Aviseringar
Rensa alla

religionsfrihet?


isola:

Nä. Man ska inte pracka på barn tro. När de är gamla nog att bestämma och förstå vad det handlar om så kan de ta ställning till det.

Hur skiljer det sig från att packa på barn att tro? När de är gamla nog att bestämma och förstå vad de handlar om kan de ta ställning. Samma jävla hjärntvätt från båda håll.


   
SvaraCitera

Nachac:

Innebär inte religionsfrihet även möjligheten att missionera?

Jovisst, men inte att inkräkta på andra personers personliga sfär.


   
SvaraCitera

Randroid:

Hur skiljer det sig från att packa på barn att tro? När de är gamla nog att bestämma och förstå vad de handlar om kan de ta ställning. Samma jävla hjärntvätt från båda håll.

Att övht inte nämna någon tro för barn tills de är gamla nog att själva bli nyfikna och ta reda på info och sedan en uppfattning, och kanske då vill diskutera.


   
SvaraCitera

isola:

Att övht inte nämna någon tro för barn tills de är gamla nog att själva bli nyfikna och ta reda på info och sedan en uppfattning, och kanske då vill diskutera.

Så du skall lägga din egen tro åt sidan? Låta bli att gå till kyrkan? Be?


   
SvaraCitera

isola:

Man ska inte pracka på barn tro.

du är ju också emot att barn får lära sig om tron.
om man säger att man är dum i huvudet och att religionen inte är något bra, då vill barnen inte ha någon religion och nog inte när de växer upp heller. sverige har ju lärt dem att det är konstigt och ingen vill ju vara konstig. detta leder till kränkningar emot religiösa.


   
SvaraCitera

ti-92:

du är ju också emot att barn får lära sig om tron.

Barn får lära sig om religion i tidig ålder i skolan. Det är en väldig skillnad mellan att säga att såhär är det och såhär står det i den här boken och det kan man få tro på om man vill.

ti-92:

sverige har ju lärt dem att det är konstigt och ingen vill ju vara konstig. detta leder till kränkningar emot religiösa.

Var får du detta ifrån?


   
SvaraCitera

Randroid:

Så du skall lägga din egen tro åt sidan? Låta bli att gå till kyrkan? Be?

Nej, men jag skulle inte kräva detsamma av mina barn.


   
SvaraCitera

isola:

Nej, men jag skulle inte kräva detsamma av mina barn.

Nej, men de kommer ju fråga. "Varför ber ni", och om föräldrarna då har en tro, kommer de ju svara "För att det finns en Gud i himlen som vakar över oss"? Det är ju deras övertygelse, däremot, skall man inte ställa kravet på barnen, nej.


   
SvaraCitera

Mawns:

Jovisst, men inte att inkräkta på andra personers personliga sfär.

Vilket var ungefär vad jag skrev nedanför.


   
SvaraCitera

isola:

Var får du detta ifrån?

Jag har insett det eftersom jag själv är kristen.
Jag hör och ser ifrån media och internet. andra människor som berättar. min pappa tyckte att religiösa människor var knäppa. kul för mig att höra som är kristen.


   
SvaraCitera

ti-92:

Jag har insett det eftersom jag själv är kristen.

Försöker du pracka på andra din tro? Om inte så har de ingen anledning att bli irriterade på dig.

ti-92:

min pappa tyckte att religiösa människor var knäppa. kul för mig att höra som är kristen.

Antagligen menade han extremister, men det är också förståeligt om han inte gjorde det inte är någon faktiskt vetenskap.


   
SvaraCitera

Ja du, varför kan inte människor acceptera varandra. Tror det handlar om mer än religion.


   
SvaraCitera

isola:

Försöker du pracka på andra din tro? Om inte så har de ingen anledning att bli irriterade på dig.

pracka på tvinga?
igentligen så ska jag prata om min tro för andra men gör det inte pga av särkilda själv. men det är svårt att prata om sin tro eftersom man anses dum i huvudet.

vad är extremist, en person som pratar om sin tro och står upp för den?

kristna ska inte behöva leva i tystnad bara för att ateister inte vill höra kristna ytra sig. hjärntvättade personer säger saker som inte stämmer. det låter andra tro på det men som egentligen inte är sant.
du är inte hjärntvättade för att du ropar ut guds ord i kyrkan eller om du drar ett skämt i kyrkan.

en präst behöver inte stå i kyrkan och se alvarlig ut och predika guds ord som på 1800 talet för att beete sig normalt.


   
SvaraCitera

ti-92:

pracka på tvinga?
i

Ja i stort sett.

ti-92:

vad är extremist, en person som pratar om sin tro och står upp för den?

En person som lever strikt efter sin tro, försakar saker för den, väljer sitt umgänge, klädsel och tankesätt efter den och vägrar överväga någon annan sanning.


   
SvaraCitera

isola:

En person som lever strikt efter sin tro, försakar saker för den, väljer sitt umgänge, klädsel och tankesätt efter den och vägrar överväga någon annan sanning.

ingen är knäpp för att man väljer efter religionen.
religionen är ens liv.
det är en livsuppfattning. de tror att detta är sanningen för dem. det är precis samma sak med ateister de vägrar överväga religiösas sanning. männsikor måste tänka på att alla har samma rätt att ytra sig och göra egna val. alla är inte lika dana! Jag är inte knäpp för att jag lever efter min religion precis som ateister inte är knäppa för hur de lever.

Jag väljer mitt liv efter religon, det är mitt eget val och om personer inte väljer att leva efter samma sak som jag tycker inte jag att det är irreterande.

förutom vissa saker kan jag bli irreterad på.


   
SvaraCitera