Aviseringar
Rensa alla

Religionskritik eller islamofobi?


Ämnesstartare

Här är en debatt mellan christer sturmark och Helle Klein. Dom talar om religion och riskerna med religion.

En kort och innehållsrik debatt.

Vad är era åsikter?


   
Citera
Ämnesstartare

Att S:t Maria mentalsjukhus har stängts har ju inte gjort saken bättre..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att du orkar

 


   
SvaraCitera
Kudhos

Alla får tro på vad de vill. Villkor: håll det till dig själv. På alla nivåer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja man får tro som man vill.. och om man tror på gud ska man exempelvis ha rätt att omskära pojkar. av religiösa skäl. inga andra skäl eftersom religion är heligt och står över lagen.

muh religionz


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick du låter som en extremist emot Religion så vad exakt har religion gjort dig personligen för ont , växte du upp i en extremt religiös familjuppfostran eller ? :O    


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Religion har ingen rätt att skada människors liv och ta över samhället och sedan komma undan med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du och resten av det mer högljudda ateistpacket har nästan fått mig att revoltera mot min agnostiska syn på världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dessa två minuter kommer ingen att ångra.

Här visar Dawkins att religion är slit och släng, på samma sätt som politik. Man behöver inte visa mer respekt för religiösa motståndare än tex. politiska. Speciellt inte sånna som har medicinska syn- och hörselrubbningar som många religiösa verkar göra eftersom dom påstår att dom hör röster och ser övernaturliga väsen. Hallucinationer kan uppkomma av bl.a psykiska störningar elleer droger. Det är bara att vräka ur sig åsikterna så länge dom inte bryter mot yttrandefriheten och demokratins värderingar. Det handlar bara om åsikter om man ska säga dom rätt ut:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Du och resten av det mer högljudda ateistpacket har nästan fått mig att revoltera mot min agnostiska syn på världen.

behöver inte nödvändigtvis vara fel på ateismen eller agnosticismen pga en eventuell kritik man kan ha gentemot Patrick & Co's förhållningssätt till saken (hur de väljer att go about it, dvs). däremot förstår jag hur associationen dessa emellan kan agera guilt by associationen och på så sätt svärta ner både ateismen och agnosticismen.


   
SvaraCitera

Patrick:
Dessa två minuter kommer ingen att ångra.

Här visar Dawkins att religion är slit och släng, på samma sätt som politik. Man behöver inte visa mer respekt för religiösa motståndare än tex. politiska. Speciellt inte sånna som har medicinska syn- och hörselrubbningar som många religiösa verkar göra eftersom dom påstår att dom hör röster och ser övernaturliga väsen. Hallucinationer kan uppkomma av bl.a psykiska störningar elleer droger. Det är bara att vräka ur sig åsikterna så länge dom inte bryter mot yttrandefriheten och demokratins värderingar. Det handlar bara om åsikter om man ska säga dom rätt ut:

Han beter sig lite halvsnobbigt och säger stt han hallucinerar. Inga bevis framkallas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:

behöver inte nödvändigtvis vara fel på ateismen eller agnosticismen pga en eventuell kritik man kan ha gentemot Patrick & Co's förhållningssätt till saken (hur de väljer att go about it, dvs). däremot förstår jag hur associationen dessa emellan kan agera guilt by associationen och på så sätt svärta ner både ateismen och agnosticismen.

Jo tack jag tycker likadant men jag uttrycker det kanske lite mer tillspetsat i min frustration. Så trött på denna förtryckande frihetslära ateismen förvandlas till och dess förespråkare, jag menar när Hitchens var som mest oförsonlig så var han  fortfarande charmig iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag orkar inte se det, större risk att vi har fel än dom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn:

Han beter sig lite halvsnobbigt och säger stt han hallucinerar. Inga bevis framkallas.

Det är ju inte det som är poängen.

Poängen är att om man inte är religiös och hör röster i huvudet, ser vålnader eller vad de nu kan vara... då hallunicerar man med STÖRSTA SANNOLIKHET, och man har med största sannolikhet en psykisk störning. Men om man säger att det är religiöst då är man plötsligt frisk enligt vissa...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför blir du upprörd daze?

blir du också upprörd om någon kritiserar politiska partier, eller någons icke religiösa tro?

varför är det så hemskt att kritisera religion?


   
SvaraCitera