Aviseringar
Rensa alla

Resa med vänner


Ämnesstartare

Till sommaren skulle jag så gärna vilja resa med mina vänner, kanske tåga igenom Sverige. Jag bor högt upp i vårat avlånga land och det hade varit så spännande att åka till andra sidan landet. Se landskapet, naturen, allting sånt.

Men grejen är ju föräldrar. Det är ju självklart att man inte låter sin 15-åring resa med sina kompisar, hundratals mil hemifrån, men när tycker ni det skulle vara okej? 18, då är man ju visserligen myndig, men innan det helst! :/

Finns det något sätt man kan kompromissa på kanske? Jag kan ju inte bara ta tåget hemifrån. Jag vill ju göra det med "samtycke"...


   
Citera

Jag skulle nog säga att 16 år och upp är helt lugnt, jag har själv haft rätt så fria tyglar när det kommer till resor sedan den åldern (och då har jag rest själv). Handlar väl om att man sätter sig ner och pratar med sina föräldrar helt enkelt, och uppvisar sig som mogen och seriös. 

Men däremot så tycker jag det är galet att som minderårig resa inom sverige i år på grund av Corona, eftersom de under 18 inte kommer vaccineras i nuläget. 


   
SvaraCitera

1,när corona lagts sig
2, som ovanstående säger, 16 tycker jag är en ok ålder med.
3, tror det blir lättare till ”samtycke” om du betalar allt själv, i princip iaf. 

men vet ju ej hur dina föräldrar är/kompisarnas föräldrar är till sådana där saker så ja. Men som ovanstående också säger, prata med dom!

Fråga vad dom har för ”krav”, när dom tycker det vore lämpligt.
eventuellt om du redan nu vet vilka vänner du vill resa med så ge dina vänners föräldrars nummer/facebook till dina föräldrar så kan dom  prata tillsammans, ev. skapa en grupp på typ Messenger där alla föräldrar å ni som vill åka är med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HiddenMe:
Jag skulle nog säga att 16 år och upp är helt lugnt, jag har själv haft rätt så fria tyglar när det kommer till resor sedan den åldern (och då har jag rest själv). Handlar väl om att man sätter sig ner och pratar med sina föräldrar helt enkelt, och uppvisar sig som mogen och seriös. 

Men däremot så tycker jag det är galet att som minderårig resa inom sverige i år på grund av Corona, eftersom de under 18 inte kommer vaccineras i nuläget. 

M@r@bou:
1,när corona lagts sig
2, som ovanstående säger, 16 tycker jag är en ok ålder med.
3, tror det blir lättare till ”samtycke” om du betalar allt själv, i princip iaf. 

men vet ju ej hur dina föräldrar är/kompisarnas föräldrar är till sådana där saker så ja. Men som ovanstående också säger, prata med dom!

Fråga vad dom har för ”krav”, när dom tycker det vore lämpligt.
eventuellt om du redan nu vet vilka vänner du vill resa med så ge dina vänners föräldrars nummer/facebook till dina föräldrar så kan dom  prata tillsammans, ev. skapa en grupp på typ Messenger där alla föräldrar å ni som vill åka är med?

Yes, såklart. Är väldigt varsam när det kommer till Corona och skulle inte fara ut och resa nu. Faktum är att jag knappt umgås med några nu alls.

Ja, jag har också rätt fria tyglar och det brukar inte vara några problem med att göra annat. Jag är väldigt mogen och har alltid varit det, det har aldrig varit något hinder. De enda kraven jag kan tänka mig är väl bekräftat husrum (om man stannar några få dagar) samt kontakt, vilket är helt rimligt.

Gillar förresten idén med en gemensam Messenger-grupp.  


   
SvaraCitera