Aviseringar
Rensa alla

Restriktionerna tas bort 9 februari


Ämnesstartare

Idag meddelade statsministern att alla restriktioner tas bort på onsdag den 9 februari. Hur känner du? Vad ska du göra nu när alla restriktioner hävs? Firar du eller tycker du att det är för tidigt? Kommer du kanske till och med sakna några restriktioner?


   
Citera
Lokes

Lite rädd. Trots att många tagit vaccin dos 2 och 3 så smittar covid fortfarande många. Har varit hemma mycket de senaste veckorna för att undvika att bli smittad själv och sedan råka smitta min 3 åriga brorson och hans lillasyster. Skulle själv inte heller vilja bli smittad för man vet inte hur länge corona sitter kvar i kroppen, det kan ju ta flera veckor tills man är frisk igen och då har jag missat mycket av mina studier. Det kommer kännas jobbigt utan restriktioner tycker jag, nu när smittspridningen bara ökar och ökar och fler insjuknar omkring mig. Känns lite som att regeringen har gett upp. Jag tänker fortsätta ha munskydd och hålla avstånd för min och andras säkerhet även om restriktionerna tas bort, det är fortfarande en pandemi och en farlig sjukdom omkring oss och jag tror inte den är över än på ett tag även om vi är vaccinerade med flera doser. Sådeså Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lokes:
Lite rädd. Trots att många tagit vaccin dos 2 och 3 så smittar covid fortfarande många. Har varit hemma mycket de senaste veckorna för att undvika att bli smittad själv och sedan råka smitta min 3 åriga brorson och hans lillasyster. Skulle själv inte heller vilja bli smittad för man vet inte hur länge corona sitter kvar i kroppen, det kan ju ta flera veckor tills man är frisk igen och då har jag missat mycket av mina studier. Det kommer kännas jobbigt utan restriktioner tycker jag, nu när smittspridningen bara ökar och ökar och fler insjuknar omkring mig. Känns lite som att regeringen har gett upp. Jag tänker fortsätta ha munskydd och hålla avstånd för min och andras säkerhet även om restriktionerna tas bort, det är fortfarande en pandemi och en farlig sjukdom omkring oss och jag tror inte den är över än på ett tag även om vi är vaccinerade med flera doser. Sådeså Sover

Jag hör dig! Jag känner lite samma sak. Pandemin är inte över än men samtidigt så verkar antalet allvarligt sjuka minska vilket ger möjlighet för lite mer normalitet. Jag är så kluven! 


   
SvaraCitera

Jag är mer rädd för vaccinet än för sjukdomen, så det säger väl nåt.
Och sen är jag bara glad över alla restriktioner, dom får gärna behålla dom. Det ger mig en anledning att undvika människor. 
Förutom vaccinationsbevisen, det förstår jag mig inte på och är glad att dom tar bort


   
SvaraCitera

Jag utnämner ursprunget till Covid-19 till århundradets största mysterium. Var det smitta från en djurmarknad eller var det ett laboratorium som tillverkade bakteriologiskt stridsmedel i Wuhan som fick en "läcka"? Ja, det får vi nog aldrig till 100% svar på. Den enda trösten är väl att Kina är den största förloraren på Covid-19. Arg

Men till frågeställningen. Hade det inte varit ett krav från min arbetsgivare att jag var tvungen att ta de tre vaccinationssprutorna så hade jag definitivt INTE gjort det. Nu i efterhand är jag väldigt förvånad över den utnämnda "pandemin" där vi under två års tid dagligen har matats med uppgifter om hur många som blivit smittade och ännu värre - HUR MÅNGA SOM AVLIDIT just till följd av detta Covid-19. SAMTIDIGT som media, åtminstone i Sverige, har släppt uppgifter om hur många som avlidit under 2020 och 2021. Och då visar det sig att antalet avlidna ligger ungefär EXAKT på de talen som avlidit tidigare år under 2010-talet. HUR HÄNGER DETTA IHOP??? Man kan ju väldigt enkelt förklara det med att de som avlidit i Covid-19 skulle ändå ha avlidit av bl a "andra sjukdomar" eller liknande men jag är inte så söker på att jag köper den förklaringen. Skeptisk

Det enda som pandemin har fört med sig är lockdown, utgångsförbud i många länder som har försatt många näringsidkare i konkurs. Men visst har även pandemin fört något gott med sig. Folk har rört sig mindre utomhus rent allmänt och på nöjesställen i synnerhet vilket har fört med sig att fylleri, misshandel, stölder, våldtäkter mm kraftigt har minskat. Vilket iof sig är en rejäl käftsmäll åt alla som vanligen brukar röra sig ute i nöjeslivet. Syftar naturligtvis på att det behövdes en pandemi med restriktioner för att dessa brott skulle minska.

