är väl också något som i allmänhet brukar anses vara för att fly verkligheten, jag skulle i alla fall påstå att det är därför. Men visst, jag har inte direkt några vetenskapliga belägg för det. Har du några alternativa idéer om varför folk brukar droger?

Till skillnad från dig har jag dock inte påstått något som historisk fakta utan några som helst belägg, så jag ser gärna med att du kommer med källor på att drogbruk och religion alltid skett i större skala även innan klassamhällenas uppkomst.


   
SvaraCitera