Aviseringar
Rensa alla

revolutionära krafter inom sveriges vänster


Ämnesstartare

iosib:

ok, just det jag förespråkar har bakunin skrivit om. sedan är det en allmän anarkistisk idé att förändra samhället genom att höja militansen inom det.

detta har jag heller inte ifrågasatt.

iosib:

den meningen förstod jag faktiskt inte.

anarkister brukar kritisera det upplevda våldsmonopolet för att det är odemokratiskt. ännu en begränsad grupp som tar till vapen, som inte folket överhuvudtaget kan påverka, är inte mer demokratiskt. om sedan slutresultatet är det är ju definitivt helt och hållet ovidkommande, om våldsmonopolet i sig är fel, då du håller mycket hårt på rena principsaker i andra sammanhang. det är märkligt att du inte ser denna uppenbara självmotsägelse som en ideologisk synd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Och vänstern vill givetvis stoppa det, eller? Nu har du fått något om bakfoten.

jag är inte intresserad av debatter angående definitionen av vänsterns åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

piratpartiet är ett liberalt parti utan en egentlig partiplan. det verkar bestå av den bortskämda generation (tänker på min bror) som har fått allt serverat och som inte kan hitta något riktigt att engagera sig i.

iosib:

jag är inte intresserad av debatter angående definitionen av vänsterns åsikter.

Jag måste ändå påstå att du är rätt duktig på att inte svara vettigt så fort någon talar emot dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Är det så svårt att börja varje mening med stor bokstav?

om inte annat onödigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1) Våld leder aldrig till något bra
2) Det enda sättet att förändra världen är att själv leva annorlunda, inte att försöka påverka andra människor att leva som man själv vill göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

detta har jag heller inte ifrågasatt.

nej, jag ville bara påpeka det.

mörknäs:

det är märkligt att du inte ser denna uppenbara självmotsägelse som en ideologisk synd.

jag är allmänt trött på ideologier just nu, jag vill hellre åstadkomma något. att jag sedan anser att polisens våldsmonopol är felaktigt beror snarast på vad de försvarar. ifall polisen har rätt att försvara äganderätten så borde jag ha rätt att försvara t.ex. integriteten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

om inte annat onödigt.

Så bara för att tidigare generationer har gjort det, så ska det vara okej och bör uppmuntras?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag är inte intresserad av debatter angående definitionen av vänsterns åsikter.

Vad dillar du om? Det jag menade var att vänstern, om man med vänstern menar ideologier som anammat planekonomi, inte precis har haft något emot övervakning av medborgare. Ringer KGB en klocka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Jag måste ändå påstå att du är rätt duktig på att inte svara vettigt så fort någon talar emot dig.

anledningen till att jag besvarade nintendos inlägg då jag ansåg det vara relevant. jag kunde direkt avgöra att hovnarren mest ville göra detta till en debatt om hurvida vänstern är odemokratisk, troligen genom referenser till sovjetunionen. detta är inte jag intresserad av då de debatterna redan har förts flertalet gånger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Jag måste ändå påstå att du är rätt duktig på att inte svara vettigt så fort någon talar emot dig.

iosib:

troligen genom referenser till sovjetunionen.

Hovnarren:

Ringer KGB en klocka?

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag är allmänt trött på ideologier just nu, jag vill hellre åstadkomma något. att jag sedan anser att polisens våldsmonopol är felaktigt beror snarast på vad de försvarar. ifall polisen har rätt att försvara äganderätten så borde jag ha rätt att försvara t.ex. integriteten.

det rör sig åt rätt håll, iallafall. ideologier är för folk som inte vågar förändra på riktigt, eftersom ideologier i sig oftast bara används som ursäkter för att avvakta.

sen så lämnar ändå svensk lag rätt så mycket utrymme för att försvara integriteten. tänker du på fra och ipred så är idiotstark kryptering helt lagligt, i princip alla åtgärder för att skydda ens egen integritet är fullt lagliga. undantaget rent våld riktat mot den upplevt ondskefulla regim som påstås syssla med överträdelserna från första början. varför inte börja i den änden? så svårt är det inte.

Jonnybravo91:

Så bara för att tidigare generationer har gjort det, så ska det vara okej och bör uppmuntras?

du menar ju att det är okej att göra bara för att tidigare generationer bestämde att det var en skön grej. det är väl om något värre? om man tar i beaktning av versaliseringen har varit fan så mycket mer omfattande än vad den är idag. i slutänden så är den bara meningslös. dock mycket off topic. starta en tråd eller nåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

[rolleyes]

Nä, oj, jag glömde att du var en... vad var det du kallade det? Anarkokommunist? En sådan kritik är givetvis inte befogad då. Då går jag och lägger mig istället!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

varför inte börja i den änden? så svårt är det inte.

för att alla vänsterorganisationer sedan 60-talet har börjat "i den änden", vilket har lett till att de aldrig har nått hela vägen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

sovjetunionen

Jag skulle kunna dra Thomas Bodström som exempel istället, men eftersom dina politiska reflektioner och ambitioner är rent barnsliga så skiter jag i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

[rolleyes]

Du må ha haft rätt där... [rolleyes]

Dock ser jag inte relevansen i att baktala det enda parti som faktiskt helhjärtat kämpar mot övervakningssamhället, genom att mer eller mindre påstå att det inte är ett riktigt parti och dess väljare röstar där bara för att ha någon att rösta på.


   
SvaraCitera