Cool


   
SvaraCitera

sgt.sunshine:
Jag är mer rädd för vaccinet än för sjukdomen

varför? Skeptisk


   
SvaraCitera

hxiley:
varför? Skeptisk

Ett vaccin får ju alltid vägas för eller emot. Dvs kan ett vaccin förorsaka mer sjukdom och eller skada än vad själva sjukdomen i sig kan förorsaka? Det var väl exempelvis ingen som ifrågasatte ex poliovaccinet när det kom. Likaså är det väl ingen som ifrågasätter alla vacciner man måste ta när man reser till länder där dödliga sjukdomar finns som vi som svenskar kan vaccinera oss mot. Främst länder i Afrika.


   
SvaraCitera
YungG

Make Sweden Great Again: Och då visar det sig att antalet avlidna ligger ungefär EXAKT på de talen som avlidit tidigare år under 2010-talet. HUR HÄNGER DETTA IHOP??? 

Fast det stämmer väl inte?

Döda i Sverige (scb.se)
Excess mortality during the Coronavirus pandemic (COVID-19) - Our World in Data


   
SvaraCitera

hxiley:

varför? Skeptisk

Ignorans och paranoia.

Och att jag inte vill stötta företagen (gubbarna) som tjänar miljoner på det.
Det är en princip sak bara, som att jag inte handlar nytillverkade grejer om jag inte måste och att det då ska vara från ett företag som bryr sig och tänker på ett hållbart sätt.
Vilket det inte är många som gör, allting handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Low cost, high profit.

Jag är ingen anti-vaxer, jag bryr mig inte om vaccinet är dåligt eller bra eller om folk tar det eller inte. Är bara lite rädd för vad jag stoppar i mig i kroppen... vilket inte spelar någon roll igentligen eftersom att det är mikroplaster i allting.

Sen är covid inte mässling eller stelkramp heller, bara en influensa.
Men rätta gärna mig om jag har fel, är som sagt lite ignorant och okunnig när det kommer till ämnet.


   
SvaraCitera

YungG:

Fast det stämmer väl inte?

Döda i Sverige (scb.se)
Excess mortality during the Coronavirus pandemic (COVID-19) - Our World in Data

Jag klickade på dina länkar men länk 1 kom bara till en "vit" sida och länk 2 blev jag inte mycket klokare av. Men jag hörde nyheten på TV4 programmet "Efter fem" som går i TV4 varje vardag mellan klockan 17 > 19.

Får väl ärligt erkänna att jag tyckte uppgiften lät jävligt märklig. Gjorde ikväll en lite djupare sökning på frågan som konstaterade att...

Dagens Medicin - Överdödligheten 2020 tyder på lägre dödstal i covid-19

...som konstaterade att uppgiften var "lite sann" i vart fall.  Blink


   
SvaraCitera

sgt.sunshine:
Sen är covid inte mässling eller stelkramp heller, bara en influensa.
Men rätta gärna mig om jag har fel, är som sagt lite ignorant och okunnig när det kommer till ämnet.

Det skulle vara väldigt intressant att få fram siffran ex på hur många i åldersgruppen upp till 65 år som var helt friska innan de blev smittade Covid-19 och avled just av Covid-19!!??? Dvs som inte hade någon underliggande sjukdom som de behandlades för eller medicinerade mot?


   
SvaraCitera

De allra flesta som har följt med media sista dagarna har säkert hört talas om stolpskottet och bloggaren Joe Rogan som har etablerat en podd på Spotify under poddnamnet ”Joe Rogan Experience”. Det är nästan så jag skäms över att vara svensk eftersom det är svensken Daniel Ek som grundare och styrelseordförande för Spotify som borde ha slagit näven i bordet och gjort klart för Mr. Rogan vad det är som gäller. Arg


   
SvaraCitera

Make Sweden Great Again:

Det skulle vara väldigt intressant att få fram siffran ex på hur många i åldersgruppen upp till 65 år som var helt friska innan de blev smittade Covid-19 och avled just av Covid-19!!??? Dvs som inte hade någon underliggande sjukdom som de behandlades för eller medicinerade mot?

Vet ej.
Är trött på att prata om covid grejen, det har varit sånt ståhej dom senaste åren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad sägs om att släppa diskussionen om covid-19, dödlighet och allt sånt. Den här tråden startades för att diskutera våra egna känslor kopplat till att Sverige kommer att släppa alla restriktioner. Det andra kan vi diskutera i en annan tråd <3 


   
SvaraCitera
L Y S

Det är positivt för den psykiska hälsan för befolkningen, och även den fysiska eftersom man får idrotta som vanligt igen. Sen är det också bra för alla företag som drabbats hårt av restriktionerna. Nackdelen är väl att fler kommer bli smittade.


   
SvaraCitera