Aviseringar
Rensa alla

Resistens mot andra framtida vaccin.


Ämnesstartare

Hej!

Om vi säger att jag skulle vaccinera mig, skulle dett medföra någon risk att jag skulle bli resistent på något sätt?

Tack & hej!


   
Citera
Ämnesstartare

Rancid:

skulle dett medföra någon risk att jag skulle bli resistent på något sätt?

Jo det är det som vaccinet är till för. Och chansen finns att det hjälper mot framtida liknande.


   
SvaraCitera

[rolleyes][bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi drar en parallell till penicillin som gör att kroppen blir mer resistent mot det om man brukar det i större mängder. Är det samma sak med den här influensan. Jag menar - det kan ju komma mer sjukdomar i framtiden.


   
SvaraCitera

Intressant fråga, kan dock inte tänka mig att du blir resistent mot framtida vaccin då det är svininfluensan du vaccineras mot, det är en liten dos av dess virus. Om de senare skulle komma "fjärilinfluensan" så skulle den inte orsakas av samma virus så det borde inte bildas någon form av resistans.


   
SvaraCitera

Alla undrar väl hur de kommer att påverkas med tanke på att det inte är studerat under särskilt lång tid.
Men så tänkte väl folk om våra vanligaste vaccin förr i tiden också.[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virus har ju såpass stor mutationstakt så penicillin är ju inte ett vaccin längre, det finns ju 10000 sorter, dessutom så klarar ju sig bara virusen som har resistans så du kan nog inte räkna med att det kommer att hjälpa mot något annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Får nog höra med Vårdguiden eller något liknande om den här frågan...Tack i alla fall!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Resistens mot vaccin, eller annat agens, är medfödd.
Slump.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han_som_missa:

Virus har ju såpass stor mutationstakt så penicillin är ju inte ett vaccin längre, det finns ju 10000 sorter, dessutom så klarar ju sig bara virusen som har resistans så du kan nog inte räkna med att det kommer att hjälpa mot något annat.

Duktiga jag missförstog frågan, o saken är att kroppen är resistant mot vissa vaccin, därför tar man dem flera ggr, o där har man gjort intervaller mella vaccineringar för att kroppen inte ska bli resistant. För andra gör man det bara en gång. Jag känner inte till några situationer där man blivigt resistant mot ett vaccin eftersom det egentligen inte är mågon medecin utan smitta man injicerar för att kroppen ska skapa ett EGET skydd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rancid:

Vi drar en parallell till penicillin som gör att kroppen blir mer resistent mot det om man brukar det i större mängder. Är det samma sak med den här influensan. Jag menar - det kan ju komma mer sjukdomar i framtiden.

1.
Kroppens celler påverkas inte av penicillin.

Penicillin verkar mot bakterier, deras cellvägg. Våra celler saknar cellvägg.

Det är hos bakterierna det utvecklas resistens. Mot våra antibiotika, pga av hög delningshastighet och exponering av antibiotika.

2.
Ja, det är möjligt att man av ett vaccin, mot ett virus, får ett visst skydd mot ett annat liknande virus.
Men bara om båda virus delar ytstrukturer och inte skiljer sig för mycket.
För att ta influensa som exempel som skyddar inte säsongsvaccinet mot den nya influensan. Dessa virus tillhör inte samma grupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om man är resistant mot vaccinet är man resistant mot smittan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rancid:

Vi drar en parallell till penicillin som gör att kroppen blir mer resistent mot det om man brukar det i större mängder. Är det samma sak med den här influensan. Jag menar - det kan ju komma mer sjukdomar i framtiden.

penicillin är inget vaccin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han_som_missa:

o saken är att kroppen är resistant mot vissa vaccin, därför tar man dem flera ggr, o där har man gjort intervaller mella vaccineringar för att kroppen inte ska bli resistant.

"Vissa kroppar", ska det i så fall sägas. Men det handlar bara om naturlig variation och att man i det fallet skulle råka ha ett medfött skydd, eller blivit immuniserad av liknande agens tidigare.

Anledning till att man tar flera doser är för att stimulera immunförsvaret fullt. Immunförsvaret svarar nämligen på ett sätt vid första kontakten med virus, och vid andra exponeringen så förstärks detta svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han_som_missa:

Duktiga jag missförstog frågan, o saken är att kroppen är resistant mot vissa vaccin, därför tar man dem flera ggr,

lite fel, antikropparna för den sjukdomen/smittan "håller" inte hela tiden, det mattas av.


   
SvaraCitera