Aviseringar
Rensa alla

rengöra linsen på objektivet?


Ämnesstartare

Någon som vet hur tusan man ska rengöra linsen på objektivet. Om det inte går bort med bara trasan som man ska torka av med. Kan man fukta trasan med lite vatten och dra på objektivet?
Någon som vet?


   
Citera
Ämnesetiketter

För mig så blir det hemska fläckar på objektivet. Köpte nyss en microfiberduk för objektiv och liknande. Den fungerar super, rekommenderar att du köper en sån. Har dock googlat och läst att det ska ge repor, men som sagt, fungerar super för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

microfiberduk

Okej, tack 🙂


   
SvaraCitera

Jag har för mig att man ska blåsa bort smuts från linsen men nått redskap. Torka bort är rena döden. Repar sönder hela linsen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

julibarn:

Någon som vet?

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6277075

Sånt ska du använda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Sånt ska du använda.

Okej tack, sån får jag nog lov att beställa!
Men kan man torka av linsen med lite vatten bara, eller bler det fel då med?


   
SvaraCitera

julibarn:

Men kan man torka av linsen med lite vatten bara, eller bler det fel då med?

Asså grejen är ju att det kan finnas mycket små sand och smutskorn som lätt kan repa sönder linsen.

Men testa att med en sån här blåsa bort det överflödiga smutsen och sedan kan du väl ta en microfiberduk som försiktigt torka av efter, om det behövs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Asså grejen är ju att det kan finnas mycket små sand och smutskorn som lätt kan repa sönder linsen.Men testa att med en sån här blåsa bort det överflödiga smutsen och sedan kan du väl ta en microfiberduk som försiktigt torka av efter, om det behövs.

Okej, då vet ja 🙂


   
SvaraCitera

julibarn:

Okej, då vet ja 🙂

Yes kör hårt [y]


   
SvaraCitera

Isopropanol mot fettfläckar. Finns på apoteket. Är det bara regndroppar som lämnat märke brukar jag andas på linsen och torka av med microfiberduken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DinGud:

andas på linsen och torka av med microfiberduken.

Prövade det, och tänka sig, den blev som ny 😀
Tacktacktack!


   
SvaraCitera

julibarn:

den blev som ny

Och nu smäller du på ett UV-filter så det inte händer igen. [y]


   
SvaraCitera

Moribund:

Och nu smäller du på ett UV-filter så det inte händer igen. [y]

Allt filter​​ framför linsen försämrar ​​bildkvalitén. Ett motljusskydd kommer man långt med däremot och hindrar ofta de mest långfingriga att nå linsen. Enbart i fall där det är uppenbart att linsen kommer utsättas för risker, t.ex. på havet, vid vattenfall, snöfall mm, som jag har uv-filter på.


   
SvaraCitera

Om det är typ kladdigt borde du försigt försöka med sprit. Sedan så rekomenderar jag att du köper ett UV-filter så att frontlinsen på objektivet inte behöver rengöras så ofta, och när du gör rent så putsar du på filtret så att det är det som blir repigt. Man har råd att byta det en gång om året för 190 spänn för att slippa betala någon tusenlapp för att byta frontlinsen. [y]


   
SvaraCitera

DinGud:

Allt filter​​ framför linsen försämrar ​​bildkvalitén. Ett motljusskydd kommer man långt med däremot och hindrar ofta de mest långfingriga att nå linsen. Enbart i fall där det är uppenbart att linsen kommer utsättas för risker, t.ex. på havet, vid vattenfall, snöfall mm, som jag har uv-filter på.

Oh, intressant det där. Jag får prova om jag förlorar mycket skärpa på mina objektiv med UV-filter.


   
SvaraCitera

DinGud:

Allt filter​​ framför linsen försämrar ​​bildkvalitén. Ett motljusskydd kommer man långt med däremot och hindrar ofta de mest långfingriga att nå linsen. Enbart i fall där det är uppenbart att linsen kommer utsättas för risker, t.ex. på havet, vid vattenfall, snöfall mm, som jag har uv-filter på.

Super! Jag är glad att jag har filter på i moshpits osv, ahahah


   
SvaraCitera