Aviseringar
Rensa alla

Religionens roll


Ämnesstartare

Spartakus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

I grunden för alla våra handlingar finns nästan alltid någon form av materiellt intresse i att vi tjänar på handlingen, människor gör sällan saker de helt och hållet förlorar på att göra. Det finns dock säkert en viss växelverkan mellan vad du tror på och hur du agerar, men folk är ganska snabba att lämna sin tro på vissa punkter om den inte passar deras syfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Religionen är aldrig oföränderlig oavsett i vilken mån dess böcker är det. Som BTA resonerar kring ovan förändras oftast religionen i takt med materiella intressen. I en tid där ekonomiskt välstånd och tillväxt är i fokus pratas det aldrig om att "det är svårare för en rik man att komma in i himlen än för en kamel att ta sig igenom ett nålsöga".

Det är naturligtvis fånigt att tro att alla religiösa fenomen helt skulle styras av materiella intressen då det alltid finns en viss irrationalitet i samhällets hegemoni. Jag har svårt att se hur saker som omskärelse och kosher/halalslakt skulle ha några materiella fördelar i ett utvecklat industriland men ändå existerar de.

Det man inte heller får glömma är att många av de stora samhällsfrågor som finns antingen är baserade på extremt långsöka skrifttolkningar eller kulturella seder(brukandet av slöja, kvinnlig omskärelse osv).

tl;dr religionen har inte så pass stor betydelse för samhällsutvecklingen då den till största del snarare är reproducerar samhälleliga normer snarare än bygger nya. är dock hysteriskt att bara se religionen ur någon form av materialistisk kontext då den i sina länder är en av de äldsta existerande instutionerna och har överlevt många samhällen med iaf några enstaka uns av kontinuitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gah hatar att jag inte kan fixa till min post efter fler har skrivit[mad]


   
SvaraCitera

Spartakus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Religion är överskattat, Världen skulle klara sig bättre utan den.
Att tro är en annan sak [y]


   
SvaraCitera

Om nån inte fattar vad jag menar så kan jag ta mig själv som exempel.
Jag tror inte på någon religion men jag tror på annat.


   
SvaraCitera

Spartakus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tycker att folk tar religion på för stort allvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whatever:

Jag tror inte på någon religion men jag tror på annat.

Vad tror du på som du menar inte är av religiös natur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kosjka:

gah hatar att jag inte kan fixa till min post efter fler har skrivit[mad]

bra ändå [smile]

Min åsikt är att religion möjligtvis är överdrivet upphaussad som förklaring av de konflikter vi har i världsläget men att den i egenskap av dogmatisk tankeparadigm är en viktig konservativ kraft som försvårar mänsklighetens utveckling mot självinsikt, framsteg och frigörelse.

Vi kan inte göra så mycket annat än att tillämpa liberala principer även på religiösa idéströmningar och deras förespråkare. Då fortskrider den naturliga läkeprocessen och den kollektiva psykologiska sjukdomen kan försvinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whatever:

Religion är överskattat, Världen skulle klara sig bättre utan den.
Att tro är en annan sak

Du kanske skulle läsa tråden innan du röstar och postar. Ett tips!


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Du kanske skulle läsa tråden innan du röstar och postar

Det gjorde jag[confused]


   
SvaraCitera